söndag 6 mars 2022

Slaget om Runn - Borlängemästerskapet

Lördagsmorgon kl. 06.15 kom Häll och Bengt-Ove och plockade upp mig för vidare färd upp till Borlänge och Ornäs småbåtshamn och den resan gick smärtfritt med torra fina vägar. Vi var framme runt 08.30 alldeles lagom tidigt för att hinna hälsa på alla tillresta pimpelfiskare för denna helg brukar bli till en mindre folkfest med ett par hundra personer. Ösjön lockar oftast lite mindre med folk historiskt sett om man jämför med Runn men vi blev i alla fall 208 deltagare inte dåligt alls. Idag var planen att ge mig ut på okänt vatten då jag under alla mina år knallat ner mot Torsång och nu hade jag bestämt mig för att göra något nytt för jag har sällan fått nått vidare med fisk på denna sjö. Hade kollat in ett grund på sjökortet bortåt Storsund vid avgränsningen mot Runn en liten resa på 3,4km och jag hade nog räknat med att vi skulle bli 10-20 personer där borta men när vi knallade iväg så var det inte många som gick åt det hållet. Tog mig dit bort på 30 min och vi blev bara 3 personer i den delen av sjön Kai Idö startade framför mig och Martin Södergårds lite längre bakom ryggen så här fanns stora ytor att jobba på. Oturligt nog för oss så fanns det inte en fisk på det grundet så vi skingrade oss och började leta fisk åt varsitt håll. Jag gick in mot campingen och borrade lite bland bojar och bryggor och kände snart ett par pill på kroken men inget ville fastna. Fick tillslut 3 abborrar men då hade det redan gått 45 minuter av tävlingen så jag gick en lite längre bit och såg att både Kai och Martin hade hittat fisk på sina ställen. Borrade ett hål vid ett stenröse och höll på att förstöra borren då det bara var 10cm vatten under isen så jag gick lite längre bort innan jag borrade ett nytt hål. Det var 2 meter djupt och jag kände genast fisk som slog på grejerna vet inte vad abborren höll på med men jag fick tillslut 15 i det hålet och storleken var rätt så blandad men fina tyckte jag. Nytt hål bredvid och där högg det också bra så det blev 15 där också bla. en bonusabborre på 200gr så allt var toppen till jag borrade 3e 4e 5e 6e hålet osv. utan ett hugg. Hittade knappt inte en fisk närmsta halvtimmen så jag blev väldig villrådig på vad jag skulle hitta på. Bestämde mig för att borra mig utåt i sjön där det var både skugga och snö på isen men det gav inget värst bara en ströare i vart 4e hål, var först jag kom bort till ett par bryggor som jag fick flera i nått hål men jag tyckte de var lite försmå så jag stack därifrån. Hamnade tillslut ute på en udde där det redan var någon som borrat en linje efter land så jag borrade en egen rad utanför på 3-4 m och där högg det i varje hål men bara några stycken abborrar i varje. Tiden går fort när man inte hittar någon fisk så jag fick bara ihop 141 abborrar och 3370gr denna dag och ytterligare ett nederlag i samlingen var ett faktum bara ladda om för Söndagen. Skall väl sägas att varken Runn eller Ösjön är några vatten som jag gillar då fisken är för liten och det krävs för många abborrar i mitt tycke men idag överraskade Ösjön med 29gr i snitt men så hade jag inte rätta mängden som åtminstone bör vara närmare 300st i antal. Hamnade i alla fall inte sist i tävlingen utan blev 48 av 82 i min klass vann gjorde Henrik Bengtsson Knallen på över 12kg, hörde att han fått en kanonstart med 5kg första timmen då är det helt annat fiske än vad jag upplevde 😄

Segrarna på Borlängemästerskapet

ÄDV Lena Stridh Gullringen 3556gr
DV Anna-Lena Björkman Borlänge 3794gr
DS Lotta Engvall Noragyttorp 4688gr

ÄHV Ture Fransson Borlänge 6895gr
HV Janne Funestig Grängesfirren 12 050gr
HS Henrik Bengtsson Knallen 12 025gr
Resultatlista Borlängemästerskapen finns HÄR

Delar av det 208 st stora startfältet som väntar på att få börja fiska
Var mestadels deltagare från södra och mellersta Sverige och så ett par norrmän