söndag 16 januari 2022

Öppet KM på Fåsjön

Nora-Gyttorp arrangerade ett öppet klubbmästerskap på Fåsjön i Lördags och vi blev 39 deltagare så det skulle finnas gott om ytor att leta fisk på 😆 Den sjön är väl kanske inte något större dragplåster så många valde att stanna hemma att vila sig i form inför Norarycket. Själv planerade jag att gå "all in" efter de större abborrarna som förhoppningsvis simmat ner till den södra änden av sjön så jag hade bara knutit på lite mer rejäla prylar i linänden. Ett avstånd på 3,6 km avklarades med 1 minut tillgodo innan startskottet ljöd så jag han plocka fram spön och aptera lite beten på kroken sedan var det bara att börja fiska. Vi blev 5 personer som började på en större yta och det var ingen som fick fisk i sina 3 första hål så man förstod genast att det här blir nog inte en så kul dag på sjön. All snön försvann ju i veckan så abborrarna behöver nog solglasögon där nere i djupet för isen är i princip genomskinlig och när sedan solen skiner så brukar det inte bli så bra. Fick min första fisk i det 6e hålet och den abborren var helt själv så det blev att borra på nya ytor, Göransson var den som hittade lite fisk först ut av oss andra då han slevade upp ett 15-talet abborrar i storleken 40-80gr. Leo och jag borrade oss lite i utkanten men fick bara någon fisk här och där och fanns det fisk i hålen så högg de direkt så man behövde inte fundera länge på om man skulle sitta kvar. Efter halva tävlingen så splittrade vi oss åt helt olika håll eller rättare sagt de stack och jag var ensam kvar bland alla borrhålen som jag sökte igenom med tafsar och myskor men det fanns inte en fisk kvar som ville hugga. Borrade mig utåt djupet och sökte på kanterna men det gav bara någon ströfisk så det hela slutade med ett prakt fiasko 28 abborrar och 2038gr och blev 3a från slutet. I andra delar av sjön så levererades det bra med fisk mycket mera än förväntat så sjön kanske är på gång igen efter en herrans massa år där vi knappt fått napp. Högsta vikten 8185gr drog föga överraskande Jesper Dyberg upp 😎

Ni kan se hela resultatlistan HÄR