måndag 22 april 2024

Premiärtur ner till Svartån

Helgen som gick så försökte jag lokalisera och plocka ihop alla mina prylarna som tillhör mete då det snart är dax för den första metartävlingen för i år, Halaska Open individuell tvådagarstävling i Arbogaån den 27-28 April. Kallt väder högt vattensånd och väldigt strömt vatten så det kommer nog bli en utmaning nästa helg men fisken verkar ha börjat nappa där borta av vad jag fått rapporter om. När jag nu fick fram alla prylarna så blev jag sugen på fiska så jag plockade fram de kvarvarande pinkiesen som blev över efter vintersäsongen, åkte sedan iväg och försökte hacka upp några maskar och for sedan ner till Svartån. Inte så överraskande att jag vart helt själv där nere vid ån för det drog kallt som satan i vintervinden som drev in ifrån Hjälmaren. Fick ihop metestationen blandade ihop en överbliven påse feedermäsk med doft av apelsin och choklad som legat i källaren några år, tacklade sedan upp 2 feederspön med 40gr korgar och gjorde 8 kast med mäsk ute på 18m sedan så började jag fiska. Det tog inte mer än 30 sekunder innan toppen började vibrera av hugg men jag missade både första andra och tredje hugget. Satte på 5 färgglada pinkies på kroken då kunde jag kroka dagens första fisk en björkna sedan så kom fiskarna upp på rad. Provade med en mask och fick genast en bättre fisk en braxen runt 4 hekto sedan ett par större björknor innan jag tillslut fick på en stor och stridbar fisk som visade sig vara en braxen på över kilot. Dyberg dök upp nere vid ån men han var inte där för att fiska han kollade nog bara läget men han blev inte långvarig för han frös lika mycket som jag så han for vidare hem igen. Fisket hade gått segt när han var där och tittade men så fort han åkte så fick jag en till braxen över kilot och en större mört, vinden ökade nu och molnen blev mörkare och det föll till och med ett par snöflingor så jag frös så jag skakade. Jag stod ut i 3 timmar för sedan fick det vara nog fisket var lite segt men jag hade inte det rätta betet den här gången, pinkies är för smått och lermaskar på 15cm är inte heller optimalt att fiska med men till helgen får jag hem en ordentlig laddning av färska maskar och maggots så då blir det åka av i Arboga 😄 

Försöker hitta allt som packades ner i höstas



Testade att få ihop stationen med ett par nya spöhållare



En något avskalad version av station då jag enbart fiskade feeder


Apelsin och chokladmäsk med lite pinkies och anis majs 



Årets första gärs som slukade masken R.I.P



Björkna 



Kilosbraxen



Testfiskade långt ner på SM sträckan



En stabil mört



3 timmars fiske men rullen ser mer ut som jag fiskat i 12 timmar, riktigt kletigt feedermäsk som satte sig överallt på spö rulle och byxor och som tur så har jag inget mer av den sorten 😆4 braxar och 27 mindre fiskar blev det på premiärturen.