söndag 13 februari 2022

RST på Långsjön

Noragyttorp arrangerade i lördags årets RST tävling på Långsjön i Rönneshyttan eftersom att isen blev lite för dålig på Alsen som annars var planerat som tävlingsvatten. Själv har jag bara varit på Långsjön en gång i livet och det var på vårt lag-DM 2017 och då nappade det en hel del småfisk (16gr/snitt) även om inte jag var till någon vidare hjälp i vårt lag den gången 😄 Tävlingen på Långsjön ingick även i våran DM serie men det var ändå ganska så många från vårt eget distrikt som valde att vara hemma i stället för att försöka kvalificera sig till nästa års SM. Totalt blev vi 84 fiskare på isen och det är nog garanterat deltagare rekord på den lilla sjön som endast mäter 2 km på sitt längsta ställe, kändes viktigt att få en bra start på tävlingen för det blev nog snart uppborrat runt hela sjön med så mycket folk. Jag hade bestämt mig för att fiska i startviken men ville inte sitta och vänta en halvtimme på startskottet så jag gick ett halvt varv runt sjön innan jag gick tillbaka och borrade fast isborren intill ett par träd som låg i vattnet. Visste att det snabbt blir vråldjupt i sjön så det var lite skojigt att kolla på de som startade långt ut från land men de flyttade sig snart när de upptäckte att linorna knappt räckte till 😆 Jag fick inget i första hålet så jag borrade mig närmare grenarna i vattnet och fick 10 st i det hålet sedan borrade jag 3e hålet mitt i trädkronan och fick där 28 abborrar så jag var uppe i 38 fisk redan efter 13 minuter bra start på tävlingen. Tyvärr så blev vi snabbt 4 personer i närheten av varandra och när man bara kan borra en rad efter land eftersom det blir så djupt så försvann ytorna i raskt tempo så jag packade och gick 100m bortåt efter land. Hittade först ingen fisk alls förrän jag kom till en stor björk som också låg i vattnet och visst hade någon redan fiskat där men ingen hade vågat borra mitt i trädkronan så jag slog ett hål där. Var lite pillrigt att få ner pirken till botten men väl nere så fick jag ett par kraftiga smällar på pirken, drog upp grejerna och såg att de snodde min pinkies så på med en ny och ner igen. Fick direkt en abborre på hektot följt av 2 st på 150gr och så några mindre på 50-70gr sedan fiskade jag bort min Jaspirk när den fastnade i någon större gren. Nytt spö och nytt hål 2 meter bredvid och det högg direkt en abborre på närmare 2 hg och så någon till på hektot så jag fick alltså 9 abborrar lite snabbt och de vägde över kilot tillsammans 👍 Nu var tyvärr hela ytan efter land uppborrad så jag försökt fiska i lite gamla hål och det gick väl sådär och efter halva tävlingen så var jag endast uppe i 100 fisk. Målsättningen var minst 250 st på hela tävlingen så det såg väldigt mörkt ut på den fronten men jag hade ju 1kg bonusfisk som tur var så kanske en bit över 2kg i skryllan. Packade ihop grejerna och joggade mig bort mot änden av sjön för jag tyckte mig se att det endast satt 3 gubbar längst in i viken så det borde finnas massor av yta att borra sig fram på. Men icke för när jag kom lite närmare så svängde viken och efter land satt där ytterligare 6 gubbar och hela landsidan var helt uppborrad, såg att Olle och Per Häll satt och plockade fisk men ville inte störa dem träffade sedan Henke som sa att han fått 140 abborrar varav 2st var på halvkilot. Jag provade ett par borrhål men fick inget så jag sprang tillbaka upp dit jag kom från för att gneta de sista timmarna men nu hade det kommit dit mycket mera folk som i princip gett upp tävlingen och alla gick runt och gnetade i borrhålen så det blev knapert med fisk över till mig. Med halvtimmen kvar så såg jag att Korp borrade nya hål lite utanför oss andra och slet upp en halvkilos följt av en 3 hektos sedan slog han ett nytt hål och krokade på en bjässe till som han tappade efter en stund senare krokade han på en till men som han också tappade. Skyndade mig bort till honom och borrade mig ett hål och det tog inte många sekunder innan jag också hade stort på kroken men efter lite drillning så kom det upp en gäddsnipa på några hekto 😡 Tror inte jag fick en enda fisk de sista 20 minuterna så jag hade en urusel sista timme överhuvudtaget. 127 abborrar i påsen och de vägde jag till ca 2,9 kg ute på isen, nästa kilot mer än vad jag fick på lag DM så nytt pers på sjön även om jag visste att det inte var bra för Rosén sa till mig innan start att han trodde de skulle vinna på 7-8 kg. Nu blev det en aning för mycket med folk på sjön men det var några som lyckades få fina fångster så högsta vikten blev 6025gr av hemma fiskaren själv Ove Rosén, Per Häll 5326gr och Olle 4696gr tur för mig att de inte fiskar i min klass utan i HV. Det var viktigt att säkra en så låg platssiffra som möjligt i serien så det gjorde inte så mycket att man hade både skaraborgare och en värmlänning före sig denna dag men blev ändå 6.a i klassen på 2840gr och jag fick med mig en 3.a i serien så nu är jag färdigkvalificerad för nästa års SM både individuellt och lag 😍.

RST är en lagtävling mellan 3 distrikt där man räknar in de 7 högsta vikterna och det måste ingå minst 1 junior och minst 1 dam bland de max 7 personerna i laget. Örebro segrade rätt så rejält och det tack vare veteranerna som dominerade fullständigt idag.

1. Örebro 25 889gr 
2. Skaraborg 19 322gr
3. Värmland 12 132gr

Resultatlistan RST finner ni HÄR  

I Örebrolaget som segrade ingick Daniel Göransson 3382gr  Ove Rosén 6025gr
Henrik Lindgren 4006gr  Tuula Pesonen 2454gr  Per Häll 5326gr och Olle Eriksson 4696gr
tyvärr så hade vi ingen junior från distriktet men det räckte ändå.