måndag 17 januari 2022

Norarycket serietävling 3 / PSC 1

Igår så kunde Nora-Gyttorps fiskeklubb återigen arrangera sina klassiska tävling Norarycket på Norasjön efter ett års uppehåll pga. pandemin, men det blev en ganska trögfiskad blöt och blåsig tillställning. 126 tappra deltagare ställe de i alla fall upp och trotsade det dåliga vädret denna Söndag och några hittade som vanligt ganska så gott om fisk. Själv hade jag hela veckan velat om vart jag skulle ta vägen på denna sjö som har så många fiskeplatser att gå till, frågan var bara vart allt folk tänkte ta vägen för jag ville inte fiska med allt för många andra. Jag hade hört ett ryckte om att man varit ute på sjön ett par veckor tidigare och fått storfångster men då var det snö och det var det knappast nu med flera plusgrader och regn i luften. Jag dröjde mig kvar kvar i starten tills alla hade gett sig av för att på så sätt se vart det gick minst med folk och det vart givetvis neråt Hammarby där vinden låg på som hårdast. När jag sedan såg att en av alla bröderna från klubben styra sin kos åt just det hållet så hängde jag på efter neråt i medvinden så vi blev 3st som startade bakom en udde där jag aldrig fiskat förut. Jag började med 2 st bomhål men sedan i mitt 3e så fick jag ett hårt hugg där abborren knyckte både blodis och min lyspinkies. Betade om och kände några mindre hugg innan jag krokade en abborre på 70 gram sedan var det stilla i hålet, skiftade till ett tafsspö och då fick jag ett flertal abborrar i samma storlek så det verkade lovande. Som så många gånger förut så var det fisktomt i resterande hål jag borrade så jag fick flytta mig längre inåt längs udden och fick ett par ströfiskar men de var mycket mindre. En runda runt viken lite senare gav mig en hel ny abborre så jag hamnade tillslut där jag började dagen så jag provade mina hål med tafs och blodis och fick en abborre i varje gammalt hål jag testade. Borrade ett gäng nya hål både innanför och utanför men inte ett enda hugg blev det så jag packade ihop efter halva tävlingen och gick först utåt i sjön för att leta efter ett par risvasar utan lycka, sedan hamnade jag bakom ön och fick en slump abborre på 2 hekto men inget mera. Sista 45 min spenderade jag runt en risvase där jag fick en bättre abborre i första hålet men sedan blev det bara 8 snorgärsar så jag packade ihop innan slutsignal. 30 abborrar och 1,8kg var inte vad jag tänkt mig och jag förbannade mig själv för att försöka hitta nya platser och inte fiska "safe" när det var en serietävling där SM platserna för 2023 står på spel. Helt klart var att den delen av sjön där jag spenderat 4 timmar inte gav någon annan heller någon framskjuten placering så det var inte så att jag fiskade speciellt dåligt för det fanns ingen huggvillig fisk där. Man skulle valt att gå långt åt höger eller vänster och absolut inte rakt fram 😖 Det positiva från Norasjön var att abborren har växt en aning så nu var inte alla fiskar stöpta i samma format så man behövde inte ha flera hundra för att få ihop en ansenlig vikt runt 5kg. Störst påse av alla kom en av bröderna in med 9380grOlle Eriksson NGF vann den totala tävlingen även om det inte fanns något enskilt pris för det denna gång. 

Resultatlistan för Norarycket finner ni HÄR