måndag 1 mars 2021

Ett försök på större abborre

06.30 på Söndagen så tog jag bilen från Örebro och åkte upp mot de norra länsdelarna för att besöka en av länets djupaste sjöar och där har jag aldrig satt min fot varken sommar eller vinter. Vet att många tappra själar är där år efter år för att försöka överlista de stora abborrarna som simmar i dess djup, några kanske lyckas men för det mesta så går man nog bet om man inte kan vattnet. Mötte upp min bror vid vägkorset in mot sjön sedan tog vi följe på den tjälskadade grusvägen fram till sjön och där var det redan fullt av folk och bilar men det var inte oväntat för vädret skulle ju bli fantastiskt fint denna dag. Vi tog våra pulkor och gick rakt ut till ett jättelikt grundområde där vi fått tips om att det nappat bra  med abborre dagarna innan så vi var riktigt förhoppningsfulla. När vi kom ut dit så var det säkert 100 borrhål gjorda dagen innan och småabborrar kastade på isen av någon som inte ville ha dem med sig hem, visst man matar ett antal korpar men det är inte vackert när det ligger fisk slängt överallt. Vi skulle leta upp ett par specifika borrhål ute på isen där fisken skulle finnas men det var lögn i he... att hitta just dem bland alla de andra hål så vi började leta fisk själva och visst dök det upp ekon på våra skärmar men det visade sig vara en massa nyfikna 25 grams abborrar och det ville vi inte ha idag. Vi gav till sist upp och messade om koordinaterna till rätt ställe och med dom i våra gpser var det ingen match att hitta rätt fläck som låg 200m ifrån vart vi var för tillfället. Borrade upp 6 gamla borrhål och började fiska på ett djup av 16m och det dröjde inte många sekunder innan det kom fram fisk ekon på skärmen först 1 sedan 2 sedan 3 osv. men det högg inte på min vertikalpirk och trekrok så jag bytte fort till en tafspirk och agnade med 2 maggots. Ett par försiktiga lyft sedan kunde jag kroka den ena efter den andra abborren och skärmen fylldes med ivriga fiskar som simmade kors och tvärs långt där nere i djupet. Det var fina abborrar som högg och mitt i allt så ringde morsan som undrade hur isen var och om det nappade för oss, hon fick lyssna i luren när jag drog den ena efter den andra abborren så det tog inte lång stund innan jag hörde att de kommer dit snart. Brorsan fick också några bättre fiskar innan det dog ut i hålet och precis vid denna tidpunkt så började solen att steka så isen började mullra som värsta åskan man kan tänka sig. Jag tror abborren blev lite oroliga nu för de blev genast mycket mer svårtrugade. Vi fick gneta med tafs på varje eko som dök upp på skärmen och det var inte alla som ville nappa, fisken kom och gick verkade som att de patrullerade längs djupkanten vi satt på för ibland var det helt tomt eller plötsligt helt fullt med fisk på lodet. Tillslut så plockade jag fram mormyrskaspöt även om det var 16m djupt man har ju fiskat på Vättern på 21m så det gäller bara att försöka ha koll på all lina så den inte trasslar sig. Fick genast ett par på 3hg men sedan blev det dött igen så vi borrade lite nya hål och i ett av dem stod redan fisken och väntade så jag skickade ner en 9cm balans och den abborren tvekade inte utan den steg och drog på pirken en riktig smäll men den fastnade inte. Såg att den stod kvar där nere tillsammans med några andra vänner så det blev ner med mormyrskan till dem och efter ett par lyft så blev det stumt i linänden, härligt att drilla storabborre med tunna linor då man känner hur det fjädrar i nylonet 😄 Fick upp en grann fisk på 7-8 hekto krokad precis ute i läppen sedan någon bättre till men för bror gick det sämre nu då han bara hittade tusenbröder. Mor och far dök upp till slut men tyvärr var racet över för vi fick inget mera på den fläcken, fisk fanns det för det såg vi men de högg inte något mera så vi letade oss utåt i sjön. Efter någon timme med bara tusenbröder så fick jag några riktiga påslag på tafsen men jag missade fisken och när jag skulle kolla maggotsen så var tafsen helt borta 😠 På med ny tafs och missar en fisk till och nu stod kroken rakt ut därför fisken lossnade rätade till den och missade en 3.e som också rätade kroken sedan blev det dött igen. Bytte tafsmyskorna mot färgglada enkelkrokar men det gillade inte abborren så värst, möjligt att de är för lätta så man inte känner hugget ? Mor och far åkte hemåt igen utan någon större fiskelycka men morsan han med att dra en på 4 hekto iaf. sedan fick de min kasse med abborre så de vart nog ändå nöjda. På eftermiddagen blev det otroligt varmt i solen så jackorna åkte av och vi kokade lite korv och fick ny energi, det blev nu nästan lika mycket vatten på ovansidan som under isen men den 20 cm tjocka isen kändes ändå ganska så säker i värmen. När vi fortsatte att leta fisk så fick brorsan en 2 hektos och hade flera i hålet så jag borrade ett hål i närheten och fick också ett par men det var de enda vettiga fiskarna vi fick på resterande eftermiddag fram till 14.30 då vi packade ihop grejerna kanske för säsongen ? Blir det inte kallt nu inom de närmsta dagarna så håller inte denna isen värst länge och inte bilvägen heller för den var som chokladpudding på hemväg så det kastade bra i hjulspåren. Ta det försiktigt nu ni som fortfarande tänker er ut på isarna fiska helst tidig morgon och ge er vid middagstid när solen står som högst. När jag kom hem till Örebro vid 16 tiden igår efter fisket så var det hela 15+ på termometern det är inte så vanligt den sista februari så nu är det väl vår så bara att gilla läget 😳  

Nu är abborren här 😀

Dagens första storabborre


En första våg av matabborre

Runda trinda och välmående abborrar


Fick gneta hela dagen med tafsar för att
få dem att hugga

Brorsan fick också ta fram tafsen för att få fisk

Dagens största abborre högg på mormyrska på 16m djup 


Det gick hårt åt tafsmyrskorna idag så jag 
skall löda kraftigare krokar till nästa säsong 


Nu är det vår i luften minst +10 

Blev mycket vatten på isen framåt eftermiddagen