tisdag 2 februari 2021

Pimpelfiske hela helgen

Var ute på isen både lördag och söndag i det något kylslagna vädret med temperaturer runt -13 båda dagarna, men solen steg snart upp och värmde gott så det var inte alls kallt att sitta där ute på sjön. Eftersom det inte är några tävlingar denna vinter så får man hitta på annat så som att försöka pimpla efter större abborrar och även försöka att få både gös och gädda vilket jag normalt inte håller på med vintertid. Så i veckan letade jag på min gamla ismetesläde som knappt varit i bruk någon gång sedan monterade jag på batteri och ekolod på denna, köpte spön och stora balanspirkar sedan var jag redo för fiske. Så på Lördagen drog jag iväg till en närliggande sjö som hyser gott om gös och det skall även finnas gott om större abborre men de har jag ej varit i kontakt med varken vinter eller sommartid. När jag kom fram till sjön så satt det redan 4 personer ute på isen precis där jag tänkte försöka fiska efter gös, isen var nu belamrad med ett 40-tal ismetespön och angeldon så jag fick dra mig lite åt sidan för att hitta någon plats. Kollade lite snabbt på min kartplotter för att finna en fin kant där jag brukar vertikala sommartid sedan riggade jag upp ekolodet och givaren, isen var rätt så tjock att borra i med min 200 borr så mina spagettiarmar fick snabbt mjölksyra. Fiskade i 5 minuter men såg inget liv i mitt första hål så jag borrade mig vidare utåt på djupet men det verkade stendött längs hela kanten, såg en av killarna löpa till ett av ismetespöna som löst ut och han drillade upp en gädda på dryga 5 kg. Själv kände eller såg jag inte ett dugg på de 10 första hålen så jag packade ihop och gick långt ut i sjön på ett av de säkraste ställena för gös (Sommartid). Inte heller där hände ett dugg så jag fick byta område en 3.e gång och såg möjligtvis ett par abborryngel längs botten men de ville såklart inte hugga på en 9cm balanspirk. Så efter mer än 3 timmar så började man misströsta men vädret var så underbart soligt och vindstilla och helt själv mitt ute på sjön så det var inte svårt att stå ut. Fiskade mig sedan hemåt förbi en sluttning där man brukar jigga och i ett av hålen stod det en fisk 1 meter ovanför botten så jag släppte ner en 45mm vertikalpirk med 10.ans krok. Hände ingenting fören jag började rycka med pirken då drog fisken som ett skott vilken jädra fegis tänkte jag men så efter någon minut så dök det upp en ny fisk som tog fart upp mot pirken men den ville bara titta för sedan dök den ner igen och försvann. Det var väl ungefär allt som hände den dagen för sedan plockade jag ihop vid 14-tiden och åkte hem.  

Söndagen vigdes mer åt traditionell pimpel efter abborre uppe i trakterna av Loka tillsammans med min bror och det började ganska så bra med ett par abborrar över 2 hekto i 4.e hålet men sedan var det dött runt omkring. Flyttade oss längre bort i sjön och fiskade utanför en bäck som rinner ner i sjön och där nappade det lite 20-25 grammare och alla var precis i den storleken så vi tröttnade snart och flyttade oss utåt på djupet. Hade även idag med pulkan och ekolodet så vi började använda dem ute på 6-8 m och det var kul att se hur abborrarna dök upp så fort vi stoppade ner pirkarna i hålen. Fisken simmade direkt upp från botten och möte våra vertikalpirkar som var påväg ner mot botten sedan hände ingenting förän vi bytte till tafspirk då nappade det ganska bra men de var små även här ute. Vi satt och fiskade där ute merparten av dagen och jag fick ett par till abborrar runt 2 hekto men det var som sagt mest smått till katten denna dag. Vi fiskade till 14 även idag innan vi var tvungna att bryta för andra sysslor men vi var ändå nöjda med premiärfisket, isen här uppe var hela 25cm och helt snö fri så den växte så det knakade under hela dagen så nästa helg lär den nog vara rejält tjock för det ser kallt ut framöver. Nu blir det mer fix och trix i veckan för det var lite krångligt med allt som man behövde släpa omkring, givare och släden som frös och stela kablar som var otympliga att ha löst. Jag har beställt en ny isgivare som man bara släpper ner i hålet för att slippa stativ och en ny högre pulka som klarar av snö är påväg från Finland så vi får se om vi kan komma ut till helgen igen då blir det nog ett nytt försök på gös.