tisdag 8 februari 2022

Eftermiddagsfiske

När jag fick en ledig eftermiddag så passade jag på att ta mig en kortare fisketur och jakt efter de lite större abborrarna som ännu inte verkar vara så aktiva, men det släpper nog snart nu när våren redan verkar vara på intågande. Brorsan och hans kompis hade redan hunnit med att fiska någon timme innan jag anlände straxt innan lunch, fisket hade hitintills nästan varit händelselöst förutom en 2 hgs abborre som de lyckats lura upp. Jag började med att borra upp några hål ute på en platå där det är 7-8m djupt inte för att det är någon hotspot men vi har fått några abborrar på 3-4 hekto där förut och så var det ju ingen som fiskat där ännu i vinter. Redan i första hålet så steg det en fisk från botten för att studera min balanspirk som jag fiskade 4 m högre upp i vattnet men jag kände aldrig nått hugg sedan så försvann fisken ur bild trots att jag försökte locka den med olika beten. Nästa hål bjöd på mera action då 2 fiskar steg mot pirken så det var bara att vänta tills rätt ögonblick innan jag lyfte på spöt och kände ett knyck i linan, krokade fisken som först inte kändes så stor men sedan så tog den lina från spolen och kändes som en bättre fisk. Utan problem gled abborren in i 160 hålet så att jag kunde lyfta upp en trind och vacker fisk, halva balansen satt inne i munnen likaså trekroken så jag fick inte loss pirken med fingrarna och tången var såklart inte uppackad. Det tog lite för lång tid innan jag kunde släppa ner balansen i hålet igen för att försöka locka fisk nr 2 som nu redan försvunnit och som inte kom åter igen, min abborre simmade under tiden i en hink med vatten så den mådde bra när det sedan blev dags för invägning. 795gr inte så dåligt för att vara dagens första abborre och efter fotografering så fick den friheten åter för att växa på sig tills nästa gång vi ses 😁 Följande hål efter det såg jag fiskar som steg men som sedan ångrade de sig när de kom upp mot pirken och försvann bort men de var förmodligen försmå för att  hugga. Efter det så hände inte mycket mera än att jag fick ett par 70gr abborrar under resten av eftermiddagen, brorsan hade dragit hem för flera timmar sedan utan fisk när jag klev av isen vid 15.30. Det är fortfarande väldigt trögfiskat på den genomskinliga isen nu när solen stiger högre och högre eller om det inte är tillräckligt varmt för att abborren skall samla sig i större grupper ? Isen börjar nu i alla fall sakta tina upp i värmen regnet och blåsten så det blev ganska så mycket vatten uppe på, så det blev lite mosigt uppe på ytan när man gick i land men tjockleken håller fortfarande 35-40cm så det går nog att fiska många veckor till där uppe i norr om vägarna håller ihop 😋 

Dagens enda godkända fisk 795gr 


Soligt men blött


Dagens fångstgivande bete en hederlig rapala då jag downsizade någon cm