söndag 11 februari 2024

Frukt Juice Open Härjarö

Packade bilen och drog själv iväg till Enköping Lördagsmorgon då ingen annan ville med och tävla på Mälaren som verkar riktigt bra denna vinter. Härjarö är en vik som jag ej besökt tidigare och jag visste inte speciellt mycket om den men jag fick ett par tips av Roger Johansson innan han tog flyget och for iväg mot varmare länder. Startade upp i -10 med en soluppgång i Örebro för att sedan åka in i snöoväder från Arboga och bort förbi Västerås men sedan så gav det sig som tur var, framme vid Härjarö var det mulet och -6 grader och det blåste en hel del så det kändes kallare än va det var. Förra helgen så hade Uppland sitt DM i viken bredvid och där var det pojkarna från Gimo som dominerade med 17,5 och 18kg i topp så jag hade bestämt mig för att hålla koll på de 2 herrarna idag. Jag tog sällskap med båda eftersom de skulle gå precis dit jag fått tips av Roger och vi blev inte fler än 5 personer mitt ute i den viken, största delen av startfältet valde att gå vänster utåt sjön men vi valde det motsatta som sagt. Det var "endast" 3,5m djupt när jag släppte ner pirken och jag förväntade mig hugg omgående men icke så jag fick borra nytt hål och det var lika tomt, han nog göra 6 hål innan jag såg att David Öhman fick ett par tusenbröder. Borrade mig utanför honom och bakom också på behörigt avstånd men det hände inget alls där nere. Knallade ut till Gimo gubbarna och de hade fått 4-5 abborrar var men ingen storlek så där och då skiljdes vi åt och gick åt olika håll, jag tog sikte på en lite klunga som satt utanför en vass och det var kanske 800m att gå. När jag närmade mig så såg jag att alla 8 personer drog fisk och mitt i den klungan satt det en filur som jag känner sedan tidigare, Per Chefen Nilsson 😆och sedan såg jag att även Robin Hall satt bredvid och drog fisk. Borrade ett hål bredvid dem och fick genast min första fisk 47 minuter in i tävlingen 😖sedan så var det bara att veva upp så mycket som möjligt , i de första hålen så var storleken lite blygsam men snart så ordnade det upp sig med fisk upp mot hektot och några 2 hektos. Tyvärr så kan man inte borra så tätt på Mälaren utan minst 10m mellan hålen så ytan tog slut innan halva tävlingen gått sedan så var det roliga över. För min det så var tävlingen över för länge sedan då man inte kan gå tomt i nästan 50 minuter och det bara finns smått att försöka fiska i kapp med. När chefen berättade att Hall hört om att Ansi haft runt 14kg efter de 2 första timmarna så bestämde jag mig för att packa och åka hem, det var då bara 15 minuter kvar av tävlingen så de spelade mindre roll. Jag han nästan i land när slutsignalen small av och de var ingen kö till invägningen så då kunde jag lika gärna registrera min blygsamma vikt på 5358gr innan jag satte mig i bilen och körde de 2 timmarna hem till Örebro. Fick höra senare att David Öhman vunnit tävlingen på 21 540gr han hade ensam hittat den bättre storleken 100m från vart jag började så om jag bara borrat mig grundare och inte djupare så kunde dagen ha blivit roligare 😟 Det var många som fick över 10kg från starten och vänster ut på båda sidorna av viken, riktigt grov fisk också med flera abborrar i kilosklassen. Man kunde välja på att mäta de stora som var över 38cm och få en fiktiv vikt för dem om man kunde visa upp ett foto, gissar på att det kommer att bli mera sådana regler kommande år för att behålla de stora exemplaren i sjöarna. Nu är det ju inte ofta en annan får sådana bumlingar men jag köpte mig ändå en liten mätdekal från Enköpings Predatorklubb den tar ingen större plats i ryggsäcken och kanske kommer till nytta någon gång. 

Resultaten från Frukt Juice Open finns HÄR

Bra uppslutning 90-100 personer var med och fiskade





Här ser ni mina val av fiskeplatser (Gröna linjen)
 vilket kanske är ointressant 😂