måndag 22 februari 2021

Gösfiske på Norasjön

I lördags så blev det fiske ute på Norasjön tillsammans med brorsan och Mikael Heino och det var framförallt ismete som stod på schemat. Brorsan släpade med sig skoter och kälke till Nora då det blir en hel del packning med bekvämligheter som skall fraktas ut på isen. De var på plats vid Trängbo mycket tidigare än mig så de han åka ut på isen och lämna av prylarna innan brorsan kom tillbaka och hämtade upp mig med skotern. Vi var först ute på sjön så vi valde att fiska på en djupkant utanför en känd risvase i den norra delen av sjön för vi hade hört att det fångats många gösar där helgen innan. Jag startade upp min kartplotter och visade de andra vart vi skulle placera ut våra spön längs en kant på 9 ut till 14 m sedan började brorsan borra upp 20 hål med motorborren och lika många spön apterades med levande mörtar. Ismete är inget jag brukar ägna tid åt så jag sa till dem att om jag får fisk på mina spön så kommer det förmodligen bli nytt Pb för jag har inte fått varken gös eller gädda över 1 kg på den typen av utrustning. När alla spön satt ute så gick vi tillbaka in till risvasen och borrade ett antal hål runt den så att vi kunde pimpla abborre under tiden vi väntade på göshugg. Tråkigt nog så skulle det komma in ett riktigt lågtryck just denna dag så vi fick en hel del regn över oss och den vita snön övergick mer o mer till en grå sörja så det blev ganska så blött. Abborren var svårflörtad runt vasen och jag är inte den som bara vill sitta och vänta på att det skall hugga på ismetet så jag tog min pulka och gick iväg några 100 m för att försöka pimpla efter gösen. Jag borrade mig längs kanten på 10-12 m men det var inte mycket till liv på ekolodsskärmen till att börja med, var några enstaka småfiskar som kikade på min balans innan de snabbt simmade iväg. Plötsligt hörde jag ett pinglande och det var Heino som fått hugg på ismete men det var ingen gös utan en liten gädda som fick gå åter sedan pinglade det igen och brorsan fick en lite gäddsnipa han med. Själv fortsatte jag borra mig bortåt och hittade på en större fisk som simmade längs botten men jag fiskade nog 3 m ovanför den men fisken steg sakta uppåt klart intresserad av pirken. När sedan ekot av min pirk och fiskens mötte samman kände jag ett knyck i spöt och jag krokade på något lite större som snällt följde med upp till pimpelhålet. Upp i dagsljuset kom ett göshuvud som jag fick tag på och lyfte sedan upp en gös på 50 cm, riktigt kul för det är största fisken denna vinter som jag fått med mitt ekolodsfiske 😊. Efter ett 10-talet hål till så lurade jag även upp gös nr.2 som var lite mindre (40cm) men den var mer svårflörtad och var framme ett antal gånger och kollade på pirken innan den högg. Gick sedan tillbaka till de andra som nu tänt en varm brasa och kokade korv och kaffe på elden medans de lyssnade på skidskyttestafetten och det var dags för mig med att få i mig något varmt för det var ganska så blött och kyligt. Det var ingen större napprusch på ismetet men vi fick några hugg där det var abborre eller gös som bara stod sög på mörtarna så de gillade nog inte lågtrycket de heller 😏 Det var fler som ismetade ute på sjön och de fick också flera smågäddor de med men ingen gös där heller och när klockan närmade sig 14.00 så valde jag att packa ihop och dra mig hemåt för att kolla och spela på hästar. När jag var hemma i Örebro fick jag ett mess om att Heino lyckats lura upp en 55 cm gös på ismetet men den var den enda som huggit de sista timmarna de var på isen så det var trögt denna dag. För övrigt så gick V75 spelet lika bra som mitt ismete gjorde denna dag så det blir nya tag till helgen gällande både fiske och hästar.