måndag 14 mars 2022

5-timmars på Viken

Häll, Bengt-Ove och jag for ner till Karlsborg och tävlingen som Tibro arrangerade på fiskrika Viken igår även om våran fiskeklubb arrangerade ett klubbmästerskap. Visst hade det redan varit ett par tävlingar på Viken men jag vet inte om alla har utgått från grusgropen men så kan fallet vara. Tävlingsområdet var i alla fall rätt så begränsat så man kunde inte gå upp till den välkända "sommarstugeviken" för det var öppet vatten runt någon udde ? Har inte satt min fot på denna sjö tidigare men jag fick lite information av Tomas Leijon sedan så bestämde jag mig för att knalla ut till en av öarna och börja där för det skulle även Tomas göra annars gick de flesta neråt mot avruskningen för det var åt det hållet som Bosse drog 15 kilo på förra tävlingen. Jag borrade första hålet i en liten bukt på ön där det fortfarande låg massor av snö kvar på isen och drog första abborren efter 1 sekund och då tror man ju att man är helt rätt 😁 Men nääääe den fisken var helt själv så det blev flera bomhål på raken innan jag fick 10st i ett hål sedan blev det en massa borrande igen. Flyttade mig norrut runt ön och hittade då ett litet stråk med abborre men det fisket varade inte värst länge och dessutom lyckades jag fiska bort en pirk på den vändan. Träffade Peter Teittinen bakom ön men han sa att det var trögt och glest med fisk så jag vände tillbaka och gick ut till Mats Olsson som satt bredvid farleden och plockade ett par småabborrar men det var dåligt där med. Andreas Möller hade nu anslutit intill Leijon och jag såg att de plockade lite fisk efter land på ön men jag hade inte mycket att förlora så jag borrade mig runt ute på 3-4m för att ha lite större chans att hitta på bättre storlek på abborren så tänkte jag i alla fall. Hörde ju att Tomas och Andreas pratade om att de precis fått ihop 100 abborrar och mitt räkneverk visade då bara 65st och snart så hade 2 timmar av tävlingen avverkats så det var lite uppgivet där en stund. Jag började få lite abborre via tafsen när jag borrade där ute för mig själv och visst var abborren ett par gram större än inne vid land det var jag övertygad om så det gällde bara att hitta ett par smörhål så skulle jag nog snart vara ifatt mina 2 konkurrenter sedan om det nappade bättre i någon av ändarna av sjön det kunde inte vi veta. Hittade några hål med 10 fiskar i så snart var jag också uppe i över 100st så jag jobbade på och fick en liten bonusfisk på 150gr men hörde att Möller kontrade med en dubbelt så stor. 5 timmar går även det fort när det inte nappar men fick ihop 147st och gissningsvis 4kg vilket var minst 6kg mindre än vad jag tänkt mig innan jag åkte hit så det blev ännu ett nederlag i samlingen denna vinter. Tror min fisk vägde 3940gr så jag slog i alla fall Leijon som vägde in 3890gr men Möller tror jag hade 5,7kg så han var överlägsen av oss 3. Våra vikter blev ändå rätt betydelselösa när folket trillade in från alla håll eftersom alla hade minst 5-6kg och vissa hade hittat på jagande norsabborrar där pirkarna inte kom till botten utan de tog dem på vägen ner. Så blev fallet för Teittinen som gick från ön och bort till 3 gubbar som satt stilla efter land på motsatt sida, dit knallade även Mats så de hade ett rätt så spännande fiske under dagen med många goa fighter där storabborren ibland vann när den vägrade simma in i hålet. Peter Teittinen vann ganska så överlägset med över 15kg denna dag så Grattis till segern.

Här finns en komplett RESULTATLISTA

Senior:

1. Tobias Ek Skara 8938gr
2. Tomas Hulon Olsson Trekroken 7170gr
3. Henrik Stenberg Habo 7058gr

Veteran:

1. Peter Teittinen Sandareds Sfk 15 088gr
2. Mikael Karlsson Habo 9036gr
3. Mats Olsson Karlskoga 8250gr
4. Per Häll Noragyttorp 7506gr

Äldre Veteran:
1. Kent Svensson Wasa 10 716gr
2. Morgan Rehn Wasa 9956gr
3. HåkanWallin Tärnan 6842gr