söndag 25 februari 2024

Mellansvenska lagmästerskapen på Hörendesjön

Det blev premiär för 2 av oss i bilen på Hörendesjön bara Bengt-Ove hade fiskat här någon gång för länge sedan så det blev till att fiska fram lite information om vattnet kvällen innan. Inte mycket matnyttigt kom fram någon tyckte andra änden var bra men flera rekommenderade att stanna vid någon av de första öarna. Blev bra uppslutning från pimpelsverige på den här tävlingen då jag såg långväga gäster från Stockholm Sveg Gävle Lycksele och Örnsköldsvik. Mina kamrater från Örebro ville inte tävla i något lag så jag fick äran att fiska ihop med Hulån och Rosén som saknade en gubbe i laget. Ute på isen sedan så hade jag redan bestämt mig för en grundtopp som jag sett ut på sjökortet problemet var bara att det var krypavstånd ut till den ögruppen så det tog mindre än 10 minuter dit ut, hatar att stå och vänta på att få fiska och så blir det alltid mycket med folk nära starten. Vi vart 5 personer på samma ställe och inget hade vi för det för det kom bara upp några få abborrglin där ute så jag fick snabbt byta plats, såg att Lotta Engvall fick några abborrar och då blev hon snabbt påborrad av folk men de fick inget. Jag gick längre bort och hittade på Tomaz från min egen klubb och Micke Engvall de fick båda lite abborre men ack så små, slog några hål men kände inget alls så jag packade ihop och sprang över till nästa ö där det satt massor av folk. När jag närmade mig ön så såg jag Thomas Larsson och Olle Eriksson som satt ute på ett grund och drog fisk så jag drog mig åt deras håll. Började på 3 meters djup och fick genast fisk i storleken 15gram 😄borrade fler hål och det som nappade höll precis samma storlek så det var bara att acceptera det och dra av det som fanns. Backade mig längre in mot ön och det blev genast grundare ända upp till 1,5 meter och det nappade där med bara man satt kvar lite längre i hålen, här var fisken lite större 20-25gr men ytan att borra på var begränsad för här hade de redan vart och fiskat. Bytte trekroken mot tafs för jag tyckte fisken var petig sedan så började jag fiska i gamla hål och då blev mitt fiske mycket bättre, fick bra snurr i hålen och plockade på bra i över 1 timme men sedan så kom det fler hjälpsamma personer som ville fiska bland mina hål. Mycket tråkigt när det kommer andra utan egna idéer och tränger sig på menar de fanns faktiskt hundratals gamla borrhål men de 20 som jag använde mig utav skulle de doppa sina pirkar i 😵 Den sista timmen blev därför inget vidare men jag fick en del fisk ändå men inte tillräkligt och jag ville inte flytta på mig en gång till. Slutade på 222 abborrar och en vikt av 3379gr inte bra och inte dåligt men jag visste att här vinner man på runt 7kg normalt fast idag var det nog lite trögare. Kändes som att de flesta vägde in mellan 3,5 - 4kg när jag stod i kön till vågen så jag var inte så långt efter, tyvärr så hade jag fiskat sämst av alla de som var runt grundet vilket inte heller var bra. Jag hamnade på en 12e plats i seniorklassen och i laget vägde vi in 11 973gr vilket räckte till en 5.e plats, vinnarlaget hade 14 962gr individuellt så satt vinnaren näst intill ensam i andra änden och drog upp 6,8kg Varför gick jag inte dit när jag ändå fått ett tips om stället IDIOT !!   

Resultatlista finns HÄR

Lagtävlingen svart på vitt



Här ute startade jag och många andra



Lite att ta hand om när man kom hem