måndag 8 februari 2021

Nya försök på isen

Lördagen vigdes åt att försöka lura någon gös eller abborre ute på sjön Möckeln mellan Karlskoga-Degerfors tillsammans med min bror som också ville fiska. Vi möttes upp vid biltema vid 9-tiden på morgonen för att sedan försöka hitta någon väg och parkering i närheten av sjön och efter lite letande så kunde vi parkera bara ett stenkast från vattnet. Det var en kall morgon med -15 grader men solen sken så det skulle snart bli varmare om inte så blev vi det efter en kortare promenad ut till fiskeplatsen som låg ganska nära mitten av sjön. Här brukar jag få abborre sommartid men också en del gösar som brukar trycka längs undervattensuddarna som går från 7 ner till 12 meter. Vi borrade och letade fisk på 8-10m till att börja med men det var rätt så dött förutom några snorgärsar som högg på tafs. Ganska fascinerande att man kan se en 5 gr snorgärs på ekolodet när den följer betet från botten och går upp och hugger. Vi fick flytta oss från den ena grynnan till den andra men det var inte något bättre där men brorsan fick i alla fall en abborre till slut. Vi provade att fiska längre ut på 12 m men där var det stendött så då försökte vi grundare inne på 5-6 m då dök det upp ett och annat eko på våra skärmar så vi fick båda en varsin abborre men de var inte så stora utan helt vanliga 80 grammare från sjön. När sedan brorsans batteri gav upp så borrade vi oss vidare inåt mot land då fick han 3 abborrar i ett hål men sedan var det dött resten av dagen så vi gav upp vid 13.30. Att åka till Möckeln var en chansning och att försöka lura en gös verkar svårare än jag trott för de sticker så fort man rycker med pirken men de kanske inte är på hugget nu i kylan vad vet jag. Fick ändå testa lådan/kälken som jag experimenterat med och byggt en sits till för att slippa ha en pimpelkont att släpa på och det fungerar bra att sitta på och ha ekolodet mellan benen, värre är att det fryser fast så mycket med slask under kälken så att den nästan är omöjlig att dra så den kommer jag att kassera. Väntar fortfarande på en riktig pulka som jag beställt från Finland men den tar tid på sig men hoppas att jag fått den tills nästa helg så jag kan komma ut igen. Nya fiskeförsök till helgen alltså :)