måndag 4 april 2022

OS-pimpeln på Venjan

05.15 på Lördagsmorgonen kom Per Häll och hämtade upp mig för vidare färd upp till Venjansjön som ligger några mil väster om Mora så det är en nätt resa på 24 mil att åka på morgonen. Torr asfalt nästan hela vägen upp så resan gick på 3 timmar om man räknar bort en liten bensträckare vid Johannisholm. Startplatsen låg som vanligt en bit ut på sjön vid Nötholmen så man får åka några hundra meter ut på isen med bilarna för att parkera, fast isen ligger direkt på sjöbotten pågrund av att sjön är sänkte (3,6m just nu ) så det är helt riskfritt. OS-pimpeln som Ovansiljan arr. brukar locka mycket folk fast denna gången krockade tävlingsdagen med ett par andra arrangemang, samt att en del valde att stannade hemma pga. att de skall åka upp på SM i Norsjö nu på Fredag. Nu blev vi "bara" 132 deltagare så det fanns gott om yta att borra på eftersom sjön är 17km lång och innehåller hundratals med grundtoppar 😄 Min plan hade under hela veckan varit att gå kort väldigt kort för jag fiskade där sist 2019 på exakt samma tävling och jag fick då en hel del fin abborre men hade också helt fisktomt långa stunder, men tänkte att jag skulle undvika de tomma ställena och bara fiska efter de stora denna gång 😊 Var ändå lite osäker på min plan så jag sökte mig till laxen för att kolla lite med honom att jag tänkt helt rätt, men det hade jag ju inte gjort så han skickade iväg mig på en resa söder ut eftersom att jag orkar gå så min plan förändrades helt i sista stund. Lufsade iväg neråt i sjön ungefär en halvtimme så det var bara att borra hål när jag kände att jag var framme, abborrarna stod på kö redan i första hålet då jag fick 10 snabba i varierade storlek 15-60gr. Slog ett nytt hål bredvid och där drog jag nog ett 50 talet fisk så redan efter 35 minuter var jag upp i över 70 abborrar. Vi var plötsligt 8 personer på platsen och alla fick mer eller mindre med fisk då det inte hördes att någon borrande bakom ryggen men de fria ytorna försvann ändå i rask takt då vi satt med 20 meter luckor. Första timmen avklarad och jag hade 105 abborrar och i vad jag tyckte ganska bra storlek för det var en liten fläck som gav lite större fisk med inslag av 50-60 grammare. Fiskade bredvid Ulf Stenqvist från Karlskoga så jag hade lite koll på vart han satte sina borrhål för han känner till området ganska så väl och han fick också mycket riktigt bra i början, men sedan så började han rada upp tom hål efter tom hål när han sökte efter fisken. Jag valde då att prova tafsfisket i de borrhålen som vi redan fått fisk i och det nappade bra där som tur var och det fanns fortfarande bättre fiskar kvar. Efter 2 timmar så började fisken till slut sina och jag hade nu 210 abborrar men när jag sedan fick 4 snorgärsar på rad så var det dags för plan B, så jag och Ulf flyttade oss 200m runt en udde och med oss fick vi även Marcus Dahlqvist från trekroken. Jag och Marcus borrade hål vid några stenar och hittade fisken direkt och här var det bara ca 1,5m djupt alltså hälften av vad vi suttit på tidigare under tävlingen. Första hålet fick jag 50 abborrar i och Marcus satt fortfarande kvar i sitt så jag borrade ett nytt mellan oss och där högg det genast för mig så det var bara fortsätta att dra. Ulf hittade ingen fisk alls så han valde att gå tillbaka var vi kom ifrån vilket jag tyckte var underligt för här fanns ju massor av fisk ? Marcus fick över 100 abborrar innan det tog slut i sitt hål så han fick borra nytt medans jag fortfarande satt kvar i mitt andra hål, båda hade vi fiskat tafs en längre stund för abborrarna var inte vad vi tyckte på bettet men myskan ville de ha. Mitt hål verkade aldrig sina och jag satt faktiskt i samma hål fram tills vi skulle gå hemåt så på ungefär 1,5 timme drog jag 250 abborrar i det hålet via tafs jäklar va det högg 😅 Slutade på 508 fiskar och jag tror Marcus fick runt 490 så vi var jämbördiga gissade att jag borde ha över 10 kg denna dag och förhoppningsvis mycket större fisk än honom så han skulle jag nog slå det trodde jag. Det kom också folk förbi oss under tävlingstid på slutet som inte fått så bra längre neråt sjön så dagen kunde nog sluta riktigt bra tänkte jag men man skall inte ta ut några segrar i förskott det har jag lärt mig men 10kg skall nog ändå vara en toppvikt. När man sedan väl kom iland så stod där också mycket riktigt många med 5 kgs påsar i invägningskön men fick också höra att laxen suttit i närheten av starten och fått över 10kg, va fasiken lurade han iväg mig på promenad för om det ända fanns fisk i området 😨 ? Blev mycket snopen när min fisk bara vägde 9707gr en klar missberäkning och när sedan Marcus först vägde in sin fisk till 9838gr och man såg att långlöparna kom in med större påsar ändå så blev det snabbt ridå ner 😕 Per chefen Nilsson vägde till och med in hela 13 708gr sedan kommer Janne Funestig direkt efter med en proppfull påse och 12 470gr, då är man rejält akterseglad och förstår att det nappat på många ställen idag så frågan var om man ens skulle få ett pris denna dag. Chefen blev till slut totalsegrare och OS mästare och i herrseniorklassen vann Erik Södergårds på 12 408gr mina 9,7kg räckte bara till 8.e och näst sista pris bland 49 herrar i klassen, ganska sjukt för 2019 så fick jag pris på 5,4kg och den gången tävlade vi i 5 timmar alltså längre än idag. Nu blir det ett uppehåll från isen för mig då jag inte åker till Norsjö på SM och inte heller fiskar påskveckan i Jämtland men jag har tänkt mig att åka till Hamrasjön annandagen sedan packar jag ihop grejerna och börjar meta istället 😀

Resultatlistan från Venjan hittar du HÄR

Strålande sol och några minusgrader helt underbart väder


Janne Fredriksson och Christer Allerhed 


Vinnarna samt alla juniorerna (saknas några veteraner)
(Hs) Erik Södergårds ( Ds) Linda Maria Lundin (Hv) Per Nilsson
 (Yhj) Dennis Söderström (Ähj) Anton Larsson