söndag 14 mars 2021

Jakten på storabborren fortsätter

Lördag morgon uppstigning 04.30 en snabb frukost sedan packa bilen och iväg norr ut för att möta upp min bror som jag skall fiska med, möttes ute på sjön och då var klockan 06.20 så idag var vi ute i hyfsad tid för morgonhugget. Förutsättningarna var lite annorlunda denna gång eftersom det snöade så pass i Torsdags så nu var hela sjön täckt av ett snölager med varierande djup allt från 2 upp till 20cm där det bildats högar. Visste också att det varit ett par gubbar här dagen innan och de hade inte fått något alls men någon gång skall väl abborren äta 😃 Vi började fiska exakt på fläcken där jag fick hyfsat bra förra gången men det fanns inte ett liv i de 20 första borrhålen så jag borrade mig utåt i jakten på nya fläckar. Brorsan gick inåt och provade några angelhål som fortfarande inte var frusna och det var han som kom i kontakt med abborren först. Det var 3st ekon av fisk i ett hål redan när han sänkte ner givaren så det var bara ner med pirken och locka dem till hugg, han krokade genast en av abborrarna och den vägde 620gr de andra försvann och kom inte åter. Vi provade resterande 15 angelhål men inte ett liv där så jag gick iväg bortåt igen medans bror stannade kvar och efter ytterligare 1 timmes fiske så var jag fortfarande fisklös brorsan hade fått en 2 hektos så vi bestämde oss för att packa ihop och åka till en nya sjö. 20 minuter senare var vi ute på sjö nr. 2 och följde fotspåren av någon som nyligen varit ute och fiskat och kom sedan fram till en fläck med borrhål, borrade ett par nya hål men inte ett liv så vi knallade iväg en kilometer ut till en liten ö för där såg det lovande ut på sjökortet. Det dök genast upp en massa ekon när vi sänkte ner våra balanspirkar så pulsen steg en aning men efter flera minuters fiske utan hugg så provade vi att fiska med tafs en stund och då fick vi abborre efter abborre men de var endast på 20-40 gram 😟 Borrade oss utåt och brorsan fick ett rejält hugg på sin balans när han fortfarande höll på att släppa ut lina för att komma till botten, märkte direkt att det var en gädda för det blev långa rusningar så det skorrade i rullen. Jag gick bort och hjälpte honom med att få upp den i sitt något trånga 130 hål, bara man fick in nosen på gäddan i hålet så gick det bra att lyfta upp en 4.2 kg tung madam som genast fick vända tillbaka ner i djupet. Efter det gjorde vi en lång förflyttning igen och träffade på några stora fotspår efter ett djur som passerat ute på isen under natten, enligt många som skrivit till mig på facebook så skall det ha varit ett lodjur som knallat här i snön. Framme vid nästa fiskeplats var det ganska så branta kanter att borra efter och även där kryllade det med småabborrar vilket vi inte var ute efter, tiden rinner fort iväg även när man inte får någon fisk och jag skulle åka hemåt innan klockan 14 för jag hade annat att göra. Var bara att inse att man skulle bli FF denna gången en riktig skitfiskedag på sjön men man måste genomlida sådana också ibland för de kommer förr eller senare. Vi gick hemåt mot bilen och provade de gamla borrhålen som fanns på vägen in och i ett ut av dem så dök det upp ett snabbt simmande eko som tog sikte på min balans och klippte den. Upp kom en välfödd abborre på 540gr vilket var skönt för då blev jag inte helt lottlös efter 6 timmars kämpande men det fanns inga flera så vi packade ihop och gick i land. Vi bestämde att det får bli några fler fisketurer inom kort för isen är fortfarande så pass bra så båtfisket får vänta några veckor till. Brorsan var ännu fiskesugen för han hade ingen tid att passa och vädret var bra så han sa att han skulle åka till sjö nr.3 och prova någon timme innan han åkte hem till Karlskoga igen. När jag sedan låg hemma och gottade mig i ett bubbelbad så fick jag några bilder skickade på messenger från bror som lyckats fått 4 abborrar till och där en ut av dem var en riktig gris på 1460gr och ett nytt personbästa. Bara lyfta på hatten till en drömfisk redan efter 3-4 gångers försök med denna isfiskemetod 👏👏👏 så nu är vi riktigt peppade för nya försök att fånga de större abborrarna innan isen försvinner. Skitfiske 👍

Spöna är laddade och klara

Fick prova min nya 9" och jag är riktigt nöjd

Abborrar på gång där nere