torsdag 17 november 2022

Flugfiske

I lördags så satt man utomhus i t-shirt och lapade i sig av solens värmande strålar utan en tanke på att vintern var antågande, men så inom ett par dagar visade varenda väder app fallande temperaturer och nu faller snön ute. Blev helt plötsligt bråttom att boka upp en semesterdag för flugfiske då jag till största mån undviker att fiska på helgerna för då är det ett jäkla oväsen och trängsel runt ädelfisksjöarna. Fick höra att man sålde 350 fiskekort föregående helg så då kan ni själva tänka er hur mycket trängsel det kan vara men flugfiskesjöarna har det säkerligen mindre tryck. Sagt och gjort så for jag iväg mot Villingsberg vid 7-tiden för att vara framme i tid då jag ville stå på en speciell plats vid Svartjärn där det är djupare och jag tror att regnbågen trivs just djupare för det var den arten som jag ville fånga till julbordet. Inte en själ fanns vid tjärnen när jag anlände så jag kunde lugnt klä på mig varma goa kläder och ta mig en kopp kaffe innan fisket. Det blåste på rätt bra från sidan så jag fick hela tiden flugan och linan tätt inpå mig när jag svingade spöt och jag insåg rätt snart att det inte skulle funka så jag fick byta plats till den södra änden men där blåste det så mycket så att jag inte fick ut någon lina 😖 Blev en 3.e plats och där var det mera stiltje men efter 1,5 timmes fiske utan ett hugg och då jag bara sett ett 10 talet vak i sjön så bestämde jag mig för att åka bort till Trehörningen istället. Stressigt när man skall fiska upp regnbåge på beställning och dagarna är korta, behövde minst 4 fiskar för att få det att gå ihop till alla som vill ha rökt fisk till julen. Var även själv vid den sjön så jag han med att prova ett par platser som aldrig gett någon fisk tidigare och inte nu heller för den delen 😆 På favoritplatsen blåste det rätt bra men jag hade åtminstone medvind men det var lika fisktomt här, provade att byta lina från intermediate till en mer snabbsjunkande för att prova djupare. Det hoppade en fisk bakom ryggen på mig så jag tog snabbt in flugan som jag nyss kastat ut framåt för att försöka pricka den vakande fisken, men jag han inte få in all lina för en fisk fattade tycke för min speedfiskade zonker. Det var en stark öring som såg rätt stor ut för andra år som jag fiskat här så har just öringarna legat på runt 5-7 hekto men denna var bra mycket större. Fick tillslut in den i håven och kunde beskåda en rätt så välmående och prickig krabat som tyngde vågen till 1080gr en helt perfekt storlek för min rök 😊 Fiskade sedan vidare en halvtimme utan ett hugg och utan några vak så jag kände att jag nog hade större chans till fisk om jag åkte tillbaka till Svarttjärn de sista timmarna av dagen. Parkerade bilen vid vindskyddet och jag var fortfarande själv vid vattnet så jag provade ett antal platser utan ett liv och det vakade inte heller något så det kändes som att det inte alls finns någon fisk kvar i sjön. Satte mig inne i vindskyddet och tryckte i mig en termos fylld med ravioli som jag värmde på hemma under morgonen och så ett par koppar kaffe. Solen började sakta att titta fram och det började regna lite smått och då vaknade fisken till liv igen för nu var det små vak lite här och där i sjön, garanterat öringar för de brukar vara lite försiktigare jämfört med regnbågarna som rent ut av sörplar i ytan. Fortfarande tvärdött och inte ens en följare efter mina flugor som jag provat i grått svart samt olivfärgat så jag knöt på en orange som de i alla fall kommer att se i vattnet 😁 Det högg i första kastet helt sjukt för där hade jag stått och kastat ganska så länge utan ett tillstymmelse till hugg, drillar en argsint öring igen som jag efter lite trixande tillslut får in till håven. Lite krångligt med 12 fots tafsar för jag vill inte få in knuten bland öglorna i fall att fisken rusar så man får sträcka rejält på armen och spöt för att få in fiskarna i håven 😊Denna öring ser faktiskt ut att vara än större än den första och mycket riktigt så väger den hela 1385gr kanske den största öring jag fått på fluga ? Lägger ingen vikt i put n take rekord men tror det ändå kan vara ett nytt pb. Fortsätter såklart fiska med min orangea förtyngda fluga i hopp om att den är den rätta men nästa fiskkontakt nafsar bara i flugan och än senare så tappar jag en stor öring som inte ville in i håven. Snön faller mer och mer och solen sjunker fort i horisonten jag fryser om händerna sedan länge men jag ger mig inte i första taget. Jag behöver minst 1 fisk till och jag kommer absolut inte lösa ett nytt kort för att få 4 fisk med hem för tiden är nu knapp och det är endast ljust en halvtimme till. Byter fluga till en grå igen och friserar den med saxen så att den inte blir så långhårig, känner ett nafs i linan men den fastnar inte sedan hugger den igen drillar en stund och så lossnar den 😩 Kastar ut igen och det hugger framför fötterna på mig fisken rullar i ytan och jag tycker mig se en fet öring sedan bär det iväg utåt så linan nästan tar slut på spolen. Får in meter för meter men den tömmer spolen igen och så håller vi på en stund tills jag bara har tafsen ute och drillar då ser jag att det är regnbåge en ganska så fin över 1,5kg. Bågen tröttnar inte i första taget men när jag får in den grunt så kan den inte simma längre så jag kan håva fisken som är mycket större än vad jag tänkte mig. Ett fläskberg som säkerligen har längre midjemått än vad fisken är lång men annars så är den i fin kondition inte skabbig som vissa avelsfiskar kan vara, vikten blir 3040gr och även det är nytt pb. på regnbåge både med eller utan fluga. Regnbågen är så pass stor att röka hel så den kommer jag att filea och röka sidorna på med lite kryddblandning till jul så jag lyckades med mitt mission att få fisk till alla de som skulle ha. Nu kan jag packa ner flugfiskegrejerna igen och sedan får vi se om det blir något mera fiske i öppet vatten detta år eller om det blir på isen nästa gång. 😊

Här har det fångats många regnbågar



Lugnt och skönt när man är helt själv vid sjöarna



Äntligen fisk 😊 Öring 1060gr





Dagens 2.a fisk även det Öring 1385gr 





3.e fisken aningen överviktig Regnbåge 3040gr 😆



Full pott som nu hamnar i frysen för att sedan förädlas till julen