söndag 10 mars 2024

Borlängemästerskapet

Lördag 05.30 så hämtade Häll upp mig innan vi for vidare till Bengt-Ove som också ville med upp till Borlänge och fiska. Resan upp gick snabbare än förväntat så vi hade gott om tid att ladda elbilen i Borlänge innan vi åkte mot starten i Ornäsbåthamn. Bra uppslutning av tillresta pimpelfiskare från vårt avlånga land bestående av en blandning från Skåne och upp till Västerbotten så vi blev närmare 250 personer till start. Ösjön är för mig en olöst gåta för det spelar ingen roll vart jag går på sjön får ändå inte till det och slutar runt 5kg vilket bara är hälften av vad man behöver för att hamna i toppen. Den här gången så tänkte jag prova ett nytt ställe igen så jag siktade in mig på ett grundparti mellan Lindö-Torranö och vi blev mindre än 10 personer så det kändes bra från början. Jag fick första abborren i 4e hålet men han var ensam men så i nästa hål så var det bara att dra dem och likaså i hålet därefter, när det gått 20 minuter av tävlingen så var jag uppe i 40 abborrar bra start tyckte jag och fin blandad storlek på fisken. Jag borrade runt på en liten fläck och fick bra med fisk så nu började andra deltagare lägga märke till mig och kom närmare inpå men jag såg inte att de fick något så intresset svalnade snabbt så de försvann. 1.a timmen han jag få ihop 95 abborrar på trekrok men sedan så började det gå sämre för mig också då jag inte hittade någon fisk, jag fick ta fram tafsspöt och fiska i mina hål och visst fanns det några kvar men inte några mängder så efter 2 timmar så hade jag 140 fisk. Jag drog mig bortåt mot en ö där det satt lite folk och fick fisk men det var så sönderborrat att det inte fanns plats att borra egna hål. Jag gick därför längre bakom den klungan och provade några av deras borrhål som stått och fick bra i ett par hål fin storlek på fisken också. Det var först när jag testade hålen närmast land som fisket drog igång på allvar för det var tjockt med abborre i dem och det uppmärksammade en annan gubbe så han kom springande och började sno "mina" hål 😠 Efter 3 timmar så hade jag 230 fisk men så började fisket avta och man fick leta efter de hål som verkligen var bra, som tur är så sprider folk gott om beten på isen där de suttit och fått fisk så jag gick bara runt och provade dessa hål och slutade på 272 fisk och som vanligt runt 5kg vilket var ytterligare en flopp i raden denna vinter och flopp på Ösjön som vanligt. Uppe på land vid invägningen så fick man ju höra att det nappat bra där jag var förra året och det stället valde jag bort för de var inget vidare den gången jag var där, tror faan det var samma historia förra året också så jag ligger hela tiden 1 år i otakt med mina ställen 😆 Det slutade på 5760gr och en blygsam 26.e plats i tävlingen

Vinnare av Borlängemästerskapet 2024 blev Andreas Nygård Möller från Knallen 11 806gr Grattis!!

Resultatlistan från tävlingen finns HÄR