måndag 29 april 2024

Arboga Open Söndag dag 2

Klockan ringde 06.00 idag också och nu var det minsann inte vitt ute i trädgården när jag drog upp gardinen, +4 grader och jag såg en sol som var på väg upp över hustaken så det kanske blir en fin fiskedag. En snabb frukost med pastan som blev över från gårdagskvällen och så fylla upp termosen med varm köttsoppa, gott med något varmt i kroppen när det är så kyligt vid åkanten. Halvvägs till Arboga så möter jag Londondimman och temperaturen kryper ner till endast 1 plusgrad, skall det bli ytterligare en dag där man sitter och huttrar på metarstolen  😣 Framme i Arboga så är det fortfarande lite dimmigt av dis och det blåser friskt längs ån nerifrån och uppåt så det går vågor på vattnet som också tycks strömma lite mera än igår. Under gårdagen så blev jag än en gång lottad till B sektionen fast nu i nederkanten där det inte var så jätte bra igår, hörde att Leo hade bogserat runt en stor gädda då så den kanske skrämde fisken igår där av den lite lägre vikten. Lottningen av platser blev som ...

A1 Tom Östlund (Kantplats igen vann C sektionen igår)
A2 Jesper Dyberg
A3 Phil Ackerley
A4 Andrzej Szubarczyk
A5 Russel Hopkins
................................
B6 Marcus Enström (Min vinnarplats)
B7 Leo Stridh
B8 Patrik Dahlström
B9 Mats Larsson (vann A sektionen igår)
B10 Janne Stange (vann B sektion igår)
..................................
C11 Thomas Larsson
C12 -------
C13 Kjell Adolfsson
C14 Ivan Muzar
C15 Johan Mattsson

Min plats B10 skall normalt vara ganska bra likaså C11 där Thomas Larsson sitter, de peggarna har iaf varit bra braxplatser förr om åren men det kanske inte har kommit upp så mycket fisk från Mälaren ännu och därav de låga vikterna igår ? Idag så valde jag lite kortare platser eftersom att jag tyckte det strömmade mera i ån så 16 och 22m fick räcka, det är ändå ganska långt ute i ån och de fick fisk på T-A-P igår så fisken finns även efter kanterna. Det fick bli 80gr feedrar på spöna samma mäsk med lika mycket beten och när det blev dax för fiske så började solen titta fram även i Arboga 🌞. Jag började fiska på kortplatsen med spöt som var tacklat för mört 12 krok betat med 4 vita maggots och efter bara ett par minuter så signalerade spötoppen napp. Krokade på en av åns stora braxar som valde att simma nedströms men den kom sakta inåt meter för meter innan den släpper tvärt 😮 Upp kommer ett tackel med endast en 2cm lång tafs stump så linbrott på en helt ny 0,16 tafs helt otroligt 😡 Sätter dit en ny tafs betar med en mask och slänger ut igen och får snart ett napp men fisken fastnar inte, upp kommer tacklet med en halv tafs denna gång vad faan händer där nere ? Misstänker att jag hamnat på en av åns musselbankar där skalen är vassa i kanterna någon annan rimlig förklaring finns inte. Ny tafs igen och på med 2 små maskar och efter 5 minuter så får jag på något stort igen, det pumpar på bra och fisken kommer längre och längre ner mot Thomas men sedan så kommer fisken in mot land och jag ser att det är en bjässe till braxen. Får in den i håven efter en stund och konstaterar att den väger runt 1,5kg så skall de se ut, nu får vi hoppas att fisket lossnar för jag har även sett att Thomas håvat minst 5 braxar så platserna levererar bra idag. Jag får inget mera alls på kortplatsen under hela dagen så jag får kämpa på ute på 22m men det fanns braxar där med och efter första timmen så har jag 5 fiskar varav 3 är braxar. Mats Larsson verkar ha hittat melodin för han drar dubbelt så många fisk som jag så jag ser att segern idag rinner ur mina händer så jag måste hoppas på att det skall hända något extra ordinärt om jag skall ta hem det här. Under timme 2 nappar det fortfarande okej men jag tappar en braxen och kastar bort en feeder där lekandet plötsligt går av i utkastet så jag behöver knyta om ett tackel mitt i tävlingen. Gissar att jag var uppe i 10 fisk efter 2 timmar och de flesta är braxar och någon av dem är snudd på kilot men jag vill ha fler. 3 timmen och nu har det regnat sedan en längre stund mäsket har blivit blötare och mina maggots försöker rymma ur burkarna, det är kallt så jag sitter och skakar får någon fisk då och då mört brax och björknor. Strömmen tycks ha blivit hårdare så jag får hänga dit ett bombsänke på 20 gr + 80gr feederkorg och det rullar ändå i mellan åt. Har nog 17 fisk efter 3 timmar och den 4 timmen 22st precis som igår fast idag har jag hela 12 braxar. Den 5e timmen är ett evigt mörker får något enstaka napp men ingen fisk samtidigt som mina konkurrenter uppströms håvar hela tiden så jag får nog räkna med att hamna på 2-4e plats för jag är säker på att Mats Larsson vinner sektionen. När tävlingen är slut så blir det en rejäl tvättning av prylarna för nästan allt är kletigt av lervällingen som blivit runt boxen efter snö och regn. Missar invägningen på A men Tom Östlund vinner lätt med 15 900gr före Jesper Dyberg 9 620gr, hörde att någon på den sektionen fick en abborre på 1,5kg det måste vara sällsynt med så stora abborrar på en metetävling. När sedan B sektionen skall väga in så blir det som så här ...

B6 Marcus Enström 12 340gr
B7 Leo Stridh 12 160gr
B8 Patrik Dahlström 2 780gr
B9 Mats Larsson 11 200gr
B10 Janne Stange  10 880gr


Marcus och Leo hade haft kanonfiske sista 30 minuterna och då gått om Mats som inte fick lika bra men han fick ändå några braxar och mörtar, jag hade inte en enda fisk som sagt den sista timmen och så tappade jag 3 braxar idag. Otroligt jämn sektion jämfört med de andra kul även om jag förlorade den här gången, skulle jag fått upp de jag tappade så kunde jag nog kommit upp över 13kg fast alla har säkert tappat ett par fiskar så man kan nog inte tänka så. Nere på C sektionen tror vi att Thomas Larsson skulle vinna men det gjorde han inte för kanten med Johan Mattsson 10 900gr var bättre än Thomas 8 800gr hårfint där med när vi snackar om braxar mellan 500-1000gr. 

Tom Östlund vinner totalt med 2 segrar på 2 dagar Grattis!!

Tack arrangörer för den gången vi syns garanterat nästa år också och då hoppas vi på mer värme mindre vatten och hungrigare braxar  

Dagens fiskeplats



Bakom trädet sitter Thomas



Mat



Braxen på 1,5kg 



12 Brax 10 mört björkna snorgärs



Leo väger in sin fångst


Dagens fångst Foto: Phil A.


Så gick det idag 



Totalen över 2 dagars fiske i Arboga