måndag 7 mars 2022

Slaget om Runn - Falumästerskapet

Lagom trött när klockan ringde 05.00 på Söndagsmorgonen 😴 och idag var det min tur att köra bilen mot Dalarna och Falun så vi lämnade Örebro 06.15 även denna morgon och var framme vid samma tid som igår. Samma fina väder med strålande solsken men kanske lite mera vind beroende på vart man tänkte fiska på sjön. Jag hade ändrat min plan från att gå långt idag med viss samrådan av herr Gullstrand under gårdagskvällen när vi chattade med varandra, då han snällt visade ett par ställen som ofta håller bra med fisk men också bra med folk så det skulle bli en avvägning på vart jag skulle börja. Hade inte bråttom ut på isen så jag lät den största skaran av det 262 stora startfältet knalla iväg före så att jag kunde se vart det skulle bli minst med fiskare. Träffade på Häll, Engvall och chefen så vi snackade lite och kollade vart man eventuellt skulle starta på isen och jag valde det blåsigaste alternativet för där var det klart mycket mindre med folk. Första hålet gav mig inget alls men i mitt andra så fanns det ganska bra med fisk ca 2,5 meter djup och med varpspö så fick jag ett 30 talet abborrar och i nästa hål runt 10st sedan blev det ett par bomhål innan jag gick bort till en mindre klunga på 4 man som satt och drog fisk för glatta livet. Fick genast ett par bra hål och med bra storlek när jag borrade lite djupare och när man gick in på 1,5m så tyckte jag att fisken blev betydligt mindre. Första timmen flöt på bra med 150 abborrar men nu började det bli rätt så uppborrat så jag flyttade mig 100m inåt för där satt det 10 gubbar och alla fick bra med fisk och jag hittade också abborren direkt så det var bara att dra. Efter 2 timmar var jag uppe i 230 fisk och nu var det riktigt mycket borrhål i isen så det blev svårare och svårare att hitta ytor med fisk. Såg att Axenmo och Taskinen fick fisk bakom ryggen så jag backade bort dit bytte också spö och pirk för det blev lite djupare då jag fick sitta ytterst av alla men det fanns fisk där också. Efter att jag fått ett 10 talet abborrar så krokar jag på något stort så jag kastar varpspöt på isen och drillar fisken försiktigt men den lossar precis under hålet så jag svär uppgivet. Ner med pirken igen men den vill inte åka igenom slasket som jag har i hålet, jag försöker skaka ner pirken men men den fastnar i något och upp tittar plötsligt ett abborrhuvud ur hålet så jag kastar mig ner och får tag i abborren som vägde runt 4 hekto en riktig bonusfångst. Några hål senare får jag på en större fisk igen och den lyckas jag varpa upp hela vägen ytterligare en bonus på 3 hekto så efter 3 timmar har jag 330 fisk. Sista timmen börjar riktigt dåligt för det går knappt att få en fisk Axenmo och jag far omkring men ingen hittar något så jag bestämmer mig för en längre flytt till andra sidan och där ser jag hur en stor klunga bara sitter och nöd drar abborre. Får ett 20 talet abborrar direkt jag kommer dit sedan lyckas jag göra ett par bomhål innan jag hittar dem igen och landar slutligen på 371st. Tyvärr är det alldeles för dåligt denna dag då flera som jag pratade med hade fått över 500 abborrar men det var ändå ett framsteg på mitt eländiga fiske som jag nu haft ett par veckor. 371st är nytt personligt rekord på Runn och så vägde det 9660gr vilket också är rekord för mig med minst 3 kg även ett bra snitt idag med 26gr räckte till en 14e plats av 91st i min klass.
Även idag så blev Per Häll bäst i bilen med sina 14 059gr (3e plats i HV)

Vinnarna på Falumästerskapet

YHJ
Dennis Söderström Guldkroken 3982gr
ÄHJ Gunnar Nykvist Falubygden 3552gr

ÄDV
Lena Stridh Gullringen 5016gr
DV
Carina Widerberg Täby 8080gr
DS
Lotta Engvall Noragyttorp 10 715gr

ÄHV Lasse Sundberg Norrtälje 11 935gr
HV Mikael Engvall Noragyttorp 14 490gr
HS Tomas "Hulon" Olsson Trekroken 15 100gr

Resultatlista Falumästerskapet finns HÄR

262 deltagare på Falumästerskapet








Till segrarna efter 2 dagars fiske
Junior Dennis Söderström
Dam Lotta Engvall
Herr Janne Funestig