söndag 18 februari 2024

Varnumsviken flipp eller flopp

Den sista serietävlingen för oss ifrån Örebrodistriktet genomfördes under Lördagen på en mycket solig och fin dag ute på Varnumsviken i Kristinehamn. Morgon började lite svajigt eftersom gårdagens allt regn frös till is på vägarna denna kalla morgon så det var med stor försiktighet Häll styrde bilen mot Värmland. Vi blev runt 55 deltagare som samlades vid strandkanten för genomgång av regler och vilket område som gällde, isen var mellan 40-45cm så där fanns ingen fara men det var ganska så mycket vatten uppe på isen som man kunde få bada i om man inte passade sig. Eftersom att jag redan var klar med kvalificeringen till SM så valde jag att chansa på stor fisk så jag startade rakt över på andra sidan vid den djupa piren vilket är rätt knäppt för det är inte ofta som någon får fisk där 😄 Jag var helt ensam på den ena sidan och mitt emot satt 2st för mig okända gubbar så det fanns gott om utrymme att borra på. Slog det första hålet 10m utanför vassen och de var bara 1,5m djupt och fisktomt, gick 20m utåt och det blev plötsligt 5m djupt men lika fisktomt. Borrade några hål in mot bryggan men stendött så jag byter riktning åt andra hållet och får genast fisk på 2m djup, lite blandad kompott allt från 5gr upp till 30gr men så efter ett par nya borrhål så hugger 2st hektosabborrar. Perfekt tänker jag och borrar mig vidare men får bara smått fram tills jag hittar på ett hål med ett 30 talet abborrar allt från 5gr upp till hektot. Första timmen har jag 78 abborrar som kanske väger 1,5-2kg så det är bara att jobba på fast ytan snabbt blir mindre och mindre att borra på för fisken står precis på kanten ut mot det djupa. Henke Chefen och Häll kommer förbi men fortsätter utåt i viken jag börjar fiska med tafsen i mina gamla hål och i några av dem som jag fick bra i innan levererar nu också bra med fisk får nog 30st i ett av dem. Tyvärr blandar mörtarna in sig i leken så jag drar flera feta 200gr mörtar men även några hektos abborrar så när klockan är 12.00 så har jag 145 abborrar och ca 3,5-4kg. Packar ihop och går bortåt där Henke och Funke sitter och drar abborre men jag får inget speciellt provfiskar flera hål och får bara abborre mellan 3-5gr så jag packar ihop och går en bra bit bortåt där chefen Häll och Pistol fiskar för de har inte rört sig på länge. Kommer ut till chefen som säger att det bara är att dra abborrar upp mot 500gr och att Andreas Jacobsson garanterat kommer att vinna för han har fått ett riktigt drag hål på fetingar. Jag lyckas göra flera bomhål innan jag får ett par fiskar mellan 40-60gr sedan så hittar även jag ett par ströfiskar på 150-200gr, tycker chefen får hela tiden och även Pistol drar bra till höger om mig. Jag borrar mig brett mellan hålen minst 15 - 20m luckor och hittar nått bättre hål med 10 fisk och så sämre med 1-2 abborrar men de är då fina upp mot 300gr. Ingen fart på fisken de hugger försiktigt och sitter längst ut i näbben så man får liksom meta upp dem. Nappar tiden ut så jag slutar på 235 abborrar och dubblade min vikt när jag kom ut hit, gissar att de som suttit här 30 min längre än mig har mycket mer fisk än mig vilket inte är helt orimligt. Gissar att jag har mellan 7,5 - 8kg Pistol har mindre säger han Häll har också mindre och är förbannad på sig själv för flera dumma beslut. Vadar hem över sjön i vattenmassorna och ser hur Knoppen slår frivolter i vattnet, viktigt med bra halkbroddar som biter i isen. Vi klarar oss iaf torrskodda in i land 😁 och får genast höra att Nille dragit ihop över 9,8kg utanför startområdet och Jacobsson vägde in över 11,1kg så det verkar ha nappat riktigt bra idag men det var väl på tiden efter så många skit år som vi tillbringat här och metat tusenbröder i vassen. Chefen vägde in 9kg och jag 8kg Pistol 8,7kg så vi får vara nöjda med att vi hamnade på det där området idag. Jag slutar på en 4e plats i herrveteran och blir total 2.a i serien med 9 poäng efter den suveräna chefen som har 3st förstaplatser.

Hela resultatlistan finner ni HÄR