måndag 7 februari 2022

DM individuellt Ullvettern

Karlskoga Afk arrangerade igår DM tävlingen på norra delen av Ullvettern ett ställe där många av oss aldrig satt sin fot, så därför fanns det gott om frågor utan svar om vart man skulle ta vägen ute på isen och vilka vikter skulle behövas för att vara med i toppen ? Hade själv försökt att få några tips i veckan men det fanns inte många att fråga så jag fick förlita mig på vad några gösfiskare visste om sjön 😆 Vi blev 62 deltagare till start och jag hade bestämt mig för en plats 3,5 km neråt i sjön och inte leka någon följa John med hemmafiskarna. Det var lite tråkigt före med dubbel is som brast nästan hela tiden men det var inte mer än 2cm vatten där mellan, men man fick vara på helspänn hela resan ner för det var lätt att halka omkull och det känns i mina lår idag. Var framme efter 25 minuter så jag han fixa med spön och beten innan startskottet small men jag hade inte mycket för att jag jäktade ner så långt i sjön för jag kände inte ett napp i de 7 första hålen. Det var först när jag gick in nära land som jag krokade en abborre när jag lodade bottendjupet men den lossnade sedan ryckte jag en till som lossade sedan fick jag 4-5 hugg men ingen fastnade på kroken. Frustrerande så bytte till tafs och fick 7 abborrar allt från 15-60 gram mycket bra storlek på dem jämfört med DM 2019 då snittade mina abborrar 18gr så jag tyckte dessa fiskar var monstruöst stora 😀 Borrade sedan åt alla riktningar men inte några fler hugg (Suck) så jag 30m bortåt utanför en vass och då kom jag i kontakt med abborrarna igen, hugg på hugg på tafspirken men inte på kroken så jag fick hissa upp grejerna 30cm då fastnade de på kroken. Likaså här så var det flera abborrar över 50 gram och jag var helt själv i hela viken men som så många gånger förr så var det bara fisk i några hål sedan var det över. Första timmen hade jag 35 fisk och över kilot sedan blev det till att leta i olika riktningar men hittade bara 20 grammare som störst och på några ställen var de inte större än 5 gr så snart var klockan 12 och halvtid och nu med 1,5kg i skryllan. Packade ihop och gick tillbaka 7-800 m och hittade en liten vik som såg fin ut, den innehöll också ett par rejäla vindvakar med öppet vatten så jag tog det försiktigt när jag borrade första hålet. Det var tjock is där jag stod och det högg direkt en 25gr abborre följt av en till sedan en på 60gr så hur svårt kan de va 😀 slet upp 5-6 abborrar sedan tog mörtarna över hålet så jag satt och plockade sådana en stund innan jag bytte hål. Nappade abborre och mörtar nästan i varje hål i början och det var blandad storlek på dem men snart dog det ut även här så jag borrade mig mot en vasskant och fick ett par ströfiskar på hektot sedan hittade jag ett bra hål med fin storlek på abborren så jag bytte till trekrok och drog dem i mellanvatten. Blev nog ett helt kilo i det hålet innan mörten kom och förstörde så det var bara att byta hål igen men jag hittade inga fler så bra men med 20 minuter kvar av tävlingen fick jag några bättre abborrar och så blev det 5-6 mörtar innan det tog tvärstopp i tafsspöt och det blev riktig tung gung i linänden. Såg ganska snart att det var en abborre som kämpade nere i det klara vattnet så jag tog god tid på mig att drilla, så efter 4 försök att få in skallen i hålet så lyckades jag dra upp en fin abborre på halvkilot och den förevigade jag med en bild. Sista hålen med fisk bestod sedan enbart av 5gr abborrar innan slutskottet small och jag uppskattade mina 145 abborrar till en vikt av 5kg vilket också var en mycket bra gissning eftersom jag senare vägde in 4970gr. Nu var det ju tyvärr så att de allra flesta vägde in lika mycket och i alla klasserna så man förstod ju att det inte skulle bli någon topp placering och medalj men man kunde ju alltid hoppas efter allt slit idag men så blev det tyvärr inte så det blev ännu en tävling utan pris 😣 Snart får det fasiken vända ........  Grattis till er andra som blev distriktsmästare det gjorde ni bra ........

Resultaten från DM individuellt finns HÄR 

Fin bonusfisk på 500gr 


Minst sagt en blandad fångst men det var mycket smått
 på slutet av tävlingen