måndag 19 februari 2024

Runnmästerskapet i Storsund

Jag hämtade upp Per Häll 06.15 Söndag morgon för vidare färd mot Dalarna och Storsund, tror vi var framme straxt efter 08.40 inte så mycket folk men det trillade in ett gäng med bilar efter oss så parkeringsplatserna tog slut. Var väl ingen större överraskning att vi båda tänkte gå till samma ställe som året innan där vi fick ihop mellan 8 och 10kg, nu var det tyvärr många fler som tänkte sig ditåt så vi blev hela 9 gubbar på en liten fyrkant a 80x50m så det var kört redan innan tävlingen startade. När vi väl fick börja fiska så var det bara Häll som lurade upp 5 abborrar så det liknade skit, vi drog oss då in mot ön på båda sidorna men det gav bara enstaka ströfiskar så Häll packade och drog iväg tidigt. Jag letade nya grundtoppar med hjälp av kartan men det gav inget alls så efter en timme så förflyttade jag mig 2km söderut där jag trodde att det satt folk och fiskade. Det var helt öde där nere både på folk och fisk så jag fick vända tillbaka 1,6km innan jag mötte första gubben på isen, där satt både Erik, chefen och Jonas och drog fisk. Erik hade fått 130st men Jonas hade mycket mycket mera och själv var man uppe i ynka 4 abborrar så ridån gick ner där och då. Jag borrade ett par hål och fick ihop 18 fiskt sedan tänkte jag att varför skall jag fortsätta att tävla när jag är så långt efter, finns inte en chans att man ens fiskar till sig ett av de sista priserna så jag packade ihop och bröt tävlingen klockan 12.30. Jag satte mig ner och snackade med Jonas som hade ett fint draghål och hade Vimskryllan full för abborrarna trillade ut ur hålet på lådan. Han var uppe i 350 fisk och det med 1,5 timme kvar att fiska så han fick möblera om i lådan med abborrar bland spön och krokaskar blir till en riktig mysig sörja att ta hand om efter tävlingen 😄 Erik och chefen kom snart också ut till Jonas och började dra abborre för här fanns det tydligen gott om dem, Erik var nu uppe i 185st och Jonas 385st när jag lämnade dem för att gå hemåt till bilen. Hittade på Jesper och Tomaz utanför ett par stugor och de satt också och drog bra med fisk fast med tafs eller singelmyska, abborrarna såg lite mindre ut tyckte jag men det nappade iaf. Hittade på Per Häll i startviken och han var inte sen att packa ihop när jag ändå skulle kliva iland, ingen av oss ville vara kvar för någon invägning jag med 22 abborrar och han med 70st så vi åkte hemåt vid 14 tiden. Det var tydligen så att abborren klumpat ihop sig på små små fläckar som man fick vårda väl denna dag så det var fler än vi som misslyckats och redan åkt hem men de som hittade fisken fick som vanligt bra. Micke Engvall vann totalt på 11 015gr och Jonas Gustavsson var bara en fisk efter med 11 005gr fast de tävlade i olika klasser så båda blev vinnare.

Resultatlistan finns HÄR   

Ett 70 talet förväntansfulla pimpelfiskare på gång



Den stora ökenvandringen var påbörjad 12km blev det totalt