fredag 11 mars 2022

Jakt efter Storabborren dag 2

Tog mig åter igen en dags ledighet från arbetet som ändå går lite på halvfart just nu och så gäller det ju att passa på och fiska nu när abborren verkar vara på hugget. Brukar inte bry mig så värst mycket om vilket väder det är när jag skall fiska bara det inte är nordanvind så brukar det vara okej, kanske att jag inte skulle ha valt just Torsdagen då det var konstant mulet och lite sydlig vind. Åkte mot sjön i skaplig tid så att jag var ute på isen redan 06.50 och redo för att dra de större på mormyska om de inte ville smaka på mina balanspirkar. Första stället jag testade på har hårdfiskats hela veckan så där verkade det helt slut på abborre men jag kom i kontakt med ett par större som lojt simmade upp  och stirrade på mina beten varav en orkade hugga på min mormyska. En kort drill och sedan lossnade den tyvärr men den var nog max på ett halvkilo så inte hela världen bara att borra vidare och söka ny fisk. Efter 1,5 timme utan fisk så gjorde jag en längre förflyttning för att leta rätt på ett grund och en risbråte men inte där heller fanns någon huggvillig fisk så det här verkade bli en lååång dag 😢 Fick sedan sällskap på isen framåt 09.30 så nu var vi 4 som kunde leta fisk tillsammans och det tog inte lång stund innan jag fick in en snabbt stigande fisk på ekolodsskärmen och som högg över min balans men det fastnade inte. Hålet bredvid hade jag 2 stora fiskar som inte verkade så huggvilliga men jag lurade båda att hugg på min mormyska och tro på fa... så lossnade båda efter en kort stund drillande.😡 Janne som satt 50m bredvid mig fick en bättre abborre på 1100gr men den var helt ensam och sedan borrade vi och fiskade av ett stort område fram tills 12 tiden utan att få värst många hugg. Tröst åt lite grillad korv och drack kaffe innan eftermiddagspasset skulle ta vid och sedan så skingrade vi oss åt, så att vi blev 2 gäng på isen som letade fisk "team Janne" och "team Micke" 😁 "Team Micke" skulle snart ge sig så de borrade sig bort mot bilen för att de skulle snart börja jobba eftermiddagsskift och team Janne borrade sig åt andra hållet utan resultat till att börja med. "Team Micke" hördes plötsligt över hela isen så jag förstod att de hittat fisk borta hos sig och brorsan ringde sedan till mig för att berätta att han haft mängder med abborre i sitt allra sista hålet för dagen. Den första som högg var en fet och grann abborre på prick 1400gr sedan drog han en på 800gr och ytterligare fisk fanns kvar på bildskärmen men de högg inte. Jag och Janne var inte sena att lägga benen på ryggen för att snabbt hinna dit eftersom att de ändå skulle åka hem och det borde ju finnas fler fisk i området. Vi borrade ett varsitt hål i närheten av det som brorsan drog sina abborrar i men det syntes inte en fisk på ekolodet men så efter 1 minut så kommer det en stor abborre i full fart och sedan vet jag inte vad som hände för skärmen blev helt knäpp och ritade överallt allt vad den orkade 😂 Jag fick på en riktigt fin fisk abborre som jag fick upp till iskanten direkt men fisken ville inte in i hålet hur mycket jag än försökte tur att det är 0,40 på de stora spöna 😀 Upp kom den till slut så jag släppte den i hinken med vatten och så fort ner med balansen igen och 2 fiskar stiger snabbt så jag krokar en till som är lika stor och den kommer upp genom hålet lite snällt, den får också plats i hinken även om vattnet yr när de båda abborrarna sprattlar. Snabbt ner med pirken igen och en abborre kommer med raketfart så den krokar jag också och drillar till slut in i hålet, 3 abborrar i hinken och det är ett smärre kaos där vattnet yr bakom ryggen på mig. Har några fler abborrar i hålet men de började nu tveksamt attackera pirken och jag får ett par mindre fiskar på ett par hekto innan det är över. Nu kan jag lugnt kolla vikten på mina abborrar och knäppa ett par bilder 3 fiskar från samma årskull 965gr 885gr och 860gr en rätt bra trippel som i sig är ett personbästa om man skulle vilja räkna det som rekord. Fiskarna får sedan friheten åter och vi borrar lite flera hål men det är rätt så dött men jag får en runt halvkilot i alla fall sedan händer det inte mycket mera i det området så de verkade vara en ren lyckträff att brorsan borrade på dem. Janne åker hem men jag kämpar vidare någon timme men fisket var värdelöst allt som hände var att jag blev av med en mormyska på en abborre så jag kliver av isen vid 16.30 😁 9 timmar och 40 minuters fiske för att endast få 4 godkända abborrar man är väl rätt knäpp i huvudet men det är så skoj att använda ekolodet för även om det inte hugger så kan det ändå finnas gott om fisk under isen, sådant ser man inte vanligtvis när man är ute och pimplar då tror man bara att det inte finns några abborrar när det inte hugger. Nu vankas det helg och vi får se vad det blir för tävling som jag åker på men troligtvis så blir det Viken i Karlsborg på Söndag eller så kanske det blir en sväng efter de större igen 😍

Redo för att dra abborre så det är bara för dem att hugga


Brorsan med en fin abborre 1400gr i sista hålet för dagen gissar att det inte
 var kul att behöva åka till jobbet precis när han hittade fisken


Underbart kul när man får drilla de större abborrarna 


Kaosartat när man skall ner med 2 större abborrar i en för liten sophink 😂


Fullsatt 3 abborrar 860 885 965gr