tisdag 11 oktober 2022

Höstträffen dag 2 av 2

Höstträffen internationellt mete hela helgen nere i Svartån Örebro

Söndag

Tog lite extra sovmorgon så jag var nere vid ån en halvtimme innan lottningen för det kändes som att man hade bra koll på grejerna efter gårdagens fiske och packningen rejält decimerad på prylar som inte behövdes för löjfiske men visst hade jag några längre spön med mig. Mäsk hade jag nog över 2kg färdigt sedan gårdagen så jag kunde lugnt njuta av ett par koppar kaffe och äta pepparkakor som Dyberg bjöd på medans vi väntade in att lottningen skulle dra igång. Vi blev 27 deltagare så det skulle bli 3 sektioner även idag men om 9 personer och så delades det ut 3 priser per sektion, peggarna 1-4 samt 32-35 plockades bort då vi gissade att fisket skulle bli jämnare på berörda sektioner nu när vi var färre deltagare. När det nu gällde löjfiske som vi antog att det skulle bli så ville man helst slippa proffs som Niklas och Tommy Strengelsrud, Patrik Zetterqvist och Johan Mattsson på sin sektion 😄 Jag drog pegg 18 mitt på B igen 😣 att det skall vara så jäkla svårt att hamna utåt någon kant någon gång ..... På B sektionen fick man kämpa mot snabbfiskare som Palle, Chefen , Milojko och Niklas  Strengelsrud denna dag. Jag hamnade på platsen som Chefen satt på igår och blev 2.a men då fiskade vi inte löja och jag var rätt säker på att det inte skulle räcka till med att fiska enbart mört med de låga vikterna som vi fick under lördagen eftersom ån kokade av löjor. Tacklade upp en 5m med 5gr och 6m med 8gr tackel och så 5 löjspön i olika längder och blandade sedan 2kg löjmäsk som jag blötte till en gröt sedan var jag redo för fiske fast att det var 1 timme kvar till start. Mäskade 10 stora bollar fulla med maggots ute på 6m sedan tänkte jag inte mäska något mera under tävlingen, började sedan fiska löjor med ett 2,5m spö men storleken på löjorna var ynkliga så jag skiftade till 3,5m och 1m djupt då blev de genast bättre men reven var lite lång så fiskarna hamnade nedanför handtaget. Jag justerade tacklet genom att göra en ny ögla på reven i toppen men missade tydligen att fästa reven i stonfo öglan på spöt för när jag snärtade ut tacklet så flög hela reven iväg ut i mitten av ån och försvann 😫 Letade på ett nytt 2gr tackel och började fiska igen men nu låg jag en hel del efter de andra som också satt och fiskade löjor för glatta livet. Efter 55 min så hörde jag att chefen och Palle började fiska efter mört på botten och att det nappade för dem så jag slutade också med löjfisket när första timmen var över. Räkneverken talade om att jag hade straxt över 200 löjor samt 1 mört i mitt keepnet och nu tänkte jag också prova i fall att det gick fiska efter botten. Började fiska med 6m och tacklet kom igenom löjstimmen utan problem så snart sjönk flötet och en mört satt på kroken och så höll det på en stund så snart hade jag fått ihop 25 mört och björknor. De andra hade redan tagit fram sina löjspön igen men det var ingen vidare frekvens på det fisket längre så jag fortsatte att fiska med 6m men nu började det bli en och annan löja på kroken även efter botten så det var inte lika effektivt som innan. 3 timmen var det lite blåsigare och svårare att komma igenom stimmen men bottenfiskarna kom upp en efter en och jag fick även en 3 hektos braxen från ingenstans så jag hade runt 235 löjor och 75 större fisk innan vi gick in i den sista timmen. Jag hade planerat att fiska löja då men när jag provade så tyckte jag åter att de var för små och nappade dåligt så snart satt jag där med 6.an i handen igen och trugade upp mört för mört men de nappade mer sällan nu. Fick ett par tafsbrott av nått skit på botten men lyckades att dra ihop totalt 256 löjor och 104 bottenfiskar innan tiden var slut och det kändes inte lika bra som under gårdagen för då såg jag att jag drog fler än mina konkurrenter. Gissade att jag hade runt 6kg och målsättningen var ju sedan igår att få över 10kg under söndagen det skulle inte varit ett problem OM man fiskade löja hela tiden men nu gjorde jag inte som jag tänkte IGEN 😁 Jag gick upp till sektion A för att se när det skulle avgöras av vem som skulle bli löjkung där uppe och det blev Johan Mattsson med över 18kg och Zetterqvist som 2.a med 15kg 3.a Stig Borlinger 13,6kg

Nere på B så var det bara Branell som fiskat löja i 4 timmar för vi andra varierade lite mellan löja och mört så det blev oerhört jämnt på sektionen Palle vägde in 9,7kg  Chefen 9,2kg  Milojko 9,7kg Jag 8,9kg Branell 9,1kg men det blev Niklas Strengelsrud som vann sektionen på 10,1kg.

Nere på C så vann Jesper Dyberg på nedre kantplatsen 16,4kg mört före Shaun 13kg sedan Thomas 11,1kg och Kurt-Arne 11kg.
När vi sedan räknade ut en totalvinnare över helgen så var det Johan Mattsson som fick flest kilon 23,7kg alltså inte platssiffra för då hade Jesper Dyberg vunnit men nu blev han 2.a på 21,6kg och på bronsplats kom Esa Haarala 19,2kg.