måndag 4 mars 2024

5-timmars på Barken

Igår så arrangerade Smedjebacken Barkennappet i fel ände av sjön 😉norra delen där jag aldrig varit med och fiskat förut, bästa änden av sjön menade många så det var väl bara att snöra på sig skorna och se o lära av de andra som var med. Häll och jag packade iaf. bilen och åkte upp till Smedjebacken för att deltaga på den 5 timmar långa tävlingen, vi båda behöver så mycket istid som möjligt nu då det gått troll i vårt fiske. Jag hade luskat fram ett par fisketips vart det har nappat förut på tävlingar så jag velade mellan 2 ställen som låg 2,5 - 4 km bort, frågan var om man skulle dra iväg själv eller hänga efter någon annan som hittade på sjön. Det tog mig 10 minuter att gå sedan så var jag plötsligt själv på isen för ingen skulle åt mitt håll när jag skulle runda en stor ö ? Jag mötte snart en avruskning vid ett sund med öppet vatten men då brukar man få gå på landkanten så det var väl inget problem tänkte jag 😂, problemet var att det var öppet efter land också så jag fick gå tillbaka en bit för att ta mig upp på fastlandet. Givetvis så var det Smedjebackens tätaste barrskog på den udden och landlöst vart jag än tänkte mig ut på isen så jag fick leta långt och länge i skogen innan jag vågade hoppa ut på isen igen. När jag väl kom ute så hade jag en massa folk framför mig som hade gått en annan väg för tydligen så fanns det en stig på 70 meter som gick tvärs över ön och som var tillåten att användas det var inget som sas på morgonmötet. 😕 Blev en halvkilometer extra för mig att gå men jag hade ändå 3 minuter tillgodo när jag kom fram till vad jag tyckte såg bra ut att börja fiska, såg att Ankarberg och Holmberg också började i närområdet så det verkade lovande. I det första hålet fick jag 12 abborrar och i nästa 8st så äntligen verkar det som att man börjat på rätt ställe, abborren var lite trög och pillrig så man fick sitta lite längre i hålen innan de började nappa. Hittade lite fisk här och där men det blev aldrig fler än 5 i hålen och jag tyckte inte att de andra fick något bättre de heller så jag fortsatte att borra efter land där jag hittat fisken. Första timmen blev det nog inte fler än 50 fisk och efter 2 timmar 95st men jag letade vidare runt min fläck för det var väldigt mycket folk som kom och gick över sjön så jag tänkte att det nog var lite trögt. Efter 3 timmar så hittade jag på fisken igen men det varade inte så länge tyvärr och den 4e timmen så hade jag fått ihop 175st innan jag packade och gick bort till chefen och Olle som satt längre ut och drog fisk. Borrade ett hål bakom de båda herrarna som satt och metade tafs men jag fiskade trekrok och det nappade på bra i det hålet, bästa för dagen för mig då jag fick över 30st direkt och sedan 25 i nästa hål sedan så tvärdog det helt och jag hade inte ett napp de sista 20 minuterna. Slutade på 230 abborrar och gissade på 8-8,5kg för min lilla dunk var rågad med fisk, men det var en tankevurpa från mig då jag glömt att det bara går lite drygt 7,5kg i dunken innan det rinner över. Vägde in 7760gr vilket inte var någonting på den här tävlingen eftersom massor av gubbar (även damer) stod med 2 påsar i näven vid invägningen. Häll hade inte heller haft någon bra dag så vi blev helt utan priser i bilen igen men vi skyller lite på att vi inte brukar fiska på den här sjön så vi visste ju inget om vilka fläckar som är bra men förhoppningsvis lärde vi oss något. 😁 

Tävlingens högsta vikt skrapade Lotta Engvall ihop 17 239gr Grattis!!

Resterande vikter från Barkennappet hittar ni HÄR