tisdag 12 mars 2019

Pimpel SM Luleå 16-17 Mars

Till helgen stundar årets höjdpunkt SM i pimpelfiske i Luleå och det skall bli riktigt roligt att prova om fisket är så bra som det sägs kunna vara, men det gäller väl som vanligt att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt och det är inte så lätt. Vi är dryga 40st förväntansfulla pimpelfiskare från örebrodistriktet som klämmer in oss i en buss tidigt på fredag morgon kl. 03.30 för färd mot Luleå. Det kommer att bli en lång och dryg bussresa på 95 mil från Nora och vi beräknar inte att vara framme förrän tidigast vid 17-tiden förmodligen ännu senare om det blir nederbörd. Att resan är lång och dryg betyder garanterat inte att den kommer bli långtråkig och händelselös, för några sådana bussresor har jag inte upplevt förut med det här gänget och inte lär det bli några undantag den här gången heller. En gemensam middag väntar på oss när vi kommer fram till hotellet samt kanske lite mingel med andra pimpelfiskare innan man säkerligen stupar i säng ganska så tidigt då vi inte sovit så många timmar senaste dygnet. Om fisket vet jag inte så mycket mer än att vi skall fiska i mynningen av Lule älven och mitt inne i centrum runt staden, det skall visst också vara ett sorts tidvatten där uppe som påverkar fisket positivt eller negativt beroende på om vattnet ökar eller sjunker markant under perioden när vi är där. När SM gick i Luleå och på Gråsjälfjärden 2006 så tackade jag nej till att resa då jag bara var kvalad för att fiska en dag, men nu skall jag fiska båda dagarna så denna gången tvekar jag inte på att hänga med upp. Har förberett mig med att plöja genom gamla resultat från olika Lulenapp och det är otroligt höga och jämna vinnarvikter överlag om man skall jämföra med våra vanliga segrarvikter på 4-7 kg från hemmaplan. Att bara orka bära hem fisken om du hamnar på rätt ställe här kan nog bli den största utmaningen under detta SM, det gäller att beräkna gångtiden väl och ha koll på underlaget som kan förändras när du skall hemåt för visst vore det tråkigt att bli diskad när man väl lyckats med fisket. Jag vet att det kommer finnas 2 km plogad isväg båda dagarna beroende på i vilken riktning man väljer ut på fjärdarna, sedan blir det till att pulsa i mjuksnön om man inte hittar något fruset skoterspår som bär. Isen skall vara runt 80cm säkerligen inget konstigt för de som bor från Östersund och uppåt, själva är vi uppväxta med isar runt 40cm en bra vinter så nu får vi jobba lite extra när vi skall ta oss igenom. Abborren skall finnas i alla storlekar ända upp runt kilot men de är det nog inte så många utav i den storleken och de är som ni vet väldigt svåra att få in i hålet så hälften så stora är kanske att föredra om man nu skall kroka på någon större. Den större fisken är ju också känslig för lågtryck och gillar oftast inte när det snöar ute så det kan nog vara säkrast att rikta in sig på den mer vanliga storleken om vi får skitväder under tävlingshelgen. Har ingen större koll på vilket väder vi får men det skall visst vara minst 20cm snö uppe på isen idag har jag hört, så vi hoppas på att det inte kommer mera mögel innan vi hinner åka hem på söndag kväll. Båda dagarna har tävlingsområden som är 5 km långa kanske i kortaste laget men och andra sidan så kan fisken finnas ute på djupet också och inte bara efter land så plats kommer garanterat finnas för 4 timmars fiske.
Individuell tävling på lördagen och lagtävling på söndag.
Individuellt siktar jag på att ta mig över 10kg strecket och om inte så kommer jag att bli grymt besviken då jag sett fram emot den här tävlingen riktigt länge nu. En topp 20 placering är alltid målet under ett SM för att det skall vara något sånär godkänt resultat enligt mig, men givetvis har jag precis som många andra ambitioner och tron på att jag kan fightas om medaljerna. Om det är större fisk så kommer den här tävlingen vara mer öppen för skrällsegrar än något annat SM på länge, blir det däremot småfisk där det gäller att dra så många som möjligt så krymper skaran av favoriter. Deltagarlistan
Lagtävlingen blir en svår och öppen historia skulle jag tro och det gäller som vanligt att hela laget fiskar jämnt och hyfsat bra för att ha en chans på medalj, många lag som är bra på pappret och det finns chans till riktiga skrällar på detta vatten också. Mitt lag lyckades inte kvala hit via DM utan vi fick en "andra chansen" för SM-silvret vi tog på Steningeviken förra året, laget är inte det samma som då eftersom Ove Rosén väljer att stanna hemma nu p.g.a. samma orsak som mig 2006. Ny i laget som "Stand in" en avhoppad dalmas vid namn Daniel Göransson sen är det Peter Pistol och jag som bildar ett av Noragyttorps 3 herrseniorlag. De andra lagen från klubben är Olle, Jesper och Chefen samt Henke, Thomas och Nille. Jag skall försöka skriva fotografera och blogga något från tävlingarna om inte annat ifrån bussen när vi skall hemåt för då lär det nog finnas tid att slå ihjäl. I ett tidigare Fb inlägg skrev jag att jag tar med de sista 2st Nova adaptrarna upp till Luleå om någon vill köpa, 600 kr är priset och de kommer att finnas tillgängliga på Elite hotell men det är möjligt att jag släpar med mig några till tävlingsområdet också så det är bara att leta upp mig om ni vill ha.

Lördag 16/3
● Avfärd (gångavstånd) till tävlingsvattnet från de flesta hotellen.
kl.09.00 Genomgång av tävlingsområde och övriga förutsättningar.
kl.09.30 Utgång från Startplatsen. (kl.09.15 med lättnadskort)
kl.10.00 Tävlingsstart
kl.14.00 Tävlingen avslutas (ingångstid 45 min.)
kl.14.45 Alla tävlande åter i målområdet.
● Prisutdelning vid tävlingscentrum

Söndag 17/3
● Avfärd (gångavstånd) till tävlingsvattnet från de flesta hotellen.
kl.08.00 Genomgång av tävlingsområde och övriga förutsättningar.
kl.08.30 Utgång från Startplatsen. (kl.08.15 med lättnadskort)
kl.09.00 Tävlingsstart
kl.13.00 Tävlingen avslutas (ingångstid 45 min.)
kl.13.45 Alla tävlande åter i målområdet.
● Prisutdelning vid tävlingscentrum
Den officiella SM sidan har ni HÄR men de flesta uppdateringarna finner ni nog på facebook om ni går med i gruppen Pimpel SM 2019
Den individuella delen av vattnet och vi startar uppe i det
 vänstra hörnet på kartan vid bron.

Lagdelen med start längst nere vid bron