måndag 27 december 2021

Julnappet på Norrsjön

Noragyttorp arrangerade igår "Julnappet" på Norrsjön söder om Kopparberg och det var också säsongens första serietävling här i distriktet. Det var även min första och troligen sista pimpeltävling detta epidemi år (2021) eftersom jag inte alls var iväg på någon tävling som arr. förra vintern. Kände mig aningen ringrostig kvällen innan när jag satt och limmade ihop spön spolade på linor och letade rätt på pirkar och krok även om jag varit ute på is en gång denna vinter men då var det inte lika seriöst som en tävling. Roligt skulle det i alla fall bli och kallt 😬 Bengt-Ove hämtade upp mig innan vi åkte vidare och hämtade  Häll sedan satt vi fart upp mot Kopparberg, termometern visade -14 när vi var framme vid sjön men det var jag förberedd på för jag hade letat rätt på alla mina varmaste kläder så jag kände mig som en Michelin gubbe när jag försökte ta mig ur bilen. 67 deltagare slöt upp aningen mindre än vad jag hoppats på men många stannade säkert hemma då det lovades sådan kyla och jag vet inte om det fanns några fler tävlingar i närheten som lockade folk. Hela sjön var med för första gången på länge sa Jesper när han drog reglerna innan start men det spelar mig mindre roll för jag sitter alltid på samma område på denna sjö och den delen är alltid med 😁 Frågan var om det skulle vara tillräckligt bra där ? När sjön släpper i från sig som mest med fisk så brukar vi vara chanslösa men om det är trögt fiske så är inte stället tokigt alls. När vi fick knalla iväg så såg jag att vi var alldeles för många som skulle åt samma håll så vi blev 10 personer som startade ungefär på samma yta och det är 5 för många för att det skall vara bra. Startade bra med 6st 30-40 grammare på trekrok i första hålet och de andra runt omkring fick också fisk så det verkade lovande men 5 hål senare så var jag uppe i 10 fiskar totalt. Slog lite hål i olika riktningar och fick någon ströfisk då och då medans en kille som satt och fiskade myska fick flera abborrar i varje jäkla hål han borrade så jag letade också fram ett myskaspö men det hjälpte inte alls så jag fortsatte med trekrok. Abborrarna högg otroligt löst då de bara siktade in sig på min lyspinkies så många gånger satt det en fisk på kroken utan att man märkte det. Första timmen gick fort och jag lyckades bara få upp 30 fisk så redan där började man deppa ihop och fundera på om man gått fel på isen, för sist vi var här på tävling så vann de på 8kg uppe vid starten så jag ringde upp min vän Knoppen som jag visste satt där uppe. Han var lika deppig han och sa att det var trögt med endast 33 abborrar så vi var likvärdiga och kunde nu hoppas på att det var lika trögt runt hela sjön så vi fick kämpa på och göra vårt bästa. Efter 2 timmar och totalt 65 abborrar så började det nu bli väldigt uppborrat och fler personer hade nu kommit hit så jag började leta fisk i utkanterna av området. Hittade ett stråk med fin abborre och någon bonusfisk på hektot som jag nu lurade med tafspirk blåmyska agnad med 2 pinkies, tyvärr han man inte göra så många hål innan en grupp av fiskare började närma sig min rygg och det blev snabbt uppborrat. 3 timmar och 88 fisk och det började kännas uppgivet igen för nu förvann solen som värmde och inga ytor fanns kvar att borra på och i vanliga fall skulle räkneverket ha stått på minst 150 vid denna tidpunkt om det skulle vart bra. Letade fram ett varpspö och mormyska för att börja fiska ur alla gamla hål som var borrade hittade direkt ett hål med 10 fisk sedan några strö abborrar runt omkring. Gick längre in mot land och fick 14st i ett och samma hål och så 5 bredvid och just då såg jag inte att de andra fick något alls så myska var melodin sista timmen. Tappade tyvärr ett par bättre fiskar på slutet men kom upp i 130 st abborrar enligt räkneverket och jag tänkte att det väger nog 3 - 3,5 kg för snittstorleken hade varit okej idag. Plockade ihop mina spön och gjorde sedan en snabb vägning av fiskpåsen som såg bra mycket större ut än vad jag räknat med, min 4kgs våg bottnade direkt så jag gissade att fisken vägde runt 4,2kg och det var ju positivt efter denna dåliga dag så det kanske i alla fall fanns en chans till en hyfsad poäng i serien. Jag var uppe vid invägningskön bland de sista som lämnade isen och det såg inte ut som det nappat så värst bra för många stod där med 2-3kg i sina påsar men då visst jag ju inte vad de som suttit i starten fått ihop. Vägde tillslut in 4670gr på mina 130 fisk vilket var 36gr i snitt så abborrarna har vuxit till sig med 7-8gr föregående år. Jesper Dyberg vann denna tävling förkrossande lätt med 310 abborrar och 8710gr, veteranklassen vann chefen såklart med 5996gr men han var ändå inte nöjd eftersom han inte fick mest av alla denna tävling 😄 Den äldre klassen vann S-O Holmberg med dagens näst tyngsta påse 6805gr. Här kan ni klicka på fullständig Resultatlista

Topp 3 i de större klasserna 

HS 1. Jesper Dyberg 8710gr
HS 2. Henrik Lindgren 5676gr
HS 3. Jan-Erik Stange 4670gr

HV 1. Per Nilsson 5996gr
HV 2. Jan Funestig 5414gr
HV 3. Leif Eriksson 4324gr

ÄHV 1. S-O Holmberg 6805gr
ÄHV 2. Håkan "Knoppen" J. 3830gr
ÄHV 3. Kurt-Arne Larsson 3820gr