fredag 2 februari 2024

Järfällamästerskapet på Görväln

Per Häll, Jag och Knoppen åkte till Stockholm i Söndags för att deltaga på Stäkets pimpeltävling på Mälaren, kanske inte det smartaste valet jag gjort med tanke på att jag hade världens nästäppa typ bihåleinflammation. Ville för allt i världen inte missa chansen att få pimpla på Görväln igen då jag inte satt min fot här sedan SM 2011 då vårt lag inkasserade en bronsmedalj. Hade laddat hela veckan med att fundera på vart jag skulle gå samt lite messande med några av Stockholms hetaste fiskare och alla var de ense om att det nappade bra på Mälaren nu så lite snor skulle inte få hindra mig idag. Valde på om jag skulle knalla bort där vi i laget satt 2011 den gången hade jag 400st och straxt över 10kg, eller skulle jag gå ut till öarna där jag tidigare haft över 500st och 13,5kg ?  Jag är sällan någon "följa John" som hänger efter hemmafiskarna utan mer "Kan själv" så jag gick ut mot öarna fast på insidan av dem för jag tänkte det skulle bli lite folk och fisk fanns ju överallt de sa hemmafiskarna 😂 Började ganska långt från land där det var 6m djupt och innanför mig startade säkert 20 andra fiskare och väntade på startskottet, varför blev det så mycket folk här ute måste vara hett tänkte jag 😊 Första hålet var tomt och jag såg bara en enda person dra upp ett par abborrar och han blev snabbt nedborrad av kollegorna, jag borrade mig inåt närmare ön men det var lika fisktomt där och förstod snabbt att det här liknar kattskit 😖Varför gick jag inte höger som jag tänkte först ? Sprang över till en annan ö men det var lika fisktomt där och jag träffade på 2 andra medtävlande som inte heller haft ett hugg. Sprang då tillbaka ut till ön som jag kom från och rundade den till utsidan och där satt det ett 10 talet personer som alla  vevade abborrar allt vad de var värda. Såg att de som fick bäst satt på vita isfläckar så jag letade på en och skickade ner pirken och det högg direkt, hivade upp 5 abborrar i 40grams klassen sedan borra nytt hål och det nappade igen. Vitfläckarna tog snabbt slut inne längs ön där det var 4-5 meter djupt men det fanns en lång sträng längre ut som ingen verkade intresserad av så jag tog mig snabbt dit. Tog ett spö med tyngre pirk då jag antog det skulle vara djupare men det var bara 3m djupt vilket förvånade mig, han göra 3-4 ryck innan det högg på något stort på kroken. Varpade försiktigt men fisken ville inte med upp utan den tog lika mycket lina som jag lyckades varpa upp och sedan släppte den 😖 Ner med pirken till botten och det suger på en stor igen men som jag lyckas varpa upp till iskanten sedan så ville den inte in i hålet och släppte även den 😨Ner med pirken för 3e gången och det hugger på en stor abborre igen men den rackaren lyckades jag få upp genom hålet och ner i skryllan, en fin bit runt halvkilot skickar ner pirken för 4e gången och jag känner hur fisken sliter och smäller på pirken från alla håll. Får några runt 300gr sedan så snor någon trekroken så jag får plocka fram en ny men efter det så lugnar fiskarna sig i hålet och jag får bara mindre och mindre storlek. Borrar nya hål runt vitfläcken men det ger bara ett par ströfiskar runt 40gram sedan så är det roliga slut. Försöker hitta fisk ute på svart isen  men det är störrt omöjligt och alla vitor är nu perforerade så jag packar och knallar längre bortåt. Sitter folk överallt så det finns inte många ytor kvar att borra på men hittar ett stråk där det nappar lite men det är alldeles för djupt och fisken är inte speciell stor. Ser att Sundberg tömmer skryllan och fyller upp en kasse hör också att han fått ett hål med över 200 och så 100 i ett annat och jag som bara har ett 60 talet abborrar i skryllan 😒. Jag gör ett försök att hitta på några större ute på 10m djup men det är stendött så jag får gå åter in mot ön för att få napp plockar lite fisk men inser att det är lönlöst så jag packar ihop och knallar i land med halvtimmen kvar av tävlingen. 94 abborrar och 5,3kg det räcker inte på långa vägar till ett sista pris för man behöver det dubbla det är jag säker på och så blev det när alla hade vägt in. Vinnare av mästerskapet blev Robin H. med sina 22,3kg och i min klass krävdes det 20,6kg för att ta hem segern, bara ta nya tag framöver och glömma den här fadäsen för nu stundar det ett DM på Söndag då får vi hoppas att vi går åt rätt håll och att fisken nappar. 

Genomgång innan vi vi knalla iväg






Här hamnade man innan start



Det blev till en stekpanna dagen efter