fredag 19 februari 2021

Pimpelfiske på Vänern

Söndag 14.e

Brorsan och jag var iväg till Karlstad och Kattfjorden för att prova på Vänerfisket efter abborre, givetvis tog vi med oss våra pulkor ekolod och en himla massa olika pimpelspön för man vet aldrig riktigt vad man får för fiske. Vi fick heta tips på morgonen och kvällen innan så vi visste i princip vart vi skulle börja söka fisken. Dåliga kartläsare som vi är så hamnade vi på fel sida av en ö efter 3 km vandring men det var väldigt borrat där så fisk måste någon fått men vi hade stendött på ekolodena så vi förflyttade oss genast. Vilsna som vi var så slog vi in koordinaterna vi fått på våra gpser och hamnade då inne på 5 m djup fast "tipsaren" sa 15 m och isen gick plötsligt från 25 ner till bara 8 cm och började eka konstigt när jag borrade första hålet. Skulle sedan borra fast isborren på snöfläcken bredvid och upptäckte att det bara var 2 varv med borren sedan var jag igenom 😱 Fanns givetvis ingen fisk så grunt så jag spanade efter borrhål som skulle finnas och jag såg ett 10 talet längre ut bakom mig så jag vandrade utåt då jag åkte igenom isen med högerfoten på en annan snöfläck. Efter det så gick vi runt alla snöfläckar vi såg för på blankisen var tjockleken minst 15cm så där var ingen fara. Fiskade lite ute på 15 m och såg lite fisk på lodet men de högg inte alls så vi började vandra tillbaka inåt där det satt ett gäng fiskare som alla vevade friskt med armarna. På kartplottern hittade jag en egen 13  m topp som jag började fiska på och så fort pirken kom ner så dök det upp fiskar längs botten och det första jag fick var en abborre på 5 hg sedan högg det friskt på pirken men jag fick inte fast någon och det visade sig att kedjan gått av så jag hade ingen krok. När jag fått på ny kedja och krok så var det dött i hålet så det blev till att borra upp några nya runt toppen och jag fick fisk med jämna mellanrum men de var lite mindre 100 - 250 gr och det fisket varade kanske i 30 min. Fisket blev trögare så vi började fiska med tafs och då gick det plocka lite abborre här och där men sedan framåt 12.00 så dog fisket nästan ut helt. Gubbarna som suttit och vevat fisk började nu bli nöjda så de åkte hem en efter en med fulla kassar av matabborrar, hade nappat bra fram till 10 sa de och vid den tiden så var ju vi längre ut och virrade omkring. Vi var ändå kvar fram till 14 och fiskade och plockade lite hektosfiskar på våra tafsar för mamma ville ha fisk till katten och givetvis att äta själva. Vi fick tillslut ihop 10,5 kg med oss hem inte så mycket kanske då vi fått rapporter på 15-25 kg och stor fin fisk men man skall komma rätt och först på vissa punkter, där vi var hade de suttit och fiskat både fredag och lördag fick vi veta lite senare så stimmet var nog skingrat.

Torsdag 18.e

Tog en kompdag från jobbet och drog iväg till Kattfjorden själv men det är väl alltid någon annan ute också så man är ju inte "helt själv" tänkte jag ur säkerhetssynpunkt. Gäller att passa på att fiske nu när det verkar bli väldigt varmt kommande vecka så isen kommer nog försvinna på i alla fall Kattfjorden. Vädret var väl inte det roligaste då jag mötte snön redan i Karlskoga sedan snöade det ända till Karlstad och sedan vräkte det ner ytterligare i 2 timmar ute på sjön. Lägg sedan till en väldigt kall och ihållande vind så förstår ni nog att det blev väldigt kallt att sitta där ute så jag frös ganska så snart om händerna. Det var 5 gubbar före mig ute på isen men ingen satt ute på min 13 m topp så jag började fiska där ute till att börja med i fall det kommit dit någon ny norsabborre. Kom genast fram fisk på ekolodsskärmen när jag fick ner pirken och jag fick snabbt några 2 hektos abborrar sedan en på 4 hekto 😀 Borrade ett 20 talet hål runt grundtoppen och fick ihop kanske 3 kg matfiskar men jag blev tvungen att använda tafsen för de verkade riktigt kinkiga idag och de var bara 1 eller 2 per hål. Bestämde mig sedan för att flytta mig någon kilometer norr över för att hitta nya grund och kanter så sagt och gjort så sprang jag iväg med pulkan på släp för att få upp lite värme. Framme på andra sidan så började jag ute på 14 m och borrade mig upp grundare och jag hittade abborre direkt men de var petiga och små mest 50 gr abborrar så det blev till att borra med 50 m luckor tills det kom bättre fisk. Fick ett par 2 hektos på ett ställe men tomt runt omkring. Såg 2 gubbar med spark längre bort som vevade friskt så jag gick dit men det var nästan bara smått där 50-100 gr men jag fiskade där en stund sedan lämnade jag dem och letade vidare helt utan att hitta nappvillig fisk.  Jag såg både smått och stort efter botten och även pelagiskt men de ville inte alls hugga på vad jag erbjöd dem så jag fick snällt gå tillbaka till gubbarna och fiska där sista timmen. Fick lite matfisk upp till 2 hekto i ett hål tillslut men annars var det mest smått som jag släppte åter i hålen och jag fiskade faktiskt enda till klockan var över 15, lika bra att hålla ut nu när det kanske är sista fisketuren på Vänern och man tagit ledigt från jobbet 😁 Jag var sist att lämna isen denna dag och det blev straxt över 6 kg abborre med hem till mor och far. Isen var bra idag och höll minst 25cm överlag så det är ingen fara nu men vi får väl se hur den är tills nästa helg och om det kan bli någon mera tur dit vi får se. Lägger ut ett par bilder på på min fiskepulka som jag skapat för både ismete och pimpel där man sitter skönt och har prylarna torrt, funderar på om jag skall bygga mig ett lock att lägga över när det snöar eller regnar det blir kanske nästa projekt.  Obs! Ekolodet är snurrbart om någon undrar varför det sitter åt fel håll på bilderna, använder kartplottern när jag vandrar ut på sjön på morgonen sedan vänder jag på skärmen vid fisket 👍

Färdigpackat för en dag på sjön

Kontakt med fisken direkt pirken kommer ner

En abborre på 2 hekto

Blev lite matfiskar till slut största på 4 hg

Med tillräckligt långt rep så är det lätt att dra

Prototyp 2.0

Fångstbaljan rymmer nog minst 8-9 kg om det
 skulle vilja sig nappa bra. Alla prylar förpackade
 i plastaskar så det håller sig torrt.