måndag 17 oktober 2022

Dt.4 och avslutning av trollingtouren

Söndagen vigdes åt trollingfiske på Norasjön när vi skulle avgöra vem som skulle vinna årets tour samt att det var ett klubbmästerskap för Noragyttorps fiskeklubb. Mötte upp Knoppen vid 05.45 sedan åkte vi vidare till Nora och tankade först båten där innan vi sedan sjösatte den i ån istället för sjön då vi tänkte att det nog var trångt och bökigt där nere, speciellt med parkeringar när 18-20 bilar med trailers skulle samsas om platser nere vid tågstationen. Det gick smidigt att glida ut ur ån eftersom Team Andersson åkte före oss och körde på alla stockar och grenar som flöt efter att bävrarna varit igång under natten 😆 Vi blev totalt 18 båtar på deltävlingen och 9 som tävlade om klubbmästartiteln så efter att Peo gått genom lite regler där vi sänkte minimåttet från 50 till 48cm på gäddor och gös så kunde vi tuffa ut och börja fiska. Vi drog runt ön och började lägga i våra beten efter land på baksidan av ön och där var det tjockt av förmodligen abborre som jagade högt ovanför botten men vi fick inga hugg. Vi hade inte ens hugg den första halvtimmen så jag var tvungen att kolla med brorsan hur det gick men de var inte bättre än oss så vi letade vidare åt varsitt håll. Det var först när vi åkte upp på grundare vatten över 4m som jag fick första hugget men den släppte direkt sedan högg det på mitt andra ytspö men den abborren var bara 25cm men det bevisade att det fanns fisk i området. Vi vänder om och jag får en gös på 30cm på ett ytspö samt en godkänd abborre på 34cm tror vi bommade en fisk också eftersom linan inte ville släppa från en av utlösarna när det högg. Nästa vända som blev ett extra stort varv eftersom det kom en massa båtar till i området resulterade i ingenting förutom att mitt djupriggsspö löste ut och jag trodde jag satt fast i en bråte ? Det gjorde jag inte för det började slita tillbaka som bara den i spöt och fisken ville dra iväg bakåt men slirbromsen var för hårt ställd så wobblern lossade från fisken 😥 Vilket nybörjar fel från min sida jag skyller på allt metande som jag börjat med...  Vi vänder upp båten igen och jag får näst intill dubbel hugg på abborrar men bara en är godkänd och hela 39cm sedan får vi inte fler hugg på det området så vi tar upp allt och sätter fart ner till andra änden av sjön. Skickar ner djupriggen och det hugger en förliten abborre direkt så vi byter ett par wobbler och satsar allt på abborre nu. Det första som hugger är en gädda på 55cm och en kort stund senare en ny gädda på 62cm precis på samma wobbler sedan vänder vi upp igen och en 3e gädda hugger men den är för kort. Knoppen lyckas i alla fall lura en liten abborre på riggen sedan kör vi tomt i 45 minuter så vi funderar på att packa ihop igen men då får Knoppen en abborre på 38cm så vi blir kvar några minuter till. Åker sedan över mot starten där det också bara är 4m djupt och då får jag en gös på 52cm sedan händer inget mera så vi hamnar tillslut ute på ett grund mitt i sjön tillsammans med brorsan och där lyckas jag få en 48cm gös på riggen men inget mera. Regnet ökar nu mer och mer likaså vinden och himlen är alldeles mörkblå så nu väntar det bara skitväder den sista halvtimmen av tävlingen så vi lägger oss i medvind och trollar oss norr ut. Jag får 2 gösar till på riggen men ingen av dem är i närheten av att vara godkända så vi packar ihop klockan 15 och beger oss mot strandstugan för prisutdelning. Det är rätt blandade resultat några har haft det svårt och fiskat riktigt dåligt medans några lyckats lura lite fisk och vi tillhörde de sistnämnda. Vi vinner klubbmästerskapet men blir "bara" 2.a i serietävlingen efter Mates som har 1 fisk mera så det blir 3.e gången på raken som vi tappar en väldigt betydelsefull fisk. Den trenden måste vi bryta tills nästa säsong eller varför inte redan nu till DM om 2 veckor  😉 Inbjudan DM

Den totala serien vinner Leif och Kalle (Alltid Sen) ganska så komfortabelt före Double Trouble som fick chansen men som inte lyckades på Norasjön.

Vi måste passa på att tacka SPORTING Örebro som skänkte oss en massa bra priser till serien utan dem så skulle inte prisbordet bli så digert TACK    

Dagens resultat 

Klubbmästerskapet 2022

Deltävling 4 Norasjön

Nora Trollingtour 2022 

Strandpromenaden i Nora


Första fisken ack så skön


En fin abborre på 39cm 


62cm gädda inte så tokigt


Knoppen med en abborre 38cm 720gr som han skulle anmäla till någon klubbtävling


Sista godkända fisken och den viktigaste av dem