söndag 31 mars 2024

Påskpimpel på Venjanssjön

Långfredag och Häll hämtade upp mig redan 04.45 sedan Bengt-Ove för en 24 mils bilfärd upp i Dalarna, först ett stopp i Vansbro där vi laddade bilen sedan vidare mot Venjan och Ovansiljans 5- timmarstävling. Bilresan flöt på fint och vi var framme på parkeringen ute vid Nötholmen redan 08.30 och precis som förra året så pågick det en angeltävling på sjön så det var grupperingar med folk lite här och var på isen. Totalt så blev vi runt 100 deltagare som skulle pimpla abborre i det något disiga väder men hellre dis än regn som det varit under hela natten. Vattenståndet detta år fick jag till minus - 3,20 så med andra ord runt 40cm mer vatten än förra året när jag vann tävlingen här på Venjan. Nu var det mycket mera vinter och jag hade inte någon bra känsla för att det skulle finnas fisk på samma ställe och att jag dessutom inte skulle få bli själv där borta. Jag hade inte speciellt bråttom ut för det var så mycket folk som skulle åt samma håll så jag kunde bara hoppas att de hade tänkt sig längre bort men det hade de inte för vi blev 10 pers som stannade på samma lilla fläck så det var redan kört 😞 Jag borrade 3 hål och kände inte en fisk så jag packade ihop direkt och stack därifrån och jag är säker på att ingen som var kvar där någon längre tid mäktade med något pris på tävlingen. Själv så gick jag på en fläck med 8 gamla borrhål som ej fryst ihop och där nappade det riktigt fin abborre med flera på 50-120gr, men där fick man ju inte sitta själv någon längre stund men det var ändå inte tillräckligt bra för efter 1 tim och 15 minuter så var jag bara uppe i 70 fisk och någonstans mellan 1,5-2kg. Fiskade mig sedan neråt i sjön med endast ett par ströfiskar tills jag närmade mig lite folk som jag såg drog några abborrar, snackade lite med Mikael Fällman som satt där och han hade fått 100 och jag var nu uppe i 88 så det var inte bättre fiske där. Gick längre neråt och hittade på en klunga där alla satt och vevade fisk så jag slog ett hål 25m från chefen och det nappade direkt, jag fick höra att jag missat den värsta nappruschen men jag var glad att jag fick fisk igen. Fläckvis så var abborren av bättre format  med ett snitt på 25-40gr så när man hittade dessa hål så växte det fort i skryllan men av dessa fläckar träffade jag inte tillräckligt många gånger utan det blev mest av de mindre på 10-20gr. Sjön var sig inte lik denna dag eller så var vi alla på helt fel ställe i sjön och det visade sig lite senare på prisutdelningen. Med 10 minuter kvar av fisketiden så packade jag och chefen ihop för att slippa stressa ihjäl oss hem, mitt räkneverk stod på 238 fisk och gissningsvis 5kg chefen sa det samma men vi vet alla att man då skall lägga till ett par kilo😄 Hemgången tog oss 50 minuter och chefen vägde mycket riktigt in över 7kg likaså Jonas Gustavsson som var med oss och själv så blev det 5230gr vilket kanske skulle räcka till tröstpris men det gjorde det inte i slutändan 8 pris och jag blev 11 av 35 deltagare. De högsta vikterna på tävlingen togs inte många steg från bilparkeringen Ulrika Skau var värst av alla idag med 9387gr och gubben sin var inte sämre då Christer Skau vann Hv klassen på 7919gr, bäste senior vart Jonas Gustavsson med 7269gr.


Prislistan från Venjan finns HÄR