söndag 28 februari 2021

Nytt försök på gösarna

Åkte till Norasjön på lördagsmorgonen i hopp om att lura lite fler gösar att hugga på mina balanspirkar och jag var förste man ute på isen när solen steg upp över trädtopparna i öst. Var lite orolig att isen skulle vara dålig och jag som skulle fiska själv en stund innan det kom ut fler på isen, men isen höll hela 25cm när jag provborrade så det var lugnt. Det var ju även minusgrader i luften så isen var fortfarande stenhård så jag knatade ut till grundet mitt i sjön och borrade upp ett antal hål och började fiska. Det dök upp fiskar redan i första och andra hålet men fick ingen reaktion på balansen så jag provade trekrok och inte ville de ha det heller. Var fisk i vart annat hål jag borrade ute på grundkanten från 8-11m men fick inget hugg alls. Efter en halvtimmes fiskande så dök det upp 3 Örebroare som skulle ismeta ute på grundet men det gav inte mer än en gädda under hela dagen. Själv borrade jag mig neråt Hammarby med klent resultat visst hittade jag några gösar men de var förmodligen väldigt små för de fastnade inte på krokarna när de högg, missade 5-6 st innan jag fick dagens enda gös och den var ganska så blygsam i storlek. Tror inte gösen gillar den tunna blanka isen och så solskenet på det för jag såg inte ett enda pelagiskt fiskeko och de gängen som ismetade på sjön fick alla bara gäddor. Hörde sedan på söndagen att Norasjöns is snabbt blivit dålig i värmen som rådde så nu är det tveksamt att gå ut där om det inte nu blir minusgrader igen så att den biter ihop. Den är väldigt fläckig med svarta partier av pip is där skall man inte sätta sina fötter även om det är 20cm tjockt så var försiktiga.