måndag 21 februari 2022

PSC 4 på Kyrkviken

Eftersom att distriktets sista pimpeltävling blev inställd på Söndagen så börjar nu del 2 av vintersäsongen när man måste åka bil lika länge eller längre tid än man fiskar i falla att man är sugen på att tävla. Gårdagen blev alltså inget undantag när Daniel och jag valde Arvika och Jössefiskarnas pimpeltävling på Kyrkviken, enkel resa 18 mil från Örebro och över 4,5 timme i bil tur och retur. Ett hundratalet pimpelfiskare slöt samman på tivoliplatsen inne i Arvika i den 10 gradiga kylan som termometern visade men solensstrålar värmde oss snart så det var inte kallt på hela dagen. Roligt var det med så bra uppslutning av klubbmedlemmar som tog sig till Arvika hela 16st var vi på plats från Noragyttorp 😊 Kyrkviken verkar vara ett fiskrikt vatten där de ofta vinner på 8-10 kg antigen ca 500 småabborrar eller så är det någon som hittar lite större fisk och då kan segervikten skena iväg som sist vi var här 2019 då vann Perra på 16,6kg. Jag tänkte definitivt försöka leta efter lite större abborre kanske lite blandat och minst 7kg var målet för dagen för att det skulle räknas som godkänt. När vi fick knalla iväg ut på isen så dröjde jag mig kvar en stund för att se vart allt folk tänkte ta vägen för jag tänkte inte fiska där det blev som mest med folk och det visade sig att största skaran av fiskare drog vänster och så ett gäng till höger. Ove Rosén kom och berättade att "någon" fått 10 kg stora abborrar ute vid sundet för ungefär en vecka sedan så det passade mig som handsken att knalla ut dit för det var inte mer än 5 personer som gick åt det hållet. Det tog mig 20 minuter ut dit och vi var 3 personer som började i kanten av farleden ut mot Glafsfjorden och det skulle vara en grund landtunga som gick ut där så jag borrade fösta hålet där det stod 2,5m på sjökortet. När jag släppte ner pirken så var det minst 5 m djupt så den kartan var inte till någon nytta men jag fick en abborre i alla fall men det var en liten krake så jag gick 10m och borrade ett nytt hål och där var det 3m djupt. Fick genast 2 abborrar sedan fick jag borra nytt igen och så höll vi på det på första kvarten sedan insåg jag att här inte fanns några tecken på att någon fiskat tidigare i veckan så jag var nog inte helt rätt. Hittade i alla fall ett bättre hål med 15 abborrar till slut men de var riktigt svåra att kroka så det krävdes många hugg per fisk innan man fick upp dem. Tror att jag hade 45 abborrar första timmen och insåg att det här går åt he.... och inte var det någon annan heller som fick nått speciellt i min ände av sjön. Hörde röster från gubbar som pratade och alla hade det otroligt trögt inte alls som för någon vecka sedan när de körde DM på sjön så det var mycket folk som började vandra från ena till det andra stället. Jag förflyttade mig några hundra meter och träffade på Hulon som satt och drog en massa smått långt ute från land men ändå så var det bara 2 meter djupt, själv kom jag inifrån och hade precis suttit på 10 meter. Än en gång så visade sjökortet helt fel men jag slog mig ner 20 m från honom och började dra smått jag med sedan snackade vi om hur det gått tidigare under tävlingen. Sa att jag bara hade fått 70 små abborrar och att jag hade gått hit för att de fått större fisk tidigare i veckan men då berättade han att det inte alls var här i sundet som de dragit stora utan i viken bredvid som heter Ingesund 😳 Där startade jag sa han och det var dåligt där med men det hade kommit upp lite fiskar mellan 150 - 400gr men sedan stack alla därifrån så vi kom överens om att gå tillbaka dit och hoppas på att de stora vaknat till liv. Jag tänkte faktiskt prova med tafs i fall att de bara var tröga och kanske stod där nere och jag hade inte direkt något att förlora eftersom jag ändå inte hade mera än 1,5kg i påsen. Första hålet jag provade fick jag ett par snabba smällar på pirken sedan drog jag upp 3 bättre abborrar på 100 - 150 gr och sedan några mindre, Thomas provade då också med tafs och fick en abborre på 200gr så nu jäklar skulle vi få det kul tänkte vi. Dröjde inte lång stund innan Thomas fick på en jätte abborre som han drillade försiktigt upp till hålkanten men där förvandlades drömabborren till en brax på 1,5kg och den gick ju inte att få genom hålet men den släppte som tur var. Själv testade jag ett antal färdigborrade hål och fick bara en massa 15gr på 10m djup men Thomas drog upp några bättre fiskar igen i hålet bredvid och när det hålet dog ut så återvände han till braxhålet. Där började nu abborrarna ställa sig på kö även om de var otroligt tröga så fick han fisk allt från 15 - 200gr via tafsen som han sedan bytte mot singelmyska som fungerade tom bättre. Jag provade att borra några nya hål och fick någon enstaka hektosfisk men sedan blev det bara 15 grammare resten av tävlingen. Thomas fick bara fisk i sitt braxhål så det måste varit nått speciellt där nere men det kom upp abborrar mört och björkna där i så när tiden var slut så hade han lyckats skrapa ihop över 5kg vilket jag trodde skulle vara bra idag eftersom det verkade trögt. Mycket riktigt så blev det en 5.e plats för Hulon med sina 5360gr då det visade sig att alla hade haft det svårt idag förutom 1an och 2an i tävlingen. Christer Skau hade totalbäst med 7873gr och Perra 6683gr båda fiskade tillsammans idag och jag tror de båda använde singelmyska på djupt vatten och större abborrar för jag tyckte mig höra att Christer hade 70-80 bättre fisk innan han drog lite smått på slutet. Själv fick jag 138 abborrar 2604gr så denna tävling har vi redan glömt bort 😝

Resultaten från tävlingen hittar ni HÄR

Gött väder nu när det är vår i luften 😊 men det var igår och inte idag Måndag 😨