söndag 13 mars 2022

Jakt efter storabborren dag 3

Blev en kortare sväng på sjön även under Lördagen (5-timmar) då jag var intresserad av att prova fisket vid ett par risbråtar som jag fick koordinaterna till. Jag blev ensam idag då min bror börjar bli förkyld men det kvittar eftersom att man oftast ändå sitter för sig själv och stirrar på en bildskärm 😆 Parkerade bilen och gick ut från ett helt nytt ställe då jag trodde det skulle bli nära att gå men det blev det inte direkt. Lite motion gör en bara gott och så fick man upp värmen i det -6 kalla vädret men med en sol som började värma gott och så helt vindstilla. Första risbråten jag borrade mig runt gav inte några tecken på att det skulle finnas några större individer i närheten , i alla fall inte några som ville jaga en balanspirk i mellanvattnet men tusenbröder fanns det gott om. Provade den andra risbråten och även den utan något vidare resultat utan det var först när jag följde en 7m kant som den första snabbsimmaren dök upp på bildskärmen. Abborren attackerade balanspirken med en smäll men den fastnade inte alls första gången men under andra rundan så satt den på kroken men drillningen blev kortvarig för den lossnade. Nytt hål 10m bredvid och även där dök det upp större fiskar på skärmen men de var mycket tveksamma till att hugga men en av dem kunde inte hålla sig så den krokade jag och drillade men sedan så lossnade den också 😖 Abborren verkar inte gapa ordentligt så att de fick in krokarna i munnen eller så var det bara otur ? Det var en fruktansvärd is åska på sjön när solen började värma så isen sprack åt alla håll har aldrig varit med om sådant mullrande någon gång, pimpelstolen ruskade rejält ett par gånger nästan så att det var läskigt men visste att isen höll 30cm så det var ju ingen fara. Borrade vidare på området och fick tillslut en abborre runt 500gr och så tappade jag en till sedan såg jag bara tusenbröder under resterande timmar som jag var där. Åkte tillslut hem vid 14-tiden för det kändes lönlöst denna dag och det börjar nu bli ganska så uppborrat och sönderfiskat så det kanske är dags för att söka upp nya vatten nu innan isen försvinner i värmen 😐

Gassande solsken och blanka isar vet inte om det är bästa kombinationen ?


Fortfarande vinter på skuggsidan av sjöarna


Klarade det fula namnet med denna 500 grammare