måndag 10 oktober 2022

Höstträffen dag 1 av 2

Höstträffen internationellt mete hela helgen nere i Svartån Örebro

Lördag

Jag åkte ner till Svartån straxt efter 7 på morgonen för att lia vass på 5st peggar som ligger mitt på tävlingssträckan medans Thomas och Jesper märkte ut de 35 platserna som vi skulle fiska på denna dag. Det var snart gjort för det hade inte vuxit upp så himla mycket sedan förra tävlingen som arrangerades i ån så jag kunde montera ihop kärran och plocka ur bilen i god tid innan ens anmälningstiden börjat. Vi blev som sagt 35 deltagare fördelat på 3 sektioner med 12 personer på A och B sedan 11st på C, 4 priser per varje sektion denna dag. Efter att ha hämtat färskt bete och sedan blandat ihop en balja med mäsk så var det dags för lottdragning av platserna som vi skulle sitta på, fanns ju en och annan landslagsman bland alla tillresta så man kunde ju hoppas att man slapp de värsta proffsen på sektionen. Jag drog plats 21 vilket var ungefär i mitten av B sektionen och alltså mitten av hela startfältet vilken verkar vara mitt kall när det gäller lottdragning av platser. Med mig på sektionen fick jag i.a.f. ett proffs som Marcus Enström sedan Kurt-Arne, Chefen, Palle och Thomas Larsson men de sist nämnda har jag slagit förr men inte Marcus. Byggde upp metestationen på platsen och tacklade sedan upp 5,6,7 och 8m spön samt 2 med rullspön med feeder för fiske på motsatt sida för det hade tydligen fiskat bra tidigare i veckan. Blåste som satan uppifrån ån och neråt mot Hjälmaren så vi fick en hård sidvind att kämpa emot med våra spön, mitt 8 meters som jag tacklade upp kunde jag glömma redan innan vi startade tävlingen för det gick inte att hålla i vinden. Grundmäskningen med 8 bollar fick bli ute på 7 meter istället för den längden var fortfarande hanterbar men jag underskattade löjorna när jag bara använde ett 5gr tackel till att börja med. Just löjor var det inte tillåtet att fiska och väga in under lördagen så de ville man slippa till varje pris men det var stört omöjligt för de var med och drog i allt som sänktes ner. Mitt 5m hade jag tacklat med 3gr flöte och det kom jag aldrig ner till botten med på de få försök jag gjorde och på 6m satt ett 4gr flöte vilket gick att fiska med men det blev en massa löjor även på det tacklet. Feederfisket gick hyfsat bra till att börja med för där fick jag mört på mört men de var så små 20-30gr skulle jag gissa men jag fick ihop 22st den första timmen sedan kämpade jag med mitt 7m resten av tävlingen. Det var en tuff första timme med solens sken rätt mot mig och så en vind som tilltog och slet i spöt samtidigt som man behövde hålla ordning på flötet. Den andra timmen fick jag väl ihop 12-15 mört/björkna för då var löjorna som mest aktiva och tokiga de var till och med nere vid botten på 4 meters djup och tog betet. Vit maggots var stört omöjligt att använda och inte heller lyspinkies men det som funkade bäst för mig var 3 mörkröda pinkies, men efter halva tävlingen så stod jag inte ut med löjorna som tog påvägen ner så jag bytte till ett tyngre tackel på 8gr. Jag fick dra ihop allt bly 25-30cm ovanför kroken och sedan fiska med ett 10cm överdjup i vinden då slapp jag bara nästan löjorna men det kom i alla fall upp mer mört än löja. 3.e timmen funkade bra så räkneverket stod på ca70 fisk men de var fortfarande väldigt små så jag knäckte ingen kod på hur man skulle få de större exemplaren. Provade med maskar men fick inte ett napp och satte du på 3 maggots så sjönk det för sakta så löjorna drog i grejerna så det var bara till att fortsätta med mina röda pinkies. Efter 4 timmar hade jag fått ihop 93 mört/björkna/abborre och gärsar tyckte ändå att jag dragit mycket mera fiskar än mina närmsta motståndare så jag hade förhoppning om att vara på den övre halvan av resultatlistan på sektionen. Thomas Larsson vann B sektionen på 4160gr via en blandning av rullspöfiske och feeder samt flötmete med 5 meters spö. Chefen knep 2.a platsen med 3500gr sedan blev det tätare i listan men jag blev 3.a på 2980gr och 4.a Jamie Cooley 2880gr.
A sektionen med "alla" proffs vanns utav Kent Adell 5560gr 2.a där blev Jesper Dyberg 5240gr 3.a Shaun Keavney 3620gr och 4.a Tommy Strengelsrud 3580gr.
Nere på C så vann Nils Lovén från sin kantplats med dagens högsta vikt 7860gr 2.a Esa Haarala 6900gr och 3.a Tom Östlund 5560gr 4.a Johan Mattsson 5420gr. Efter den tuffa dagen så var det bara hem och förbereda sig för löjfisket inför Söndagen.

Förväntansfulla fiskare

Så här slutade lottningen den första dagen

Jesper och Thomas höll i tävlingen