onsdag 17 mars 2021

Marathon pimpel efter storabborren

Det blev en semesterdag igår vigd för den fortsatta jakten på storabborren då vintern fortsätter hålla sitt grepp i de nordligare delarna av länet. Det var utlovat solsken och ett par minusgrader på förmiddagen som sedan övergick till plus på eftermiddagen och ingen vind alls att tala om så bäst att passa på när tillfället ges. Väckarklockans larm var inställd på 04.45 för att komma upp och ut på isen så tidigt som möjligt men jag var väl lite överladdad för jag vaknade redan klockan 04.00 så jag hoppade upp ur sängen fixade frukost och matsäck sedan åkte jag norr över. Anlände till sjön ganska prick 06.00 och brorsan dök upp bara 5 minuter senare så vi vandrade ut på isen samtidigt som solen började stiga över trädtopparna, en underbar fin vintermorgon som vi hoppades abborren uppskatta lika mycket. Vi började genast fiska runt borrhålet där brorsan drog upp sin abborre på 1460gr i lördags men det fanns inte ett liv där ute hur mycket vi än borrade åt alla håll. Efter 30 minuters fiske så anslöt sig även Mikael och Andreas Heino ute på isen så nu var vi fler som kunde leta fisk men allt vi hittade var 20 gr abborrar som nyfiket tittade på våra pirkar. Brorsan gick in lite närmare land och provade ett par gamla hål där vi fått fisk tidigare gånger och där fick han dagens första abborrar. Först fick han en på 2hg och sedan en på 550gr så då gick vi alla in dit med förhoppningar om att fisken skulle finnas där men icke sa nicke. Nu anslöt sig även abborrmästaren Jan Arvidsson så nu var hela skaran fulltalig men ingen av oss såg något på våra ekolod så vi skingrade oss och letade åt varsitt håll inom en kilometer. Bröderna Heino såg en större abborre på skärmen hörde jag över isen men den ville inte hugga och Arvidsson fick ett par på 2-3 hekto men annars var det dött så efter några timmar var vi alla samlade precis där vi började igen. Efter en stunds fiske där så hade bröderna Heino åter ett par abborrar framme i hålet var vid Mikael fick en straxt över 500gr men sen blev det dött igen och de packade ihop för att åka hem och börja jobba. Vi andra tre tände grillen och förtärde lamm och vitlökskorvar med bröd för nu kurrade det i magen och så fick vi klä av oss jackor och tröjor för solen värmde väldigt gott nu när solen stod som högst. Brorsan gick sedan in och satte sig vid ett av hålen där han fick ett par fiskar på morgonen medan jag och "Arvid" fortsatte där ute och efter en liten stund hörde vi brorsan tjoa där inne. Vi såg att han höll upp en bättre abborre så vi gick in till honom för att väga och fotografera fisken som vägde 1085gr . Han hade suttit och deklarerat i mobilen lagt ifrån sig sitt spöt och när han tittade till på ekolodet så var det 3 fiskar på väg upp mot pirken så när han lyfte spöt så krokade han abborren 😅 Behöver väl inte säga att det sedan var helt fisktomt där med så vi spred ut oss igen så jag gick själv utåt till morgonens fiskehål i tron att man skulle sitta själv och det var melodin men jag fick inget där ute heller. Nu hade klockan redan blivit 14 så jag hade fiskat i över 8 timmar utan ett vettigt hugg och druckit upp allt kaffe och batteriet till ekolodet var nu nere i 11.8 volt så snart var det dags att tänka på refrängen, men vädret var så toppenfint så jag ville hålla ut så länge det bara gick för det kanske är sista turen på isen. Jag började leta nya områden som höll det rätta djupet och det är inget problem om man har bra sjökort som stämmer så jag följde området runt flaket och klackade upp några gamla borrhål sedan gårdagen som någon gjort. I ett av dem så dök det upp ett kraftig och sävligt men bestämt eko som tog sikte på min pirk så jag hissade balansen när fisken var tillräckligt nära och det sjöng till i spöt. Just på det här spöt satt det flätlina så det vart stum kontakt direkt och fisken följde först snällt med men sedan tog den fart ner mot botten ett par gånger och den skakade på sitt huvud men visste ändå inte om jag hade en gäddsnipa eller storabborre på kroken. När sedan min nylon tafs kom upp ur sörjan i borrhålet och sedan nosen på en jätte abborre så var det bara att greppa huvudet på fisken och dra upp den över iskanten och skrika ut ett glädjevrål så att de andra hörde. Brorsan kom snart springande med vågen och sedan kom också "Arvid" för att beskåda mästerverket som låg och gassade i solskenet på isen. En praktfull fet abborre på 44cm och 1210gr som nu är mitt nya pimpelrekord på abborre för jag har mig veterligen bara fått en till över 1 kg och det var också här uppe i Hällefors kommun. Efter fotografering så släppte jag fisken åter så att den kan få reproducera sig till våren för hon var riktigt romstinn och en sådan fisk är säkert över 10 år gammal och inte mycket till matfisk. Fortsatte sedan söka efter fler gamla hål men de var slut så brorsan och jag borrade oss längs kanten och i ett av hålen fick brorsan ytterligare en abborre på över 500gr men den var också ensam. Sedan ringde "Arvid" som gått in till morgonens borrhål och där lyckats få en fet abborre på exakt 1100gr vilket också var hans 44.e kilos abborre i vinter bara det värt en applåd 👏👏👏  Vi fortsatte sedan att fiska fram till klockan 16 innan vi blev tvingade att ge upp för alla hade vi annat som måste hinnas med att göra innan kvällen så vi knallade i land efter 10 tim. pimplande och bestämde att vi skall försöka få till en tur igen om en vecka men då kanske på nordligare breddgrader än så här. Isen var under hela dagen minst 25cm och på morgonen var snön ovanpå stenhård så vi gick uppe på, men efter lunch var det riktigt varmt ute så den blev till blöt kramsnö och isens översta 5cm blev till tärningar men resten var fin torr kärnis. Fortfarande flera minusgrader varje natt hela veckan fram till helgen men sedan verkar det bli varmare närmare påsken så då vet jag ej om det kommer att gå ut på en någorlunda säkert sätt så vi får se när och om det blir mer jakt på de stora. Skitfiske 😀 

Vi var ute på isen redan vid 6 tiden och solen var på väg upp


Vi hoppades på abborrbonanza på morgonen men det skulle visa sig
 att vi fick vänta ända tills eftermiddagen innan de stora ville hugga.


Brorsan fick årets 2.a abborre över kilot 1185gr 


Jag fick min 1.a över kilot 1210gr 44cm nytt Pb på vinterfiske


Janne Arvidsson drog sin 44.e över kilot nu i vinter 1100gr