måndag 10 januari 2022

Hällekrokens serietävling på Mången

Hällekroken blev tvingade att byta tävlingssjö med kort varsel pga. av att vägen till Siksjön var väldigt svårframkomlig då den är smal och isig och med facit i handen då det nu nästan föll 15cm snö natten innan tävlingen så var det rätt beslut. Nu blev det istället sjön Mången ett mer eller mindre vattenmagasin på nästan 7km där vi sällan har haft tävlingar i modern tid, så det var många villrådiga personer som klev ut på isen Söndag morgon. Själv har jag tävlat där 2 gånger och fritidsfiskat ett par gånger på våren så man känner inte direkt till vattnet som dessutom regleras några meter varje vinter så inget ser sig likt ut när man kommer dit. Finns ett par ställen som håller fisk när vattnet sänks tillräckligt mycket för då blir fisken instängd i ett par större hålor så jag hade planerat att fiska i någon av dessa beroende på hur mycket folk det gick till respektive ställe. Vi blev 51 personer till start på denna serietävling och bara folk från vårt eget distrikt då alla andra tävlingsdistrikt hade egna tävlingar denna Söndag och så är det väl att Hälleforsvattnen inte lockar så mycket långväga pimpelfiskare. Förhållandena var 15-20 cm pudersnö på isen och den var inte riktigt fastfrusen så det var halt om man tog för långa steg och i luften var det -2 grader och mulet. Efter att Dyberg dragit reglerna och berättat att det var dags att anmäla sig till pimpel SM så fick vi knalla iväg ut på isen, jag dröjde mig kvar i starten för att se hur folk spred ut sig på sjön och det var ganska många som lufsade norr över. Ett 10 talet personer knallade rakt över sjön som är ett bra ställe där man ofta vinner tävlingar på denna sjö och bara en person gick till min tilltänkta fiskeplats så det vart inte så svårt att bestämma sig vart jag skulle ta vägen. Det fanns en skara personer som fortfarande inte bestämt sig vart de skulle ta vägen så jag lufsade över sjön till andra sidan och drog sedan vidare längs land för att slippa någon eventuell efterföljare 😅 Var framme på fiskestället i god tid innan start och vi var bara 2 personer på en ganska så stor yta så nu var bara frågan om det fanns någon nappvillig fisk i området. Jag startade i ett smalt sund och klubbkamraten startade inne i djuphålan men jag började med att borra första hålen för grunt då det inte fanns  mer än 20cm vatten under isen så jag fick knalla längre utåt. Lyckades kroka en liten abborre i mitt 3e hål via trekrok men bytte snabbt till tafs och borrade mig vidare och fick någon ströfisk då och då inte alls något vidare fiske. Besviken på fisket så jag hade planer på att gå tillbaka mot starten då Per Häll ringde och frågade om jag satt och drog abborre, Nej jag har bara 7st berättade jag och Per sa att han hade fått 4st så det var inte bättre fiske där borta så då var det bara att kämpa vidare. Min klubbkamrat hade nu kommit ut till mig och sa att han hade fått 3st små abborrar och dessutom borrat i botten på vägen utåt men det är bara dy så ingen fara med isborren så han fiskade sig vidare bortåt i sjön. Efter 1,5 timme så hade jag endast 16 pyttesmå abborrar och behövde hitta på något för här kunde man inte sitta kvar, så jag chansade på att gå in mot hålan och försöka hitta samma fiskedjup som jag fått mina fiskar på för det måste finnas fisk där inne. Jag gick förbi hålet där han borrade i botten sedan gjorde jag ett nytt några meter längre in och det var perfekt fiskedjup och det högg direkt tafsen kom ner till botten. Efter första kom den andra och den tredje och .... tillslut 10 snabba fiskar och i bra storlek 20-40gr så jag borrade ett nytt hål bredvid och det högg ännu bättre hela 20 abborrar i samma storlek. Sedan var det bara att försöka hitta en bra linje med samma fiskedjup för det gick inte få fisk varken grundare eller djupare, hittade ytterligare ett hål med 10 fisk annars var det oftast bara 2-3st i hålen så snart var mitt räkneverk uppe i över 60 fisk och det var fortfarande 1,5 timme kvar av tävlingen. Målsättningen var att försöka komma upp i över 100st det är inte omöjligt i någon Hälleforssjö sedan vad det hela väger är en annan femma😄det kan vara allt från 1kg till kanske 2kg med lite tur. När jag hade borrat upp och fiskat av hela stället som jag trodde höll rätt djup så tog jag fram ett mormyskaspö för att prova i de hål som jag fått bäst med fisk och visst fanns där fiskar kvar. De tre bästa hålen gav mig 30 nya abborrar så nu passerade jag 90 så inte alls långt kvar till mitt mål. Gick lite längre bort och borrade och till min förvåning så var det samma djup där så det nappade någon fisk i varje hål jag gjorde men det blev sämre och sämre ju närmare klockan blev 14 men jag klarade av att få 100st och med 3 minuter kvar så tog jag myskan och testade ett hål där jag fick 5 snabba sedan var tävlingen slut.  Ganska nöjd med hur dagen slutade och hur jag lyckades få sitta helt själv i 4 timmar konstaterade jag att fiskpåsen verkade ganska stor även om det bara var 105st så jag vägde den ute på isen till 2250gr vilket är en toppvikt även om vi varit på Siksjön men där hade det nog krävts minst 170 fisk för den vikten. Om det nu varit så trögt som jag tror så skulle det nog ändå räcka till en topp 3 placering i serien det var jag rätt övertygad om, frågan var nu bara hur mycket Dyberg och de andra seniorerna fått som gick långt norr över bort mot Siksjön för där kan det vara bra MEN det kan vara förtidigt på säsongen också. Uppe på land vägde jag tillslut in mina fiskar till 2255gr och det var visst överlägset bäst just då men ingen hade fortfarande kommit iland av de som gått långt. Kurt-Arne Larsson som fiskar i ÄHV kom iland med 45 fiskar och 1760gr där han hade en fin bonus abborre i påsen men annars även ett väldigt bra snitt på fisken. Mikael Fällman kom också in med en stor påse 1665gr men han är nu mera veteran så jag behövde inte vara orolig, och när sedan långlöparna tillslut kom iland och förtäljde att det var helt kasst fiske i norra delen av sjön så kändes allt mycket bättre 😁  Det blev en överlägsen seger i herrseniorklassen för mig där jag hade mer än dubbelt så mycket som 2.an i tävlingen så det var klart och tydligt att det varit lite väl svårt att hitta fisken i denna "nya" sjö för de allra flesta. Nästa serietävling blir på Norasjön (Norarycket) nästa Söndag och då blir det inte lika kul för mig som har det svårt på den sjön för där har jag inte längre någon favoritplats att fiska på. Men dessförinnan blir det KM på Fåsjön under Lördagen då skall vi försöka hitta de stora abborrarna och det är inte lätt så det kan bli pannkaka av alltihopa 😆

Resultatlistan från serietävling 2 på Mången finns HÄR

Vinterklädda träd


50 villrådiga fiskare lyssnar på vad Jesper har att säga 


I brist på fiskar så fick det i stället bli lite vyer att fotografera


Sjön är tappad någon meter


Finns gott om stenar i och ovanför isen