lördag 8 januari 2022

Jakten på storabborren

I Torsdags bestämde jag och min bror att vi skulle göra vinterns första pass efter det grövre abborrarna med ekolod och balanspirkar. Kanske inte det lämpligaste vädret att sitta på sjön i -14 grader men ändå solsken som kom att värma lite, så sagt och gjort så bestämde vi oss för att träffas ute i skogen klockan 07.00 för att vara ute på isen när solen gick upp. Vi hade inte riktigt koll på vart vi skulle parkera våra bilar men efter lite vägbyten på mindre och mindre vägar så kom vi tillslut fram till sjön och det var fortfarande kolsvart ute. En pannlampa hade ju varit bra att haft med i packningen men det var inget vi tänkt på så det blev till att använda mobilerna för att hitta i mörkret 😎 När vi packat våra pulkor och fått igång våra kartplottrar så var det bara att följa gpsen så att vi kom fram till rätt ställe. Vi började med några hål ute på 10-12m men det fanns inte ett liv där så vi vandrade vidare åt ett varsitt håll för att leta på egen hand. Jag hittade en liten djupfåra på mitt sjökort som såg intressant ut så jag gick bort dit och borrade upp ett par hål och det var genast framme en massa småabborre efter botten så jag skickade ner en tafspirk agnad med ett par maggots. Då kom det genast fram ett större eko som var intresserad så efter några ryck med pirken krokade jag på en bättre abborre som vägde runt 4 hekto men den var ensam för sedan fick jag bara några fingerlånga tusenbröder. Packade ihop grejerna och gjorde en längre förflyttning till en gps punkt där det nappade bra förra året, brorsan messade samtidigt att han sett ett par fina ekon som varit uppe och kollat på hans balansare men de ville inte hugga. Framme vid min plats ute på 14m djup så borrade jag upp 4 hål och provfiskade först med balans men det hände inget alls, skickade sedan ner tafspirken och fick några abborrar mellan 50-200 gr i mina hål. Då fick jag ett nytt mess av brorsan som även skickade en bild på en abborre 935gr som han precis fått och han skrev att det var flera fiskar på ekolodsskärmen så jag packade ihop och gick bort till honom. Det var minst 1 km att gå och min pulka ville inte alls glida i snön eftersom slasken runt pimpelhålen frusit fast under pulkan så hela dagen skulle bli ett enda långt fyspass. Framme vid brorsan och lite snack om i vilka hål han sett fisk så borrade jag upp 2 nya i närheten som jag provfiskade men det var dött tills jag la ifrån mig mitt spö och började smsa med min dotter. När jag snabbt titta på ekolodsskärmen så stod det 2 stora ekon både över och under min balans och stirrade, gissa om pulsen steg 😄 men efter att ha beskådat mitt bete en stund så sjönk abborrarna sakta neråt i vattenmassan och sedan försvann. Inget mera hände så vi bestämde oss för att gå längre utåt i sjön igen för att försöka pimpla upp lite matfisk till mor och far, så det fick bli min gps punkt igen där jag nyss varit och det högg lite abborre med jämna mellanrum så vi fick ihop några abborrar på 2-3 hekto perfekta för stekpannan. Klockan var nu redan 14 och vi hade nästan glömt bort att vi behövde äta för brorsan hade ju släpat med stormkök och kok korvar så det blev en snabb lunch sedan bestämde vi oss för att gå tillbaka dit vi sett de stora och fiska där sista timmen innan mörkret. Nu behövde vi inte borra några hål som skrämmer fisken för det fanns ju redan gott om borrhål att vandra mellan, brorsan var den som först fick kontakt med en större men den slog bara till på pirken utan att fastna. Jag såg ett borrhål lite längre ut på en stöpfläck som jag gick ut till och det var precis 10m djupt sänkte ner pirken till halva djupet och gjorde ett par lockryck. Nere vid botten kom det fram en stor fisk som sedan sakta steg rakt upp mot min balans och denna gång tvekade inte fisken för det slet till bra i mitt spö, fisken tog ett par meter lina i sina rusningar men jag tog det varsamt och försiktigt så tillslut kunde jag lirka in den i mitt borrhål och greppa skallen på en fin abborre. Knäppte ett par snabba kort mätte fisken till 40cm och vägde den till 1005gr men eftersom det var så kallt ute ville jag inte riskera att returnera en blind abborre så fick den faktiskt följa med hem som mat. Normalt har jag satt som regel att återutsätta abborrar över 8-9hg för just den här sortens fiske, det går ju inte ut på att få en massa fisk med sig hem utan bara att få uppleva att fånga abborrar över kilot och kanske nya rekord. Inget mera hände efter denna abborre så vi knallade hem till våra bilar när solen gått ner borta i horisonten och då var klockan närmare 16. Nu får detta fiske vänta några veckor eller till nytt väderomslag för jag upplever inte att abborrarna var på så värst jakthumör så kanske saknas lite ljus och värme för att det skall släppa.

-14 så elektroniken ville först inte vara med oss men vi fick igång grejerna tillslut


Härlig morgon mitt ute på sjön i skogen


Dagens första abborre 4hg perfekt start och skönt att klara namnet 😎


Mickes balans abborre 935gr och fler var med i hålet när den högg 


Varpade upp lite kattmat (50-200gr) ute på 14m


Hittade sedan några fiskar på 2-3 hekto


Efter 7 timmars fiske fick jag äntligen mitt hugg 💪 1005gr 40cm