måndag 5 februari 2024

Lurigt DM-fiske på Ullvettern

Karlskoga arrangerade årets individuella DM på Ullvettern "igen" (3.e året) det går av stapeln på samma sjö, men sjön är stor nog att startplatsen har varit på 2 olika ställen tidigare. Nu var vi åter uppe i norra änden av sjön och här var det riktigt fina vikter sist vi var här med toppvikt på över 10kg. Den gången så drog jag iväg 3,5km till ingen nytta för jag fick leta fisk över halva tävlingen innan jag hittade dem på hemvägen och lyckades då skrapa ihop nästan 5kg men det räckte inte till någon SM plats för det. Den här gången så hade jag 2 platser som jag var intresserad av så jag startade där jag slutade förra gången och fick fisk men nu borrade jag 7 hål utan att få napp. Längre bort så satt det 3 personer som vevade fisk hela tiden så det vara bara att snabba sig dit för alla av dem satt fortfarande i sina första hål så fisk verkade det finnas. Jag borrade en bra bit utanför dem där det var 2 meter djupt och fick genast 5 abborrar runt 25gr borrade nytt hål och fick några 25 grammare och någon över 50gr. De som satt och fiskade här var hela klanen Lundberg pappa och de båda sönerna, pappa Jan berättade genast att han fått en abborre på 3-4 hekto det verkade ju lovande att det finns lite blandad storlek. Fortsatte att borra lite djupare än de andra och fick väldigt blandad storlek på abborren ibland ända upp mot hektot så efter första timmen hade jag redan 66 fisk och 1,5 - 2kg. Jag vet inte hur länge Marcus satt kvar i sitt första hål men han fick 160st i det innan han borrade nytt, själv så hittade jag snart på mitt bästa hål för dagen där jag kände fisk redan vid lodning. 20 fina abborrar allt från 50-130gr vilket ökade min vikt till det dubbla på några minuter sedan ytterligare ett par hål med fisk och en bonus på 3 hekto så innan klockan 12 hade jag 150 abborrar och över 5kg. Häll ringde och kollade läget han hade endast fått 14st och det var värdelöst även där han fick så mycket fisk för 2 år sedan så han kom snart förbi oss men han hittade inte så många abborrar här heller för det mesta av den lilla fläcken var nu uppborrad. Vi andra 4 fick fortfarande fisk men vi satt i en tät liten klunga längs vassen och bryggan och plockade fisken rätt i näven, inte jättestora abborrar men 15-30gr men fisket började snart avta även för oss så vi testade både tafsar och singelmyskor men det blev inte bättre för det. Jag gick ut till Häll och borrade lite djupare men nu var det inga stora kvar och jag fick ett par hål med microber på max 5gr vilket bara tar en massa tävlingstid. 3 timmar gick och nu hade jag 7kg så jag chansade med att gå bort dit där jag startade för det måste finnas fisk där med, borrade 7 nya hål utan att känna ett enda hugg så jag fick vända tillbaka igen. Testade singelmyska när jag var tillbaka och fick genast ett flertalet abborrar på 50gr perfekt tänkte jag men då kom genast pappa Lundberg ut och började fiska i hålen bredvid mig vilket inte var bra. Jag lyckades hitta ett par hål med fisk lite längre in men de var inte så stora men jag drog fisk ända fram till slutsignalen och slutade på 297 abborrar. Jocke och Marcus fick väldigt bra den sista timmen och drog i från mig ganska rejält för jag tyckte jag fick bra och stora och de bara smått men många små väger också tungt. Marcus hade dragit upp ca 340st och Jocke 440st båda gissade på vikter över 8kg och jag själv runt 7,5kg, målet för topp 3 gissade jag på att det skulle krävas runt 7kg vilket var en rätt så bra gissning. Tyvärr så åkte jag dit och förlorade guldet i HV klassen med några ynka gram för det saknades endast 11gr för segern, vet att jag bollade en 50 gr abborre som studsade mellan händerna och ner i knät för att hoppa vidare rakt ner i hålet bommade även mitt sista napp på myskan 😖 Det blev som sagt en silvermedalj men en SM plats vilket var en överraskning för jag brukar sällan kvala mig vidare till SM på DM utan en lång serie är mer min melodi.

Resultat Herrar:
1. Joakim Lundberg DAFK 9725 g
2. Marcus Lundberg DAFK 8825 g
3. Andreas Jacobsson NGF 7200 g

Resultat Herrveteran:
1. Pelle Antonsson NGF 8220 g
2. Jan-Erik Stange NGF 8210 g
3. Ulf Stenqvist KAFK 6655 g

Resultat äldre Herrveteran:
1. Håkan Jansson NGF 6430 g
2. Kurt-Arne Larsson NGF 5760 g
3. Jonny Skoglund NGF 4020 g

Resultaten från DM Ullvetter hittar ni HÄR