måndag 24 januari 2022

Järfällamästerskapet 2022 / PSC 2

Jag Per och Bengt-Ove packade bilen och drog iväg till Stäket vid 6-tiden igår morse för att deltaga i pimpeltävlingen Järfällamästerskapet (även PSC2). En tävling som jag nu varit med på 3 gånger på detta vatten och jag har väl inte lyckats placera mig riktigt högt i toppen någon gång tidigare
2010 blev det en 26.e plats på 10,8kg (150 deltagare)
2019 6.e plats 5,8kg  (170 deltagare)

Vi blev 106 deltagare denna gången och jag förstod att det var vänster man skulle gå om man ville ha en chans på seger men det blir också väldigt trångt om fiskeytorna eftersom det snabbt blir djupt. Jag hittade ju en bra fläck åt höger 2019 som jag var sugen på att prova igen och jag skulle nog få sitta där själv några timmar innan någon annan skulle titta förbi så det lockade lite extra att gå höger. Calle drog igenom dagens regler och berättade att det fanns öppet vatten neråt broarna samt uppåt i sundet så där skulle man få gå uppe på land på någon naturstig som var utmärkt med orange färg. Starten gick så jag knallade på norr över och jag fick sällskap av Anders Paschen som inte heller lockades av att sitta och trängas nere vid starten. När vi kom upp i sundet och skulle kliva iland så upptäckte jag att vi var helt själva så vi skulle få kilometervis med vatten att fiska på sedan gäller det ju att hitta fisken. Det blev en lång skogsrunda över stock och sten uppför och nerför och stigen delade sig på flera ställen så vi vart osäkra på vart vi överhuvudtaget var på väg 😄 Vi skulle gå upp på en brygga och sedan ut på en brygga sa Calle men inte fasiken hittade vi någon brygga och plötsligt så dök Björn Eldhs flotte upp framför oss så då letade oss ut i en liten vik på isen. Klockan var då 09.54 och jag hade 1 kilometer kvar till mitt fiskeställe så jag fick jogga på över isen och kom fram 10.01 så det var bara att börja borra upp några hål och börja fiska. Jag fick första abborren i mitt andra hål sedan fick jag 3st i tredje hålet och det var lite blandad storlek men det märktes att här var inte lika bra som förra gången. Borrade mig inåt mot vassen men det gav mig bara någon strö abborre så jag borrade mig utåt i stället men det hände inte så mycket med djupet som var konstant 3,5m och ingen fisk. Plockade upp grejerna och gick in närmare vassen och då började det nappa i vart enda hål men fisken var bara 10-15 gram så jag gick därifrån och tillbaka till mina första borrhål och provade med tafsen. Fick bra snurr på fisken i ett hål och fick nog 10st upp till 50gr men också en massa knutar och trassel på linan då jag satt med ett spö laddat med 0.18 och en finsk tafspirk. Borrade sedan ett par nya hål efter samma linje och fick bara tusenbröder samtidigt som jag satt och kolla på en "nysvensk" som förmodligen skulle isfiska för första gången. Han kämpade säkert i 2 minuter med att försöka borra hål i isen med sin 150mm borr men grejen var att han hela tiden vevade åt fel håll 😂 Tyvärr gick det inte mycket bättre åt rätt hål då borren verkade kass men han gav inte upp så efter 5 minuter kom han genom isen och kunde börja fiska med sitt rödvita flöte. Bestämde mig för att gå över viken till Paschen men då fick jag plötsligt en hektosabborre och blev kvar så jag borrade mig vidare och det blev kanske 4,5m djupt och det sög tag i något stort och härligt i tafsen där nere och upp kom en mört på 200gr 😡 Ner med tafsen och en ny 200 grams mört högg direkt så det blev till att byta hål men det blev inget bättre för det var skitstora mörtar överallt där ute vart jag än borrade så jag fick gå därifrån för de räknades ju så klart inte. Gick istället in mot en brygga på andra sidan av viken och där högg det småabborre i varje hål och det växer inte så fort i påsen som man kanske önskar sig men jag visste inte vad jag skulle hitta på för det hade snart gått halva tävlingen så det var nog säkerligen kört ändå. Bestämde mig för att sitta kvar och dra de små liven men det kom faktiskt någon större på 30-40 gram ibland. Trasslandet fortsatte tyvärr och jag kom på mig själv med att jag satt och fiskade med fel spö för jag hade ju knutit i ordning speciellt spö med 0,22 och en silverfärgad Kaj N1 volfram som jag skulle fiska med idag. Bytte spö och nu fick jag bättre fart på fisken så jag satt där och vevade som en väderkvarn på 3 m djup men det gjorde ju inget att jag flaxade för jag var själv på hela sjön 😁. Jag fick väldigt bra med fisk i ett 15-talet hål sedan borrade jag några hål längre innåt på 2 meter och visst fanns det fisk där med men alla var skapta i samma förkorta form så jag fick gå tillbaka utåt och fiska där tiden ut. Räkneverket stannade tillslut på 265 fisk och jag hoppades på att det vägde över 5kg förmodligen 1kg för lite för att få ett pris idag, men 2019 gick de ner under 5kg i prislistan så man kunde ju alltid hoppas på att det varit för trångt nere i starten så att de inte hade så mycket fisk per gubbe. Tyvärr stod gubbarna på rad med feta kassar fulla av stor fisk när man kom tillbaka till bilarna så både Paschen och jag hade varit på ett helt annat tävlingsvatten även om Anders lyckades lura upp en fin abborre på över 1kg men resten i våra påsar var microber jämfört med de som fiskat vänster mot Stäket. Michael Litholm som stod före mig vid sållningen hade en påse med flera feta abborrar på halvkilot och vägde sedan in 11,4kg som han vann veteranklassen med. Hörde sedan en förtvivlad chefen som talade om att Jesper Dyberg suttit på ett stim med norsabborre och hivat upp abborrar på 8-9 hekto och fått ihop en bra påse fisk 13,3kg vilket han också vann hela tävlingen på. Det är bara att gratulera honom till ännu en seger av många andra denna vinter och själv blev man utan pris för 3.e gången på rad så det är nu dags att bryta den trenden tycker jag 😖 Det blev en 10.e plats av 29 i min klass men de delade bara ut 9 pris så jag var i alla fall nära 👍 

Resultatlistan från Järfällamästerskapet Ängsjö 2022 finns HÄR