torsdag 10 mars 2022

Jakt efter storabborren

Tog mig en semesterdag nu när vädret är så behagligt och solen skiner lite längre på eftermiddagarna, så jag packade bilen med pulka borr och ekolod för att sedan bege mig norr över och försöka lura upp några större abborrar. Var framme vid sjön 07.30 och tyvärr så var det redan 4 gubbar ute på isen och fler skulle det bli under dagen vilket aldrig brukar vara bra då storabborrarna kan vara lättskrämda när det borras och förs en massa oväsen uppe på isen. Borrade första hålet där det skulle vara 6m djupt enligt sjökortet och det stämde väldigt bra och så släppte jag ner min 10cm stora balanspirk halvvägs till botten och det tog inte många sekunder innan 2 nyfikna ekon närmade sig min pirk. Abborren tvekade inte alls utan den rusade fram till pirken och högg distinkt en fisk på 3hg och så högg den andra kort därefter också den i samma storlek. Nytt borrhål efter det och jag får en abborre på 5hg 😀 jag fick fina abborrar i de 5 första hålen som jag borrade en kanonstart på dagen som verkade bli en fullträff. Efter 2 timmars fiske så hade jag fått runt 15 abborrar med en toppar på 630 och 650gr sedan bestämde sig abborrarna för att inte hugga något mera. Hur jag än försökte locka dem till hugg så gick det inte utan de steg sakta eller rusad fram till balanspirken sedan stod de bara där och stirrade på den innan de dök ner mot botten igen. Plockade då fram ett mormyskaspö som jag tog med i fall att det skulle bli trögfiskat 😁 Nu kunde jag börja att få dem till att hugga även om man fick truga länge på dem så det kom upp rätt många abborrar mellan 4-5 hekto och sedan en större på 790gr. Spännande och kul att drilla grov abborre på mormyska men jag hade 0,14 lina på spöt så var inte orolig för att dra av linan även om jag tog det försiktigt. Runt lunchtid så blev fisket än trögare så huggen blev mer och mer sällan men så hittade jag ett hål med flera stora ekon så första fisken som högg drillade jag länge innan den släppte så jag betade om myskan med 5 pinkies och släppte ner till de andra abborrarna som var kvar där ner och det högg direkt en till stor fisk som jag också drillade en stund, 810gr vägde den abborren och sedan fick jag några runt halvkilot innan det var tomt i det hålet. Senare på eftermiddagen när alla åkt hemåt så hittade jag en ny fläck med huggvillig abborre och fick då dagens näst största fisk som vägde 795gr. Blev en ganska trevlig men jäkligt kall dag på sjön för solen värmde inte alls och det snålblåste hela dagen så man kan inte klä sig för tunt ännu även om man kan tycka att våren är här. Nya tag på isen inom kort för bäst att passa på nu innan isen blir allt för dålig på de större sjöarna 😊 Är väl bäst att tala om att större delen av dagens fångst simmar åter i sjön för jag vill inte ha några abborrar med mig hem, de får simma i min hink en stund innan jag fotograferar och väger dem sedan släpper jag dem åter i borrhålet.

Dagens största abborre 810gr 


795gr som också den simmar åter i sjön