måndag 29 april 2024

Arboga Open Lördag dag 1

Sover alltid lite oroligt när det är fisketävling på gång så jag vaknade flera gånger och hörde regnet slå mot rutan under natten men sedan framåt morgonen så tystnar det hela, så jag somnar om belåtet med tanken på att kanske få slippa fiska i regnovädret som nu verkar dragit förbi. Stiger upp 06.00 drar upp rullgardinen och till min skräck ser jag att det mer eller mindre är snöstorm ute, vilket jäkla mörker nu när man idag skall försöka meta i Arboga det kommer att bli tufft fiske och kallt. Laddar upp med en stadig frukost packar bilen med allt som skall med och sladdar iväg mot Arboga i måttlig fart för motorvägen är kritvit med snö på sina ställen. Under Fredagskvällen så blev jag lottad till B-sektionen mitt på tävlingssträckan och har ingen större förhoppning om bra fiske eller om någon över huvud taget kommer att få napp i detta skitväder. Lottningen blev som sådan....

A1 Russel Hopkins
A2 Mats Larsson
A3 Johan Mattsson
A4 Kjell Adolfsson
A5 Marcus Enström
.................................
B6 Janne Stange
B7 Ivan Muzar
B8 Andrzej Szubarczyk
B9 Thomas Larsson
B10 Leo Stridh
.................................
C11 Patrik Dahlström
C12 Borko Mijatovic  (han dök inte upp på tävlingen)
C13 Phil Ackerley
C14 Jesper Dyberg
C15 Tom Östlund

Tävlingsmässigt så var det 5 timmars fiske
Sektionspriser till 1an och 2an båda dagarna
Pris till de 3 bästa över 2 dagars fiske

Framme i Arboga så var det lika vitt på marken som i Örebro och lite kallare endast + 0,5 grader i luften men det skulle bli lite varmare framåt eftermiddagen. Min plats var ett stenrös precis ovanför pumphuset där de ganska nyligen grävt ner ett nytt dagvattenrör som gick ut i ån. Meckade ihop min metestation och plockade upp 4 feederspön inte ett enda metspö för det var inte lönt nu när de släpper på 75-80 kubik vatten mot normala 40 kubik. Provkastade först med 50gr feeder och den studsade som en gummiboll på botten så jag fick använda 70-80gr för att det skulle ligga stilla ute på mina 2 fiskeplatser på 18m och 24m. Blandade ihop ett grovt sött mäsk med massor av beten som casters frysta maggots pellets majs och mask samtidigt som snöandet nu övergick till regn när vi nu skulle börja fiska. Började fiska på kortplatsen 18m och det tog 2 minuter för mig innan jag fick upp en björkna på 3 hekto så jag slapp bli FF. 10 minuter senare ytterligare en björkna på 3 hekto väldigt feta och fina fiskar men jag är inte ensam om att få fisk för några har faktiskt fått braxar. Kortplatsen ger inget mera så jag provar 24m och får en 7hg braxen men inget mera direkt efter den, men under den första timmen så har jag fått ihop 5 fisk och leder troligtvis sektionen. Efter 2 timmars frysande så har jag fått ihop 10 fiskar (1 brax 4 mörtar 5 björknor ) och jag tror att de andra börjar komma i kapp mig fångstmässigt. Jag blir inte klok på vad som behöver göras för fisken svarar inget vidare på mäskningen och det nappar inte speciellt bra på mask eller olika kombinationer av röd-vita maggots. 3e timmen så avtar regnet och jag lyckas kroka på 2st kilosbraxar som jag välbehövligt får med in i håven och så ett par björknor till. 4e timmen blir trögare får en liten abborre och några mörtar men det är långt mellan nappen, tappar en förmodad braxen som bara är med ett par meter. 5e och sista timmen är bara en lååång väntan på att tävlingen skall vara över men jag får ett par fiskar till och slutar totalt på 22 fisk. ( 3 braxar 1 abborre 11 björknor 7 mörtar ) väldigt oklart hur bra det är för alla har fått fisk och det har varit en massa håvande men både Thomas och jag tror att Andrzej har bra mycket för han har plockat fisk hela dagen. A sektionen vinner Mats Larsson på 11 025gr och Marcus Enström som satt bredvid mig blev 2.a på 8475gr.

B sektionen vägs in som sådant här ....
B6 Janne Stange 7 075gr
B7 Ivan M. 1 800gr
B8 Andrzej S. 5 275gr 
B9 Thomas Larsson 5 775gr 
B10 Leo Stridh 3 750gr 

Vinst för mig de var lite oväntat men mina fiskar var av bättre storlek än mina konkurrenters där av lite högre vikt, men ja menar snittade mindre än 4,5 fisk i timmen så det kändes mera som att det skulle gått åt pipsvängen. Nu är man med i matchen inför dag 2 så nu är det bara hem och packa om grejerna inför morgondagen och invänta lottdragningen för att se vart man skall sitta under Söndagen.
C sektionen vanns av Tom Östlund 10 140gr på nedre kanten och Jesper Dyberg som god 2.a med prick 7 000 gr.

Kall blötsnö men vindstilla som tur var



Marcus sitter på platsen ovanför så jag kanske kan
 lära mig något av ett proffs 😄



Under parasollet 


Mycket godis skall det vara i mäsket



3 braxar och 19 mindre fisk (Den ena räknaren gav upp)





 

Dagens fångst Foto: Phil A.