måndag 22 mars 2021

Sista turen på is för säsongen ?

Jag försöker att förlänga vintersäsongen så mycket det bara är möjligt och följer väderprognoserna noggrant för att hålla koll på vad som händer med isen och grusvägarna i norr. Helgen har ju både varit varm och stormig men sedan kom det lite kyla natten mellan Söndag - Måndag så då blev det till att snabbt ta ut en kompdag från arbetet och ge sig iväg på den fortsatta jakten av kilos abborrar. Brorsan kunde inte få ledigt denna gång så jag bad ett par "locals" att följa med ut på isen så att jag inte skulle behöva vara ute själv nu när vårvärmen sakta tär på isförhållandet. Jag var först på plats ute i vildmarken starxt efter 7 så jag äntrade sjön och gjorde ett provhål med min 200 borr, isen var stenhård så jag borrade aldrig helt igenom för jag insåg att det inte fanns någon fara alls med den. Snön uppe på isen hade smält bort sedan sist så det var ett riktigt snorhalt under fötterna, jag ville ändå inte använda isbroddarna för jag tror att det skall vara så tyst som möjligt när man jagar de större abborrarna det är min lilla erfarenhet. Borrade upp 3 hål på den innersta fiskeplatsen som gett oss mest abborre på slutet och mätte isen till 27cm tjock, startade upp ekolodet plockade fram tänger våg och måttband innan jag började fiska för att vara beredd om jag skulle få något. Jag såg bara några tusenbröder på lodet som höll sig efter botten i de första 3 hålen så jag borrade lite flera och som sedan fick vila några minuter det brukar ge mer fisk än helt nyborrade. Mikael Heino och Janne Arvidsson kom nu också ut på isen så vi placerade oss med 100m luckor och nötte på med våra balanspirkar. Det tog inte så lång tid denna gång för mig att träffa på de större individerna för plötsligt så dök det upp 3 grövre ekon som tog sikte på pirken så jag hissade upp balansen och det högg på en bättre fisk. Upp kom till slut en trind 40cm fisk som jag kunde väga till 790gr sedan hjälpte Micke mig med ett par foton innan jag släppte abborren åter i hålet. Bra att få fisk första timmen det verkade lovande och mycket riktigt en kort stund senare så drillade Micke en större abborre över kilot som oturligt nog släppte precis i hålet. Minuten efter det så var det flera abborrar som lyfte på hans pirk men de fastnade inte, lika så hade Janne fisk som bara nafsade på pirken så det fanns jagande abborre lite överallt. Men de aktiva abborrarna stannade inte så länge så det dog ut ganska så snabbt så vi fick sprida ut oss och prova lite nya fläckar. Micke fick en abborre på 4-5 hekto likaså Janne när det borrade sig utåt någon meter djupare men jag stannade kvar inne bland borrhålen och gick runt där en stund. Jag fick några småabborrar på 50-150gr på min 9cm balans men sedan tog jag sikte mot platsen där jag fick min abborre på 1,2 kg förra gången. Borrade upp en rad med hål på 7-8 m djup som jag provfiskade i men det var dött i de flesta förutom i ett ut av dem, för när jag släppte ner min ekolodsgivare som hänger en halvmeter under isen så stiger det snabbt 2 fiskar i från botten och som simmar rakt uppåt. Jag greppar snabbt ett spö kastar i pirken och får ut 3m lina sedan sitter det en abborre och sprattlar på kroken. En lite mindre abborre på 480gr men ändå en bättre fisk jämfört med alla tusenbröder som finns överallt, sedan borrar jag nog 10 hål till utan att se några fler av de större exemplaren. De andra gubbarna har det också kämpigt men de har ändå fått ett par fiskar på 100-200gr så de letar vidare efter nya ytor de med. Jag irrar iväg till andra sidan viken för det finns ett par fina 9m platåer på sjökortet men det ger ingenting den här gången heller så jag får gå tillbaka. Nu är klockan straxt efter 14 och värmen och vinden som råder börjar ta hårt på ytskiktet av isen för det blir vattensamlingar och fotspår efter stövlar och pulka och man hör hur det bubblar i isen när vattnet sipprar igenom den. Jag provar åter hålen där jag nyss fick min halvkilos abborre och nu är det mängder av tusenbröder där så jag byter till ett vanligt pimpelspö med en 50mm Anderspirk och 12.ans trekrok sedan börjar jag dra småabborrar till mammas katt. Det hugger väldigt bra så jag sparar bara de lite större exemplaren på 40-50gr ekolodet visar massor av små streck efter abborrarna som jagar pirken sedan övergår de små strecken till ett grovt gult och det hugger till ordentligt i pimpelspöt. Nu får jag drilla nått bättre på 0,20 lina och med händerna i stället för med rulle och med lite ge och ta så kommer det snart upp en finare abborre ur hålet en bonusfisk på 690gr inte fy skam. Resten av eftermiddagen ger ingen mera bättre fisk men vi håller ändå ut tills klockan blir 16 innan vi kliver av sjön för sista gången denna vinter, för vi tror inte att den här isen kommer vara nog säker till helgen för nu blir det värme även på nätterna så då biter den inte ihop något mera. Det skall tydligen också komma regn nu till lördagen så då kan det gå fort även med sjöarna som ligger längre uppåt men kanske kanske så kan det bli en sista fisketur för mig och då på Söndag, för det finns kilos sjöar med över 40cm tjock is så där har vi kanske marginalerna på vår sida även om det inte är kallt men vi avvaktar och kollar in prognoserna först. Annars så finns det lite att göra med båten innan den är redo för gäddfiske bla. så skall nya givaren skruvas fast och så dra kablar i skrovet.

Laddat för en heldag på sjön


Dagens första och största fisk 790gr


Heino har jagande abborre i hålet


En lite mindre 480gr


27cm is som verkade bra och hållbar 


Bonusfångst på trekrok 690 gr 


Även om det var mulet så tog det bra på ytlagret av isen