söndag 7 april 2024

OS-pimpeln på Stor Hamrasjön

OS-pimpeln på Hamra blev som så många gånger förr avslutningen på vintersäsongen för oss men det var inte helt lätt att ta sig dit 🙈 En resa på 32 mil kräver att man får ställa klockan på 03.00 för sedan hämta upp kamraterna och komma iväg från stan 04.15, pissregn och bara 1 plusgrad och snart en övergång till snöstorm och halka. Fick ligga i farter runt 60-70km/h och endast halvljus ända upp till Grängesberg innan förhållandet blev lite bättre så att man kunde se och gasa lite mera.🚘 Åkte åter igen vägen Falun-Rättvik-Furudal och så grusvägen längs Oreälven och den här gången så var vägen både hård och vit av snö men det skulle bli annat på eftermiddagen då det blev varmare ute 😂 Vi var framme vid Hamrasjödammen klockan 08.30 precis som beräknat vet inte vart jag körde in den tiden ? Inte jättemycket med folk men det har de inte varit på många år vissa klagar det var för nära in på SM som är nästa helg, gissningsvis så blev vi runt 100 deltagare i år förra året var vi 120st. Inte mycket till vårkänslor på dessa breddgrader då det är tidigt i April (6.e) så vattnet i dammen var inte lika mycket sänkt som året innan, enligt data jag fick fram så var vattennivån nu 309.07m vilket är en sänkning på ca 2.10m. Hamrasjön var fortfarande vitklädd med 5-10cm snö som inte satt fastfruset på isen så fästet var inte att lita på,  man fick passa sig så man inte druttade omkull när man skulle knalla iväg. Sent om sides så blev jag inkallad i lagtävlingen tillsammans med Hulon och Rosén och det är väl kul att de tror på mig som fiskat som en kratta de senaste tävlingarna 😂 Dagen till ära så hade jag tagit med mig pulka för att slippa bära prylarna då jag hade en plan på att ta mig 4-5km bort från starten. Började löpa några hundra meter tillsammans med Jonas Gustavsson men orken tröt fort då man är gammal och otränad så jag fick vackert börja gå som de flesta andra och kipa efter luft men jag tog mig fram till min fiskeplats på 35 minuter. Började med 2 tomhål och insåg snart att jag var alldeles för långt in då jag upptäckte att det fanns stenar längre utåt, allt var ju så vitt så man nästan blev snöblind samt att sjön inte var lika mycket sänkt som året innan. Hittade snart på fisken men det var mycket smått men så kom det någon 40 grammare ibland så jag blev kvar alldeles för länge, flyttade mig längre bortåt för att det kom folk mot mig hittade något bättre hål där med fler fisk men de var fortfarande för små så jag packade och stack därifrån. På nästa ställe började det dåligt men snart så hittade jag på dem igen men samma ynkliga storlek, skillnaden var att man kunde få fler i hålen här så jag blev kvar hela tävlingen. Inte tillräckligt mycket med bonusfisk men några mellan 40-100gr fick jag allt och så en gädda som ville smaka på pirken men de räknas ju inte så den fick simma tillbaka och växa på sig. 5 timmar rann iväg ovanligt fort när man får dåligt med fisk men den sista timmen nappade det hyfsat så jag drog minst 100 innan jag packade ihop klockan 14.50. Räkneverket sa 376st och gissningsvis 6kg inte ett dugg bra på den här sjön där det oftast krävs över 9kg för att få ett pris, nu kunde jag bara hoppas på att det nappat skitdåligt för alla andra men så var det ju inte. När jag äntligen kom tillbaka i land med bruten ländrygg (kändes så) 😁 så stod varenda gubbe med stora fiskpåsar i kön till vägning, hörde även att någon bar på 2 påsar då visste jag att det nappat precis som vanligt. Jag vägde tillslut in 6627gr vilket räckte till en blygsam 21a plats av 40 herrveteraner och Per Häll fick åter igen rädda äran i bilen med sina 9374gr och en 4e plats Bengt-Ove blev 7a i Ähv och precis utanför prisplats med vikten 6162gr. 

Segrare av OS pimpeln blev Emil Sjöberg Hudiksvalls Sfk som drog upp hela 15 206gr Grattis Emil !!

Resultatlistan finns Här

Utsikt från dammluckan





Det drar ihop sig för start



En mager fångst av tusenbröder



I väntan på prisutdelning