söndag 30 januari 2022

DM lag på Långvattnet

I Lördags så arrangerade Nora-Gyttorp distriktets DM för lag på sjön Långvattnet i närheten av Kloten, alltså långt ute i skogen och på högre höjder så där var det fortfarande vinter med snövallar efter vägkanterna. Veckan som gick hade jag fullt sjå med att få ihop ett lag att tävla med då Pistol har tagit ett sabbatsår från pimpeltävlingar för att hinna snickra på sitt nyinköpta hus. Fanns ingen mer senior över i klubben som inte redan hade ett lag eller tänkte fiska, så jag fick försöka locka över några veteraner i seniorklassen så Rosén och Häll ställde upp som lagkamrater. Men i slutet av veckan så blev Rosén sjuk då fick vi söka vidare efter någon som kunde fiska och som tur var så kunde Jocke Eriksson tänka sig att jaga vildsvin en annan dag så han ställde upp eftersom vi var en man kort i laget. Sjön Långvattnet är annars en sjö som jag inte gillar då fisken är alldeles för liten för min smak, men mina lagkamrater trivs bra på det vattnet så jag litade till 100% att de skulle visa vart fisken fanns. Planen för lagtävlingar brukar vara att gå alla tre till samma ställe och på så vis kunna fiska och kommunicera med varandra under tävlingen, det brukar sluta bra med att alla får ungefär lika mycket fisk och det är bra för man har inte råd med att en av gubbarna i laget fiskar dåligt när det är tremannalag. Det kom 9 herrseniorlag till start vilket betyder att vi tävlade om 3 direktplatser till SM 2023 och vi var totalt 17 lag ute på isen så det fanns gott om plats för att leta efter abborrarna. Nu blev planen lite ovanlig då Häll fick gå själv till sitt favoritställe på sjön och jag hängde på Jocke till hans ställe för han påstod att han brukar få lite större fiskar där än genomsnittet som annars brukar ligga på 15-17 gram. Vädret då ? det var nollgradigt i luften så det var fortfarande ett snötäcke på isen men prognosen visade att det inte skulle bli något mysväder att vänta, då det utlovades rikligt med regn och blåst hela dagen så snön skulle snart bli till vatten. Jag började med att få en abborre i första hålet och tappade sedan en men de var inte större än lillfingret, sedan borrade jag 4-5 hål till men kände bara några pill på kroken där de snodde min pinkies, Jocke fick inget alls så det verkade inte så lovande på detta ställe. Vi förflyttade oss sedan lite längre norröver runt en udde där det fortfarande var 5cm snö på isen och där började det hugga fisk i nästan varje hål som vi borrade, men de var inte större men man fick 3,4,5 fisk per hål och kanske 10st som flest så antalet ökade på fiskräknaren fast det inte viktade så värst i ryggsäcken. Efter 45 minuter så hade jag 50 fisk och Jocke något liknande så jag kollade med Häll hur han låg till och han var då uppe i över 90 abborrar så han låg bättre till än oss så vi behövde snart hitta på en plan B. Jocke tyckte att vi skulle dra oss tillbaka mot starten då det är ett säkert ställe med fisk och vi såg att det bara satt 2 personer där borta så vi förflyttade oss snart över sjön. När vi kom fram så såg vi att det var Olle och Engvall som satt och plockade fisk så vi gjorde dem sällskap. Vi fick snabbt kontakt med abborrarna som här var av lite bättre snitt då det kom någon 25-30 grammare bland de mindre men de var också flera i hålen, tyvärr verkade de bara finnas direkt in efter land så de blev snart uppborrat. Kollade med Häll igen hur det gick och han var nu uppe i över 200 när jag bara hade 140 men han hade nu slut på borr yta så han skulle snart komma ner till oss meddelade han. Jocke fortsatte att plocka på bra med fisk samtidigt som regnet också tilltog så nu kände man ett par vattendroppar rinna från nacken ner på ryggen ingen vidare mysfaktor 😄 Olle stack därifrån när det inte gick att borra fler hål och jag testade en stund med tafs i de gamla borrhålen men det gav inte speciellt många fiskar så den idén fick jag snart lägga ner. Förflyttade oss tillslut ända ner till startviken där vi avslutade fisket den sista timmen tyvärr ingen vidare timme för mig då jag kanske fick runt 50 fisk och stannade på 266st som jag vägde till 3,9kg. Innan tävlingen trodde vi att 4-5kg per man skulle räcka långt idag och en totalvikt på 13-15kg så min vikt var ändå inte så dålig fast jag visste att jag var sämst i laget. Jocke drog ihop 270 fisk som vägde minst 4kg och Häll mäktade med hela 363 abborrar och en vikt på 6,5- 7kg så vi vägde tillsammans in över 15kg. Vi fick snart höra av chefen att Jesper Dyberg på egen hand fått över 10kg med feta halvkilosabborrar så någon vinst för oss var inte en tanke men topp 3 var fortfarande realistiskt bara vi slog de andra lagen så inga fler överraskningar nu tack 😁 Lag efter lag kom de in men få hade över 10 kg strecket i seniorklassen som tur var, veteranlaget med Olle Chefen och Engvall vägde in över 18kg och bröderna Eriksson 16,7kg men värst var så klart seniorerna med Dyberg Christoffer och Göransson som vägde in dagens högsta vikt 20 315gr. Vi knep i alla fall silvermedaljen och en plats till SM 2023 det är huvudsaken för det är där det skall avgöras vilket lag som är bäst för tillfället 😀 Nästa helg är det dags för individuella DM med Karlskoga som arrangör vattnet är ännu inte spikat då isen måste kollas över på Ullvetern, håller den inte där så kan man ju hoppas på en trögfiskad Immen där det gäller att ha extra tjockt pannben 😅 
Förväntansfulla fiskare


Jocke och jag började för oss själva lite längre ute på udden