söndag 9 januari 2022

Pimpel på Årsjön

I Lördags så åkte jag och Göran ner till Godegård och Ljungsbros pimpeltävling som de arr. på Årsjön ett vatten som skulle hysa fina abborrar, tyvärr så förstörde nog nattens snöfall chansen till bra fiske då det nu blivit "locket på ". Efter något sånär försiktig bilkörning på oplogade vägar så kom vi tillslut fram till ett litet gärde och ett torp där en handfull bilar stod parkerade. Verkade inte som att det var en sjö som lockade folk från när och fjärran men vi blev tillslut 40 gubbar som ville fiske, inte så viktigt i mina ögon bara man fick känna på lite "stramare" i linänden 😀 Hade för dagen tagit med alla mina grövsta pimpelprylar och nått spö med en liten 40mm pirk med 14 krok men den skulle inte behövas var det tänkt. Jag bestämde mig för att dra iväg ner till en grupp öar där jag studerat sjökortet men blev lite förvirrad när jag passerade en ögrupp redan efter 8-9 minuter så jag blev tvungen att kolla eniro vart jag befann mig på sjön och jag var visst redan framme så sjön var inte så stor som jag trodde 😆 Startade tillsammans med 5 andra gubbar och i första borrhålet var det bara 1,5m djupt så jag slog ett nytt hål 20 m utåt och där var det 2m, gick ut 20m till och då blev det 5m och bättre fiskedjup för de stora. Tiden gick och efter 10 hål hade fortfarande ingen fått napp så jag provade med tafsen en stund och då fick jag en 50 grammare , blev genast på sprungen av 2 gubbar så då packade jag ihop och gick mycket längre ut och slog ett par hål. 10m djupt och det högg 2 tusenbröder på direkt sedan 1 borre i varje hål jag gjorde men de var lika små så jag gick en längre runda på 1 timme utan ett pet. Fick vandra tillbaka dit jag började för nu var det folktomt och jag tänkte att det kanske finns någon abborre kvar där jag fick min 50 grammare, blev tunggung i första hålet jag borrade och efter en häftig fight men varpspöt så fick jag upp en abborre på 400gr. Givetvis blev jag kvar där minst 1 timme till men det gav bara tusenbrödrar och en massa snorgärs och inte verkade det bättre någon annan stans heller för det kom och gick uppgivna gubbar från olika håll så jag visst inte vart jag skulle ta vägen. Fortsatte borra på de djupare delarna av sjön för där var fortfarande ofiskat men det gav mig bara gärs på gärs så tillslut fick jag ge upp och gå in mot land igen. Sista 20 min hamnade jag inne på 1,5m och där fick jag 1-2 tusenbröder per hål alltid något men inget jag åkt ner till denna tävling för att fiska 😩 Blev till slut 19 abborrar och vägde in 1002gr vilket såklart inte räckte till något pris för visst fanns det gubbar som fått ett par större abborrar så alla klassvinnare hade över 3 kilo. Min klubbkamrat Micke Rehnberg vann totalt med sina 20 finare abborrar och 3622gr Grattis!! Själv glömmer jag denna sjö och tävling inget jag kommer åter till 😅

40 talet förhoppningsfulla gubbar som trotsar snön


Tyckte jag valde en så bra startplats men inte abborrarna


Tillslut så kom en av de beryktade storabborrarna på besök