måndag 12 februari 2024

Kilsviken DM serie 4

Degerfors Afk arrangerade den 4.e och näst sista serietävlingen på Kilsviken mellan Kristinehamn- Gullspång under söndagen. Det var med en skräckblandad förtjusning som man tog sig an detta vatten där det inte är vanligt med pimpeltävlingar och därför visste man i princip ingenting. Fick tänka tillbaks sedan barnsben när man följde med pappa ut på isen och tog bilen ända fram till fiskeplatsen, satte sig vid någon råk och fiskade med balanspirkar i jakten på norsabborren. Jag mekade fram allehanda ting och knöt fast på mina spön kvällen innan grova linor och stora krokar för här skulle det fiskas efter de större exemplaren på tävlingen. 62 deltagare dök i alla fall upp på morgonen och ingen visste något om vattnet så vi spred oss rejält ute på isen, själv så traskade jag iväg 3km utåt i viken för det området är enda stället som jag känner till sedan liten. Inte ett napp i de första 15 hålen och jag såg inte att någon annan heller fick någon abborre så det här skulle bli en tuff dag så det blev till att leta över stora områden. Jag hamnade tillslut ute vid avgränsningen som inte fanns fysiskt utan bara på karta och där var isen inte mer än 10cm tjock annars var det ca 40cm is på övriga områden. Träffade där ute på pappa Lundberg som genast berättade att det fanns fisk men det pillade mest på kroken men han hade tydligen fått några bättre så jag slog mig ner i närheten. Jag fick mitt första napp efter en stund men den ville inte ta om så jag skiftade till tafsspö och fick då 2 små abborrar, provfiskade sedan ett par gamla hål och fick en abborre på 250gr direkt jag kom till botten. Borrade sedan runt där 1,5 timme och skrapade totalt ihop 9 abborrar som kanske vägde 5 hekto tillsammans och de andra som satt där ute på isen var inte mer framgångsrika de heller. Packade ihop och gick 500m inåt i viken där det satt 3 gubbar som hade perforerat en vassudde med massor av hål, provfiskade några av dem med tafsen och hittade ett bra hål så snart hade jag över 30 fisk i påsen fast storleken på dem fanns mer att önska. Den sista timmen gick jag längre inåt men hittade inte på mer än ett par ströfiskar och slutade på 41 abborrar och en vikt runt 1kg vilket mörker. Pistol hade ju i princip lovat att segraren skulle ha över 10kg och det var definitivt inte jag och inte chefen heller som sa att han hade 800gr i lådan. Sådan tur att man lyckades på DM för någon vecka sedan för den här deltävlingen luktade skräll 😄 Lunkade moloket tillbaka de 3km in till badplatsen med min fladderpåse bara för att möta Thomas Larsson uppe vid invägningen med en jättepåse som vågen tydligen inte klarade av så han fisk dela allt i 2 påsar. Vissa hade tydligen haft det kul på isen och någon var förbannad även att han fått bra med fisk, inte behövdes det gå långt bort från startplatsen heller för att hitta på den bättre fisken precis som i lördags 😕 Thomas Larsson vann rätt så komfortabelt med sina 11 137gr före Christer Embretsen med 6378gr själv så vägde man in 1085gr 👎Nästa helg så är det dax igen för serietävling den sista för säsongen och det på nästa luriga vatten Varnumsviken där det lätt blir flopp istället för flipp, vädret verkar inte till någon fördel heller med en massa snö som kommer göra det xtra trögfiskat.

62 skräckslagna individer 😂



Dagens motionsrunda och borrhål 😉