tisdag 19 april 2022

5 timmars på St.Hamra

Vi avslutade pimpelsäsongen med att deltaga på stor Hamrasjön 😊
Hämtade upp Bengt-Ove och Häll 04.15 sedan styrde jag bilen upp genom Dalarna via Borlänge-Falun-Orsa och slutligen Noppikoskki, valde att åka asfaltsvägen eftersom att flera personer avrådde oss från grusvägen från Furudal men vi tog den vägen hem och den var ganska torr och fin så inget problem mer än en skitig bil. Vi var framme vid dammen 08.30 och jag blev lite smått besviken på att det inte var mer folk som kom till denna roliga abborrsjö, endast runt 80-90 deltagare men absolut inget lätt motstånd då många av Sveriges elit är på plats år efter år så de kan det här vattnet. Isen på sjön skulle vara 50cm tjock och av bra kvalité det behövdes verkligen i den stekande solen som värmde gott redan tidigt på morgonen och varmare skulle det bli. Denna gången hade jag bestämt mig för att inte gå de 7,5km till norra änden och det var ett jäkla bra beslut skulle det visa sig senare under dagen. Valde istället att ta mig till för mig ett helt nytt ställe som tog precis 30 min att gå och springa, fanns ett 50 talet gamla borrhål utanför ett stenparti så jag började där och tänkte mig fiska inåt i viken efterhand tills jag hittade på fisken. Redan i första hålet så nappade det på bra och fick ihop 14st abborrar mellan 20-40gr fick sedan 10 i nästa och sedan 20 i det 3e hålet så tävlingen började bra och jag satt helt själv 😀 Första timmen fick jag ihop 90 abborrar sedan blev det massor av dåliga beslut där jag endast fick någon ströabborre och så hade snart 2 timmar av tävlingen förflutit och räkneverket stod på 140 fisk. Bytte riktning och borrade mig utåt istället där det var 3m djupt och det började nappa igen fick också en liten bonusfisk på 150gr det är lovande, nästkommande hål gav mig nog fler än 30 fisk och ytterligare en bonus på 300-400gr. Kom då underfund med att alla de hålen som gett mig bra med fisk var på de vitaste snöfläckarna där isen fortfarande var stenhård och höll för att gå på. För annars var det nu vid middagstid ett helvete att gå på skaren som brast så fort du tog ett steg, det var precis så att det nästan bar sedan trampade man igenom och ner i 10cm vatten. Spanade in en större sten som stack upp 100m längre bort och med en stor fin vit snöfläck så jag kämpade mig dit och borrade mig ett hål. Fick en abborre redan när jag lodade djupet sedan var det bara att dra fisk på löpande band, fick 40 sedan började det bli trögt i hålet så jag stoppade ner tafsen och då blev det ytterligare 60 abborrar. Det konstiga var sedan att det inte fanns en enda fisk i något hål runt om så jag fick ta sikte på nästa snöfläck längre bort och det fanns fisk där med som tur var 😀 Hade passerat 300 fisk när det var 45 minuter kvar av tävlingen och såg att Erik Södergårds kommit över sundet, han pratade med några av gubbarna som satt längre bort och hörde han säga att han också fått över 300. Jag han med att hitta 2 nya hål med nappvillig abborre men vågade inte fiska hela tiden ut då jag antog precis som så många andra att det skulle bli en helvetes resa hem så de flesta packade ihop 10 minuter innan slut och började knalla hemåt. Jag slutade fiska när jag fått 370 abborrar fastän jag hade mer fisk i hålet för att sedan gå ifatt de andra som hade koll på tiden för jag hade ingen klocka på mig. Stekande sol och 17-18 grader varmt gjorde isen till ett vattenbad och svetten flödade när man jäktade ner mot starten, han ifatt Erik som berättade att han fått ihop 360st så vi var jämbördiga denna dag i antalet men vikterna skiljde lite på våra fiskar då hans fisk vägde mer än mina 9756 till Erik och 9440 för mig. Hemgången gick lite smidigare än förväntat då man kunde sicksacka på snöfläckarna som bar så att vi kom iland på 40 minuter och hade därför kunnat fiska tiden ut om vi bara vetat, men alla på isen lyckades inte komma iland på utsatt tid så 2 personer blev diskade varav en person hade över 12kg i skryllan som inte räknades. Tyvärr räckte inte Eriks och min fångst till något pris då vi båda hamnade precis utanför prislistan på 9e resp. 10e plats, dagens segrare kom ändå från min klubb Noragyttorp och han satt inte så många hundra meter i från mig. Daniel Göransson 16 875gr och han hade fiskat grunt och hittat ett hål med 300 fisk där han kunde hand dra dem rätt i näven 😲 själv hittade jag all min fisk ute på 3m. I bilen fiskade Per Häll bäst med ca 480 fisk 11 623gr och en 5e plats i Hv  Bengt-Ove drog ihop 260 fisk och 7339gr och blev 6a förste man utanför prisplats i Ähv så alla fick i alla fall dra fisk på den sista tävlingen för i vinter. Hemresan längs Ore älven och hem till Örebro gick bra men den var lång så jag var hemma först klockan 21 lagom mosig efter dagen i solskenet 😵 Nu väntar en ny tävlingssäsong med längre spön av alla dess former och öppet vatten 🐟🐟🐟 Fler resultat finns på Ovansiljans facebook grupp