måndag 31 oktober 2022

Distriktsmästerskap i trollingfiske efter gädda

Igår Söndag så arrangerade Örebrodistriktet DM i gäddtrolling som vi kallar det och sjön som vi valde att fiska på var Råsvalen vid Guldsmedshyttan. Där har vi tävlat i många år och årstider en sjö som både är lång och djup med många fiskeplatser så det är sällan trängsel bland båtar. Det skall finnas ett bra bestånd av gäddor i storleken 80-90cm och så lite bonusfiskar över metern men alla de storlekarna gömde sig väl när vi kom dit för att fiska igår 😄

Startade upp morgonen hemma i Örebro med kaffe och ett par mackor innan jag satte mig i bilen och började rulla ut ur staden, temperaturen låg på +10 och rätt så vindstilla så det skulle bli en fin dag på sjön eftersom solen också skulle börja skina under dagen. Men så fort jag passerade förbi Örebroskyltarna så blev det tjock dimma så jag såg inte ett skit när jag sakta tog mig framåt och rätt va det var så började det blinka blått runt bilen ? 🚔 Jag blev stoppad av polisen som undrade vad jag gjorde ute så tidigt på morgonen blev både förhör och nykterhetskontroll, sedan önskade han mig ett skitfiske eftersom jag berättade att jag var på väg till en fisketävling. Väl framme i Guldsmedshyttan så var det bara 3 grader så dimman låg tjock även där så pass tjock att man inte såg vart sjön fanns. Någon hjälp av vinden att tala om skulle det inte bli under dagen så frågan var när vi skulle kunna starta tävlingen. Vi blev 22 team som trängde ihop oss med bilar och släp på den lilla grusparkeringen intill båtrampen nere vid badet, och efter att vi dragit igenom regler och utdelning av protokoll och måttplankor så satte vi oss i våra båtar och väntade och väntade. Vattnet höll 10 grader och luften var som sagt kallare men solen kom sakteligen fram och försökte göra sitt, så efter 1,5 timmes väntande kunde vi starta tävlingen då vi tyckte det var säkert nog att släppa iväg båtarna ut på sjön. Tyvärr kom dimman åter tillbaka ett par gånger under dagen i olika delar av sjön och jag hoppas att det inte blev några incidenter bland teamen. Knoppen och jag drog iväg till vårt vanliga ställe utanför en udde och laddade på med "vedträn" på ytan och smått på djupriggarna för att se vad gäddorna föredrog (om vi fick några hugg ?) Men redan efter 20 minuter så hade vi landat 3 gäddor via djupriggsfiske på små wobbler så det verkade vara melodin tänkte vi 59, 72 och 45cm långa gäddor så 2st av dem höll tävlingsmått. Nu gällde det av lura upp 3st till så 45 minuter senare åkte "vedträna" ner i lådorna igen och små ljusa djupgående wobblers apterades på alla paravanspön. När vi sedan passerade samma grundområde igen så fick vi ett dubbelhugg på 2 av dessa spön, 50 och 64cm långa gäddor så även de godkända på pappret men sedan dog fisket ut helt på detta ställe. Dimman försvann solen kom fram och sjön la sig som en spegel sedan åkte vi båt i 4 timmar runt på olika platser och djup men hade bara 1 eller 2 hugg. Vi lyckades åter igen med konsten att inte fylla pappret där längden på de 5 längsta gäddorna skulle räknas. Vi antog och hoppades att fisket varit uselt för vi hade inte mött en enda båt som drillat fisk under hela dagen, men så har vi tänkt förut också och då har det varit kanonfiske för alla och vi har varit offside i någon del av sjön 😆Visste att brorsan (Trekrok) hade haft bra fiske med 14 gäddor för det plingade hela dagen i min mobil när han drog fisk så de skulle säkerligen ta sig vidare till SM. Upptagningen av båtarna ur sjön flöt på bra eftersom alla är så hjälpsamma sedan skulle vi samlas uppe vid ishallen för att ha en prisutdelning och kora årets segrare. Team för team lämnade in sina fångstrapporter och fisket hade sannerligen inte varit lätt så hoppet steg för oss minut för minut 😊 Gäddkungen, Pike2000 och Hyttan fiskade fullt men sedan såg det klenare ut bland teamen. 

Distriktsmästare i gäddtrolling 2022 


Team Trekrok (SM vinnare 2021)

Totalt kvalade 6 team vidare till SM

1. Trekrok
2. Gäddkungen
3. Pike 2000
4. Hytta Trolling
5. Mates (Svenska mästare 2022)
6. Örebroarna
7. SlemPelle

Trolling SM gädda 2023 Barken, Smedjebacken   

Resultatlistan finns HÄR 

Dimman låg tjock ute på sjön men i startviken var det fri sikt



Första gäddan 59cm tog på en "laxtacklad" 15A Pbo



Gädda nr 2 svalde en Scatter rap SSH

3e fisken som vi var på väg att slänga åter utan mätning 😧 

4e gädda tog en Shad Rap Deep runner

Dimman försvann och småfisken började hoppa i ytan
 men några gäddor såg vi inte till

Skönt väder men kasst fiske

Medalj till vinnarna

Team Trekrok från Karlskoga var "överlägsna" denna gång 
Bruno Sandberg och Mikael Stange