måndag 11 mars 2024

Falumästerskapet

Söndag och uppgång ännu tidigare då Häll skulle hämta mig 05.15 för vidare färd mot Nora där fiskeklubben anordnat en gemensam bussresa upp till Falun, för alla dem som ville med på vad som för oss här i Mellansverige är den allra största fisketävlingen deltagarmässigt (förutom ett SM). Runt 325 deltagare slöt upp på mästerskapet detta år och gissningsvis så skulle det bli extra trång i startviken då Erik och Martin haussat upp platsen i sin podd som bästa stället på sjön 😂 Då gårdagens fiske på Ösjön var över förväntan och med många höga vikter så hade jag skruvat upp mina egna mål inför dagens fiske och tänkte att jag skulle få ihop 8-10 kg på 4 timmars fiske. Jag började på ett ställe där det knappt fanns folk i närheten och det nappade redan i första hålet och hyfsat bra de första 45 minuterna, abborren var lite pillrig och ville gärna ha beten på kroken för att nappa så det blev mera mete än pimpling. Efter första timmen hade jag 92 abborrar men precis som dagen innan så hittade jag inte fisk när jag borrade mig vidare och stressen började komma, hade ju också ett ansvar att fiska bra då jag var med i ett lag tillsammans med Häll och chefen så jag behövde snabbt hitta fisken igen. Bestämde mig för att prova lite tafsfiske i de hålen som jag fick bra och det fanns lite fiska kvar där men när de tog slut så sprang jag bort till Häll och Möller. De hade faktiskt mindre med fisk än mig så jag började leta fisk utåt i viken men de gav inget alls så jag packade och tog sikte på en klunga längre bort där armarna gick som väderkvarnar. Trängde mig in bredvid Engvall och Liss och fick ett hyfsat bra hål med över 30 abborrar men när man skulle borra nästa hål så fanns det inga ytor kvar då vi var över 30 man på samma ställe. Gick utåt en bit och fick ett 10 tal fiskar till och sedan samma visa där ingenstans att borra nya hål, snackade med rosa mössan som var uppe i 250st och jag hade endast 160st. Jag packade ihop igen och sprang tillbaka där jag började på morgonen och nu var det helt folktomt på platsen, perfekt bara fram med tafsen och meta igenom alla hålen igen. Det nappade riktigt bra till en början men som vanligt så började det rassla pulkor från alla jävla håll och visst fasiken skall de tränga sig nära inpå mig fast det fanns 200meter med gamla borrhål att välja mellan. De skall också borra nya hål mellan hålen fast isen redan är helt perforerad som en prästost och inte fick de något men de bara fortsätter och fortsätter 😈 Fisken blev såklart mer och mer störd och tillslut så fick jag gå bort därifrån innan jag blev galen. Min sista timme blev ett långt mörker där jag tillslut satt ute på 4 meter och och drog upp 5grams abborrar, gav upp och packade ihop med 5 minuter kvar för att hinna in i god tid för att slippa köa till vågen med min usla fångst. Det var inte värst många påsar som var större än min vid det tillfället men jag gissade att långlöparna fått massor med fisk så några 5,6kg skulle inte räcka till pris idag heller. Nu hade det varit dåligt lång bortåt också även om några lyckats få ihop 7-9kg men de vikterna hittade några i startområdet också så det fanns väl egentligen inte något riktigt bra område däremot bra fläckar och hål. Hörde efter tävlingen om folk som fått 100st, 152, 202 och till och med 270st i ett hål det är precis sådana man behöver för att få det där lilla extra. Min blygsamma fångst 249st och 5604 gr räckte till 27.e platsen av 129 veteraner 

Vinnare av Falumästerskapet 2024 Stefan Andersson Gimo FFF 10 625gr Grattis!!

Resultatlistan från Runn finns HÄR   









Grattis lag TPF de vann prispotten på 2400kr